ارتقاء سلامت روان دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی محور خدمات مشاوره‌ای است

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان گفت: ارتقاء سلامت روان و مصون‌سازی دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی محور فعالیت‌های خدمات مشاوره‌ای است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، حجت‌الله نریمانی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان کردستان در آئین افتتاحیه خط ملی نماد (1570)، راه‌اندازی خط ملی نماد را گامی مهم در راستای آگاهی بخشی به خانواده‌ها و کیفیت‌بخشی به برنامه‌های حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و اظهار کرد: با راه‌اندازی این خط شاهد توسعه خدمات مشاوره‌ای باشیم.

 

 

وی با تبریک هفته بهداشت و روان، ارائه خدمات مشاوره ایی را یکی از فعالیت‌های حوزه آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: در همین راستا برنامه های متعددی اجرایی می‌شود.

 

 

 

نریمانی با بیان اینکه 16 مرکز مشاوره در سطح شهرستان‌ها و مناطق مشغول ارائه خدمات مشاوره ای به دانش‌آموزان استان می باشند؛ گفت: با شیوع ویروس کرونا که مشکلات روحی و روانی برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان ایجاد کرد؛ طرح‌های مختلفی در حوزه آموزش و پرورش اجرا شد.

 

 

وی از اجرای آزمون غربالگری برای کلیه دانش‌آموزان متوسطه اول خبر داد و یادآور شد: براساس داده و تحلیل‌های حاصل از این آزمون، آسیب‌ها شناسایی و برنامه‌های مشاوره‌ای در شهرستان‌ها اجرا می‌شود که هدف آن ارتقاء سلامت روان و مصون سازی دانش آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی محور فعالیت های خدمات مشاوره ای است.
 

 

معاون پرورشی و فرهنگی استان همچنین اجرای طرح یاریگران زندگی با مشارکت و همفکری دانش آموزان را یکی دیگر از برنامه های حوزه پرورشی عنوان کرد و اظهار داشت: در همین راستا دانش‌آموزان توانمند شناسایی و از این ظرفیت در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

 

 

 

وی اجرای طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان ) را از دیگر برنامه های این حوزه نام برد و گفت: این طرح با مشارکت 12 دستگاه فرهنگی انجام می شود و در همین راستا دانش آموزان دارای مسائل خاص شناسایی و به مراکز شرکای آموزش و پرورش مثل دادگستری، بهزیستی، کمیته امداد، نیروی انتظامی ارجاع داده شده و مسائل و مشکلات آنها پیگیری می‌شود.

 

 

 

وی از راه اندازی«صدای مشاور» در مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق خبرداد و گفت: با خط های تلفنی ایجاد شده، مشاورین به سوالات دانش‌آموزان و اولیا پاسخ داده و خدمات مشاوره‌ای لازم را به آن‌ها ارائه می‌نمایند.

 

 

نریمانی طرح فوریت‌های روانی اجتماعی و مداخله در بحران را از دیگر برنامه های اجرا شده در ایام کرونا در حوزه پرورشی دانست و اظهارداشت: باتوجه به شرایط پیش آمده گروه‌های تخصصی و تیم های مداخله ای در سطح استان تشکیل شده و با مشاهده مورد خاص و حاد، تیم فوریت ها وارد عمل شده و با دانش آموز و خانواده مسائل را پیگیری می‌کند.

 

 

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه امروز شاهد افتتاح خط ملی نماد 1570 خواهیم بود؛ گفت: این برنامه ملی کردستان جزو اولین استان هایی است که در این زمینه اقدام کرده است و امروز این طرح با اعتباری بالغ بر 150 میلیون تومان افتتاح می‌شود.

 

 

نریمانی اضافه کرد: این خط به‌منظور تسهیل در دسترسی سریع و به‌موقع دانش آموزان، کارکنان و والدین به خدمات راهنمایی و مشاوره، واکنش سریع و به‌موقع در فوریت‌های روانی و اجتماعی دانش‌آموزان و کیفیت بخشی به خدمات با بهره‌گیری از متخصصان و آموزش دیدگان راه‌اندازی شده است.

وی افزود: کلیه دانش‌آموزان، اولیا و معلمان در هر نقطه‌ای از استان می‌توانند از ساعت 8 صبح الی 20 شب با این خط تماس بگیرند و مشاورین مجرب آماده ارائه خدمات خواهند بود.

معاون پرورشی و فرهنگی استان در پایان از تلاش و زحمات کلیه شرکای آموزش و پرورش و حمایت های مدیرکل آموزش و پرورش استان تقدیر و تشکر کرد.

کد خبر 1103851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha