آنچه که در گمرک در زمینه قاچاق اتفاق می‌افتد کمتر از مبادی دیگر است

جمال ارونقی با اشاره به اینکه آنچه که در گمرک در زمینه قاچاق اتفاق می‌افتد کمتر از مبادی دیگر است، افزود: اکنون ۱۴ ایکس ـ ری کامیون در گمرک داریم که ۲ ایکس ـ ری در گمرک شهید رجایی مستقر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی امور گمرکی گمرک شب گذشته (یکشنبه 18 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۰ هزار تن ظروف شیشه‌ای و آشپزخانه ثبت سفارش شده وارد شد، گفت: امسال نیز تاکنون ۸ هزار تن کالا از گمرک ترخیص شده و همچنان واردات ظروف شیشه‌ای و آشپزخانه ثبت سفارش می‌شود.

 

وی با بیان اینکه ۶ ماه پیش به وزارت صمت نامه نوشتیم که از ردیف ۷۰۱۳ برای ورود این نوع کالا‌ها استفاده می‌شود، اما ترتیب اثر نداده اند، افزود: کنار نظارت گمرک پلیس اقتصادی نیز حضور دارد، اما تاکنون یک کانتینر کالای قاچاق ظروف شیشه‌ای و آشپزخانه که گمرک عبور کرده باشد نگرفته اند.

 

معاون فنی امور گمرکی گمرک با اشاره به اینکه آنچه که در گمرک در زمینه قاچاق اتفاق می‌افتد کمتر از مبادی دیگر است، افزود: اکنون ۱۴ ایکس ـ ری کامیون در گمرک داریم که ۲ ایکس ـ ری در گمرک شهید رجایی مستقر است، زیرا ۷۰ درصد ترخیص کالا از این گمرک انجام می‌شود.

 

 وی با بیان اینکه کالا‌هایی که به گمرک شهید رجایی ارسال می‌شود بر اساس اظهارنامه، سیستم تشخیص می‌دهد که از ایکس ـ ری عبور کند یا خیر، افزود: ۷۰ درصد کل اظهارنامه‌های ترانزیتی اسکن شده است و در هیچکدام آن‌ها ظروف شیشه‌ای و کریستال وجود نداشته است در حالی که بر اساس وظیفه باید ۳۰ درصد آن‌ها را اسکن می‌کردیم.

 

معاون فنی امور گمرکی گمرک با اشاره به اینکه ممکن است در ۳۰ درصد از کامیون‌های ترانزیتی که اسکن نشده اند اتفاقاتی افتاده باشد، افزود: ۱۴ دستگاه ایکس ـ ری را به شرکت‌های داخلی سفارش داده ایم و خریداری کرده ایم.

 

وی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی دو سال است اجازه استفاده از دو دستگاه ایکس ـ ری را به ما نمی‌دهد، افزود: گمرک در زمینه تبادل اطلاعات با سامانه جامع تجارت به تکالیف خود عمل کرده است، اما این سامانه نباید به فرآیند‌های داخلی گمرک وارد شود.

 

معاون فنی امور گمرکی گمرک با بیان اینکه اگر اطلاعات تخصیص ارز را به گمرک اعلام کنند اجازه ورود به کالا‌های ثبت سفارش نشده را نمی‌دهیم، اما دو ماه است کالا‌هایی که در صف تخصیص ارز قرار گرفته اند به ما اعلام نکرده اند، افزود: جمع ردیف تعرفه، پیله وری و کوله وری، ته لنجی و ... ۸۰ درصد کالای موجود در کشور را در زمینه لوازم خانگی و آشپزخانه تشکیل می‌دهد که ۲۰ درصد باقیمانده نیز قاچاق است.

کد خبر 1103680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha