ارتقای فرهنگ و هنر مساجد با توان مردم رویکرد فهما در لبیک به رهبری است

حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی با بیان اینکه بیانات مقام معظم رهبری درباره کانون‌های مساجد افق ۱۴۱۴ را پیش روی بچه‌های مسجد قرار داده است، گفت: محور کار در این افق آموزش است؛ در هم‌افزایی بین کانون‌ها و بسیج درصدد تجمیع و انسجام نیروهای انقلابی هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان ، مقام معظم رهبری در تاریخ 19 مهرماه سال 91 در جریان سفر به خراسان شمالی و در دیدار با روحانیون و علمای این استان فرمودند: «من سفارش میکنم که کانونهای فرهنگی - هنری مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد، اختلاف به وجود بیاید. نه، با همکاری بسیج، این کانونهای فرهنگی - هنری مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیاز آن جوانی است که آنجا حضور پیدا میکند، فراهم کنید. مطالعه کنید.» این سخنان فصلی جدید را در حیات کانون های مساجد رقم زد. لذا به مناسبت فرا رسیدن این روز با حجت الاسلام والمسلمین «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفتگویی ترتیب داده ایم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

 

تاکید رهبری معظم انقلاب بر توجه به کانون های مساجد چه افق و انگیزه ای را برای کار جدی تر پیش روی کانون ها گشوده است؟

 

افتخار پیدا کردم از سال 96 به عنوان خادم مسجد و کانون های فرهنگی هنری فعال باشم؛ نصب العین ما در همه فعالیت ها فرمایش مقام معظم رهبری است لذا اقدامات خوبی در این سال ها صورت گرفته هر چند هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم. گام اول رسمیت بخشی به ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بود که با تدوین و طراحی اساسنامه و تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عالی ترین نهاد فرهنگی کشور، انجام شد.

به تناسب توصیه های رهبری معظم در عرصه های مختلف، ما به سند تحولی رسیدیم که افق 1414 را ترسیم می کند آنجا قرار است کانون های فرهنگی هنری هم در داخل و هم خارج از کشور نقش آفرین باشند و کادر انقلابی و مردمی را دل مساجد تربیت کنند که اساس کار ما آنجا آموزش است لذا سند تحولی که امروز ستاد فهما دارد و توسط شورای عالی سیاستگذاری ستاد شامل همه اجزا و ارکان نقش آفرین مسجد، به تصویب سیده و از برترین سندهای تحولی است که در دل مسجد و با برنامه متقن مصوب شده است.

 

با توجه به آنکه مقام معظم رهبری فرمودند «من سفارش می کنم که کانون های فرهنگی - هنری مساجد را فراموش نکنید» آیا در کرونا امکان فعال بودن کانون های مسجد فراهم بوده است؟

 

در دوره کرونا طبیعتاً مانند فضای حضوری قدرت مانور را نداریم اما این به معنای توقف و انزوای بچه های مسجد نیست سامانه بچه های مسجد قبل از کرونا طراحی و تدبیر شده بود که هم در دوره ای شبیه به کرونا و نیز جز آن از این سامانه استفاده شود. اتفاقات بسیار مبارکی در راستای مقابله با این ویروس و نیز تقویت برنامه ها در زمان کرونا صورت گرفت، که جای تقدیر و تشکر دارد.

کانون های فرهنگی هنری به صورت خودجوش و با استفاده از ظرفیت مردمی به میدان آمدند و نه تنها فعالیت های متعدد و متکثر داشتند بلکه در مقابله با کرونا، تولید ماسک و واکسیناسیون و ارتباط با افراد محلات و رسیدگی به آسیب دیدگان کرونا اقدامات خوبی انجام دادند، همچنین است در تهیه و توزیع کمک های مومنانه در قالب اقلام بهداشتی و معیشتی.

 

طرح های فهما در سال 98 و ایران قوی در سال 99 چقدر با این افق هماهنگ و درصدد تحقق آن بوده اند؟

 

در سال 98 طرح فهما را آغاز کردیم و در سال 99 ایران قوی اجرا شد و امسال فهمای3 را با شعار «به توان مردم» که شعار دولت سیزدهم است، طراحی کرده و در دست اجرا داریم و در این طرح ها بر فعال سازی ظرفیت مردمی و تربیت کادر انقلابی تمرکز داریم.

500 هزارنفر آموزش در این راستا صورت گرفته که درصد بالایی است اگرچه به جمعیت کشور هنوز فاصله بسیار است؛ این میزان در سامانه ثبت شده و پس از آموزش اعتبارنامه دریافت کرده اند. از این جهت رشد آموزشی ما مطلوب بوده است.

علاوه بر این، بیش از 14 هزار کانون فرهنگی هنری مجوز الکترونیکی خود را دریافت کرده اند و برای این مجوز همه اعضا اعم از امام جماعت، مسئول بسیج، کادر فرهنگی، مسئول بانوان، مدیر مسئول کانون، نماینده هیئت امناء باید در سامانه ثبت شوند و مختصات جغرافیایی مسجد و همه مسائل مرتبط با آن ثبت و ضبط شود. در کانون های فرهنگی هنری توصیه مقام معظم رهبری که بر اتحاد و انسجام بچه های مسجد با امام جماعت تاکید دارند در کانون های رعایت می شود به ویژه آنکه مدیرمسئول توسط امام جماعت نصب و عزل می شود و در سامانه بچه های مسجد سازوکار آن واضح و مشخص است.

 

رهبری معظم انقلاب بر فعال سازی کانون های فرهنگی هنری با همکاری بسیج تاکید دارند برای تحقق این مهم چه اقداماتی انجام شده است؟

 

در سال 98 تفاهم نامه ای با بسیج مستضعفان به امضاء رساندیم این تفاهم نامه سوری نبود بلکه کارشناسان بسیج و ستاد فهما دور هم نشستند و کمتر از یک سال حوزه های اشتراک و افتراق را جداسازی کردند و مقرر شد بر اساس سند تنظیم شده، عمل شود این تفاهم نامه به کانون های فرهنگی هنری و معاونت ها و مدیران استانی ستاد ابلاغ شد تا در حوزه های غیرمتبط ورود نکنیم و در دیگر حوزه ها حضوری پدرقدرت داشته باشیم. هم‌افزایی و تفکیک و تقسیم وظایف مطلوب بود نیروهای انقلابی در بسیج و کانون باید در کنار هم قرار بگیرند و کار کنند البته زمینه این مهم فراهم است به ویژه آنکه مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری در بسیاری از موارد مسئول بسیج یا عضو آن است. تلاش بر این است هم افزایی بین کانون های فرهنگی هنری و بسیج مساجد باشد البته این به معنای ورود به حوزه مسئولیتی افراد نیست بلکه درصدد تجمیع و انسجام نیروهای انقلابی داریم که اگر محقق شود توفیقاتی در پی دارد.

 

افق پیش روی بچه های مسجد را چطور ارزیابی می کنید؟

 

باید کانون های فرهنگی هنری با سبقه فرهنگ و هنر تلاش بیشتری برای جذب آحاد مردم به مسجد داشته باشند که در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته است. برخی از نقش ها و کارکردهای مسجد در گذر زمان مورد غفلت گرفته که باید احیاء شود مثل کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری، دانش و کتاب، سرود و فیلم و ... که ما در ستاد فهما در قالب رواق های مستقل آنها را مورد توجه جدی قرار داده ایم. امید است بچه های مسجد در فضای اجتماعی، فرهنگی و هنری کشور حضور موثر و حداکثری داشته باشند و انسجام و وحدت و هماهنگی بین نیروهای انقلاب با قوت بیشتر و ظرفیت مردمی محقق شود.

 

کد خبر 1103755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha