شرایط سنی آپارتمان‌ها برای دریافت وام مسکن/ ماموریت‌های جدید معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد

شرایط سنی آپارتمان‌ها برای دریافت وام مسکن، بیشترین و کمترین نرخ تورم اجاره‌بها در کدام استان است؟، ماموریتهای جدید معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد، تصمیم گیران در تهیه و تدوین بودجه ۱۴۰۱نگاه کلان داشته باشند برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۱۸ مهر شبستان به شرح زیر است:

شرایط سنی آپارتمان‌ها برای دریافت وام مسکن

با ابلاغ مصوبه جدید شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش دو برابری سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات، بانک مسکن شرایط سنی واحدهای مسکونی مشمول دریافت این تسهیلات در زمان خرید ملک را اعلام کرد.

این شرایط سنی مطابق با شرایط سنی آپارتمان‌های مشمول دریافت تسهیلات با سقف‌های قبلی است و شرایط سنی واحدهای مسکونی در سقف‌های جدید تسهیلات در دستورالعمل جدید تغییری نکرده است.

بر این اساس، آن دسته از متقاضیانی که خواهان دریافت تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق با سقف‌های جدید هستند باید واحدهای مسکونی که حداکثر قدمت آن تا ۲۵ سال باشد را برای خرید انتخاب کنند.

براساس محل قرار گرفتن و جغرافیای آن،سقف تسهیلات به صورت انفرادی ۲۰۰ ، ۱۶۰و ۱۲۰ میلیون تومان ( به ترتیب برای متقاضیان انفرادی در شهر تهران، مراکز استان‌های و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر و سایر شهرها) است.

در تسهیلات زوجین نیز که در هر کدام از مناطق گفته شده دو برابر تسهیلات انفرادی همان منطقه یا شهر است، سقف حداکثر قدمت ملک برای دریافت سقف تسهیلات تا ۲۵ سال است. این سقف سنی برای تمام مناطق کشور یکسان است.

براساس دستورالعمل بانک مسکن دریافت تسهیلات برای واحدهای با عمربنای ۲۵ تا ۳۰ سال نیز بسته به شرایط ملک و جغرافیای وقوع آن امکان‌پذیر است. منتها برای این واحدها به متقاضیان مبلغ کمتری تسهیلات مسکن تعلق خواهد گرفت.

براساس دستورالعمل بانک مسکن ومطابق با ضوابط تعیین شده برای پرداخت تسهیلات از محل اوراق، امکان پرداخت تسهیلات در املاک بالای ۳۰ سال وجود ندارد. به این معنا که افراد در صورت خرید واحد مسکونی که عمربنای بیش از ۳۰ سال دارد، قادر به استفاده از تسهیلات خرید مسکن نیستند.

در تسهیلات پرداختی از محل حساب صندوق پس انداز مسکن یکم نیز حداکثر قدمت ملک تا ۲۵ سال ملاک سقف سنی برای پرداخت تسهیلات است. این میزان در بافت فرسوده حداکثر ۲۰ سال تعیین شده است و در املاک مسکونی با سن بیش از ۲۵ سال از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم تسهیلات تعلق نخواهد گرفت.

در تسهیلات پرداختی از محل حساب صندوق پس انداز مسکن عادی، نیز حداکثر قدمت ملک تا ۳۰ سال ساخت در نظر گرفته شده است و امکان پرداخت تسهیلات در املاک بالای ۳۰ سال وجود ندارد.

در مورد تسهیلات دریافتی از محل حساب پس انداز مسکن جوانان نیز حداکثر قدمت ملک تا ۲۵ سال ( سقف تسهیلات براساس سال افتتاح حساب و منطقه جغرافیایی وقوع ملک محاسبه می‌شود ) مبنا قرار دارد.

در واحدهای مسکونی که عمربنای بین ۲۵ تا ۳۰ سال دارند نیز سقف‌های کمتری از این محل تعلق خواهد گرفت.

در حساب پس‌انداز مسکن جوانان، امکان پرداخت تسهیلات در املاک بالای ۳۰ سال وجود ندارد.

در صورتی که متقاضی قصد استفاده از تسهیلات حساب جوانان و یا صندوق پس انداز عادی توام با اوراق حق تقدم داشته باشد، سقف سنی املاک مشمول دریافت تسهیلات مطابق با ضوابط و مقررات تسهیلات اوراق گواهی حق تقدم محاسبه می‌شود. اما در تسهیلات دریافتی از محل حساب صندوق پس انداز مسکن یکم توام با اوراق گواهی حق تقدم ، مطابق ضوابط و مقررات صندوق پس انداز مسکن یکم عمل خواهد شد. یعنی سقف سنی واحدهای مسکونی در تسهیلات یکم ملاک قرار خواهد گرفت.

 

بیشترین و کمترین نرخ تورم اجاره‌بها در کدام استان است؟

در فصل تابستان ۱۴۰۰، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ۲۴۴.۱ رسید که نسبت به فصل قبل ۸ درصد افزایش داشته است. در این میان، استان لرستان با ۲۷.۵ درصد افزایش نسبت به فصل قبل، صدرنشین بوده و استان سیستان و بلوچستان با ۲.۵ درصد کمترین نرخ تورم فصلی را در بین استان های کشور به خود اختصاص داده است.

همچنین بررسی درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل تابستان سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل، نشان می دهد تورم نقطه به نقطه در دومین فصل سال، به رقم ۲۴.۷ درصد رسیده است که نسبت به فصل بهار ۱۴۰۰ (۲۹.۱ درصد)، ۴.۴ واحد درصد کاهش نشان میدهد. در میان استان های کشور نیز، بیشترین و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه ای بهای اجاره بها در تابستان سال جاری متعلق به استان لرستان با ۴۱.۸ درصد و استان خراسان رضوی با ثبت رقم ۱۳.۱ درصد بوده است.

به عبارت دیگر در فصل تابستان ۱۴۰۰ خانوارهای استان لرستان به طور متوسط ۱۷.۲ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان خراسان رضوی به طور متوسط ۱۱.۵ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده اند.

در نهایت نرخ تورم سالانه این بخش در کل کشور (نرخ تورم اجاره بها در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ۱۴۰۰) برابر با ۲۷.۶ درصد بوده است که در این میان، استان کرمانشاه با ۳۷.۵ درصد بیشترین نرخ تورم سالانه و استان سیستان و بلوچستان با ۱۳.۲ درصد کمترین نرخ تورم را داشته اند.

 

 

ماموریت‌های جدید معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در حکم انتصاب سید محمد هادی سبحانیان به سمت معاون امور اقتصادی بر ارتقای نظام حکمرانی اقتصادی کشور و ارائه راهکار برای معضلات ساختاری اقتصاد ایران و ایفای نقش فعال در فرایند سیاست گذاری های مالی، پولی، ارزی و تجاری و ارتقای نظام سیاست گذاری اقتصادی دولت (کمیسیون اقتصادی دولت) از طریق تقویت ساز و کارهای ارزیابی سیاست، تحلیل ذی نفعان سیاست و تدوین گزارش پشتیبان سیاستی به ویژه پیوست عدالت تأکید کرد.

 

تعامل سازنده با دستگاه ها و نهادهای تصمیم گیر اقتصادی (به خصوص کمیسیون های مجلس شورای اسلامی) و حفظ هماهنگی و سازگاری برنامه های کلان اقتصادی دولت سیزدهم، بهبود فرایندها و ساز و کارهای اثر بخش در زمینه شفافیت نظام اقتصادی، مدیریت بهینه تعارض منافع و پیشگیری قاعده مند از تنظیم سیاست های فسادزا و رانتی، بهبود محیط کسب و کار در ایران و ارتقای عملکرد هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و همچنین انسجام و هماهنگی در تسریع و پیشبرد پروژه های اقتصاد مقاومتی و پروژه های راهبردی وزارت اقتصاد از دیگر اولویت های مورد تأکید وزیر اقتصاد برای معاونت امور اقتصادی این وزارتخانه است.

 

بر اساس این گزارش دکتر سبحانیان دانش آموخته مقطع کارشناسی اقتصاد نظری از دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناسی ارشد اقتصاد انرژی و دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تهران است و سابقه مسئولیت هایی چون معاونت اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مدیرکلی دفتر مطالعات برنامه و بودجه مرکز پژوهش های مجلس، عضویت هیأت علمی و مدیریت گروه بانک، بیمه و گمرک دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی را در کارنامه کاری خود دارد.

 

 

قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۴۱ هزار تومان رسید

امروز (یکشنبه ۱۸ مهر) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۱.۵۸ درصد افت به ۱۱,۴۱۴,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۰۹ درصد رشد به ۱,۷۵۷.۳۶ دلار رسید. قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۷۵ درصد افت به ۱۱۶,۶۹۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی با ۱.۲۹ درصد افت به قیمت ۱۱۳,۵۲۰,۰۰۰‬ ‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۰.۶۶ درصد رشد به قیمت ۶۰,۹۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۴۲ درصد افت به قیمت ۳۵,۶۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۱۵ درصد افت به قیمت ۲۲,۳۶۲,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۱۸ مهر) قیمت هر دلار آمریکا با ۱.۳۵ درصد افت به ۲۷۵,۶۰۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۱.۱۶ درصد افت به ۳۱۸,۹۰۰ ریال و قیمت هر پوند با ۱.۰۱ درصد افت به ۳۷۷,۷۰۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (یکشنبه، ۱۸ مهر ماه) نرخ رسمی ۴۶ ارز عمده و اصلی را اعلام کرد که با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی نرخ همه ارزها ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۲۴۵ ریال و یورو ۴۸ هزار و ۶۰۲ ریال ارزش‌گذاری شد. امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۲۹۴ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۸۰۶ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۹۱۷ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۵۳۲ ریال، روپیه هند ۵۶۰ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۲۴۵ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۴ هزار و ۶۱۴ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۴۴۷ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۹۶ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۶۶۱ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۱۱۱ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۸۱۱ ریال، لیر ترکیه چهار هزار و ۶۸۸ ریال، روبل روسیه ۵۸۶ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌ هزار و ۸۷۷ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۶۹۲ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۴ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۲۴۱ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲‌هزار و ۱۰۱ ریال، کیات میانمار ۲۲ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۷۹۲ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۷۸۷ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۱۸ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۱۸ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۴ هزار و ۱۲ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۵۲ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۱۱۱ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۷۵ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۴۳۴ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌هزار و ۹۵۴ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶  هزار و ۹۹۶ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۳ هزار و ۲۲ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۱۳ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۰ ریال قیمت خورد.

 

 

تصمیم گیران در تهیه و تدوین بودجه ۱۴۰۱ نگاه کلان داشته باشند

چهاردهمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، اعضای ستاد، مشاورین و رؤسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ ها، با موضوع اصلاح سیستم صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری، اصلاح نظام بیمه سلامت و بررسی آسیب های نظام حقوق و دستمزد برگزار شد. 

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه بین عملکرد و برنامه مصوب فاصله زیادی است، تصریح کرد: فاصله چشمگیری بین این دو ایجاد شده است و همین موضوع حکایت از این مهم دارد که برنامه از کارایی لازم برخوردار نبوده که در نهایت شاهد شکافی هستیم که ایجاد کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه نگاه ما به بهبود شرایط کل جامعه ایران است، افزود: کارشناسان و تصمیم گیران در تهیه و تدوین بودجه ۱۴۰۱ نگاه کلان داشته باشند و تصمیم های اتخاذ شده آثار مثبت برای کل مردم ایران داشته باشد و تنها به نفع قشر خاص نباشد.

معاون رئیس جمهوری با تاکید براینکه ما متولی همه مردم ایران هستیم، گفت: در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها همه مردم ایران را در نظر داشته باشید و تصمیم های اتخاذه شده باید شرایط زندگی همه مردم ایران را در دورترین نقاط کشور بهبود ببخشد وشرایط زندگی رفاهی نامناسب مردم در دورترین مناطق ایران برای ما قابل قبول نیست.

میرکاظمی با عنوان این مهم که سناریوی جبران کسری بودجه و هزینه های جاری با خلق پول نادرست است، افزود: سناریوی های گذشته روش کار ما نیست چرا که آثار و تبعات مخرب آن در کشور مشهود است و چنین سناریویی ایجاد فاصله طبقاتی و هدایت بخش بزرگی از جامعه به زیر خط فقر بوده است و اجحاف در حق بخش بزرگی از جامعه شده است که باید تغییرکند.

وی با تاکید بر اینکه چرخه معیوب باید اصلاح شود، افزود: چرخه منفی و معیوب در بودجه ریزی باید متوقف شود. دولت هزینه ها را مدیریت کند استقراض از بانک مرکزی و انتشار اوراق قرضه و خلق پول راه حل نیست. تداوم چنین سناریویی مشکلات فزاینده ای برای کشور ایجاد کرده است و بر اساس مسئولیت که بر عهده دارم از تمام توان خود برای توقف چنین چرخه ای و بهبود شرایط استفاده خواهم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۱ گفت: قرار نیست بودجه ۱۴۰۱ با کسری بودجه تهیه و تدوین شود، در گذشته بدون در نظر گرفتن منابع موثق هزینه های زیادی بر جامعه تحمیل شده و باعث افزایش تورم شده است. از روش کار گذشته و سیاسی کاری درس عبرت گرفته شود باید سنت شکنی شود تا آثار و تبعات مثبت و تاثیرگذار بر زندگی مردم حاکم شود. 

بر پایه این گزارش در این جلسه گزارش مبسوطی از وضعیت صندوق های بازنشستگی ارایه شد و اعضای ستاد به بحث و بررسی آن پرداختند.

 

 

کد خبر 1103291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha