تغییر شایستگی‌ها و نادیده گرفتن صلاحیت‌ها بی عدالتی است/عدالت باید در همه زمینه‌ها تسری یابد

اسماعیلی با بیان اینکه تغییر شایستگی‌ها و نادیده گرفتن صلاحیت‌ها بی عدالتی است و با هدف نهایی قرآن و پیامبران در تضاد خواهد بود، گفت: ظلم نقطه مقابل عدالت است. عدالت رعایت استحقاق‌ها و شایستگی‌ها است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محسن اسماعیلی، پژوهشگر شب گذشته (شنبه 17 مهر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه تغییر شایستگی‌ها و نادیده گرفتن صلاحیت‌ها بی عدالتی است و با هدف نهایی قرآن و پیامبران در تضاد خواهد بود، گفت: ظلم نقطه مقابل عدالت است. عدالت رعایت استحقاق‌ها و شایستگی‌ها است. رسالت همه پیامبران برای اجرای عدالت است.

 

وی با بیان اینکه نرسیدن به عدالت اجتماعی در حد قابل قبول، علل متعددی دارد، افزود: آنگونه که انتظار داشتیم در حوزه عدالت اجتماعی به نتایج خوبی نرسیدیم. نمی‌شود عدالت را در جامعه اجرا کرد مگر با شناخت دقیق عدالت و اجرای عادلانه آن. بخشی از ناکامی ما در اینست که عدالت را خوب نمی‌شناسیم و بخش دیگر مشکلات، در اجرای عدالت است.

 

اسماعیلی با اشاره به اینکه بسیاری در طول تاریخ شعار عدالت دادند اما چون در فهم عدل، عقل را کنار گذاشته بودن به بیراهه رفتند، گفت: عدالت یعنی رعایت شایستگی در هر زمینه ای؛ نگاه کاریکاتوری به این جواب نخواهد داد. عدالت تنها در بخش اقتصادی نیست؛ عدالت باید در همه زمینه‌ها تسری یابد مثل اجتماع، فرهنگ، سیاست و حتی عدالت رسانه ای.

 

پژوهشگر حوزه عدالت با بیان اینکه با نادیده گرفتن بخشی از عدالت ما دچار ناکامی خواهیم شد، ادامه داد: اولین گام نیازمند بازخوانی عدالت است و از نگاه گزینشی به عدالت باید پرهیز شود. عدالت فقط رعایت کردنی نیست بلکه عدالت باید اجرا شود؛ یعنی مردم باید با گوشت و خونشان عدالت را لمس کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در فهم درست عدالت باید تلاش کنیم تا این را به گفتمان عمومی جامعه در بیاوریم درباره مطالبه گری هم گفت: تا امت مطالبه گر نداشته باشیم حقی گرفته نمی‌شود. فریاد عدالتخواهی در دین ما بهترین عبادت است. رسانه ملی باید مروج عدالت گری باشد.

 

پژوهشگر حوزه عدالت با اشاره به اینکه رعایت عدل در شعار آسان است اما در عمل دشوار است، گفت: در طول تاریخ خیلی ها طرفدار عدل بوده اند اما در عمل دچار مشکل شده اند. اگر نفع شخصی را در نظر نگیریم عدالت همیشه به نفع همه است.

کد خبر 1103274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha