اعتبارات تخصیصی پاسخگوی نیاز بچه‌های مسجد نیست/دولت سیزدهم این شبکه جهادی را حمایت کند

سعادتی با بیان اینکه علی‌رغم سفارش مقام معظم رهبری شبکه عظیم و جهادی بچه‌های مسجد بعضا مورد بی‌مهری قرار دارد، گفت: امید است همسو با نگاه پررنگ مسجدمحور در دولت سیزدهم در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۱ به مساجد توجه بیشتری شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن 19 مهرماه سالروز بیانات مقام معظم رهبری درباره کانون های مساجد در جمع روحانیون و علمای استان خراسان شمالی (19 مهرماه سال 91) و تاکید ایشان مبنی بر «من سفارش می کنم که کانون های فرهنگی - هنری مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکاری بسیج»، با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

سفارشی که رهبری معظم انقلاب درباره کانون های مساجد کرده اند چقدر از جانب دستگاه ها و نهادهای ذیربط مورد توجه قرار گرفته است؟

 

علی رغم سفارش معظم‌له مبنی بر اینکه عدم فراموش کردن کانون های فرهنگی - هنری مساجد، اما هنوز هم می بینیم برخی مسئولان و دولتمردان نسبت به ظرفیت بی بدیل کانون های مساجد به نقطه ایده آل نرسیده اند این یا از عدم شناخت به شبکه مردمی فرهنگ و هنر مسجدمحور است یا ناشی از غفلت؛ این در حالی است که  بیش از دو میلیون نوجوان و جوان فعال و مشارکت‌پذیر در کانون های مساجد داریم که در این مقطع یعنی گام دوم انقلاب در شناسایی و حل مسائل اساسی نظام مثل معیشت و اشتغال به ویژه شغل های خلاق و خانگی محلی و خُرد یا پیشگیری از آسیب های اجتماعی در عرصه هایی همچون افزایش نرخ ازدواج و ترویج ازدواج آسان فعال هستند و توفیق دارند. همچنین است، در عرصه گردشگری سالم به ویژه بومی و نیز سلامت و بهداشت مخصوصا در اصلاح نوع تغذیه و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و ترویج حمایت از کالای ملی.

 

یعنی این توفیقات و نقش آفرینی ها به جذب حمایت ها و پشتیبانی ها از کانون های مساجد کمک نکرده است؟!

 

متاسفانه، در سال های گذشته این شبکه مردمی جوان، خودجوش، فعال و انقلابی مقداری مورد بی مهری و کم توجهی قرار گرفته و اعتباراتی که برای این نهاد مردمی انقلابی در نظر گرفته شده است پاسخگوی نیازمندی های این شبکه عظیم و گسترده که از مساجد شهری در پایتخت و کلان شهرها تا روستاهای مرزی را شامل می شود، نیست. لذا نیازمند حمایت جدی دولت و مجلس در حمایت از این مراکز فرهنگی هنری در مساجد هستیم به ویژه آنکه از راه های برون‌رفت از آسیب های فرهنگی اجتماعی و حتی معیشت، توجه به این ظرفیت محله‌محور و مسجدبُنیان است که می تواند به دولت کمک کند. چنان که امسال و در فهمای3 با مشورت نخبگان کانون های فرهنگی هنری، در سراسر کشور و با توجه به رویکرد دولت سیزدهم، شعار «به توان مردم» را برگزیده ایم.

 

چه ظرفیت هایی در اختیار کانون های فرهنگی هنری مساجد قرار دارد که باید در لبیک به سفارش رهبری معظم انقلاب از آنها حمایت شود؟

 

از ظرفیت های در اختیار ما مربیان کانون ها هستند همچون سفیران اجتماعی و مربیان گروه های هنری اعم از سرود و نمایش و ... اینها شبکه ای عظیم از نیروهای حوزوی و دانشگاهیِ تحصیلکرده و مجرب هستند که به صورت داوطلبانه و خودجوش به امر آموزش و توانمندسازی مردم محله به ویژه نوجوان و جوانان مشغول شده اند. تنها حمایت ما از آنها معرفی‌شان به صندوق حمایت از هنرمندان برای برخورداری از پوشش بیمه ای است.

ظرفیت دوم ما شبکه کتابداران کتابخانه های مساجد هستند، بیش از 12 هزار جوان مجرب در این حوزه به صورت داوطلبانه در اداره این کتابخانه ها به ما کمک می کنند که به تناسب محدودیت منابع، نمی توانیم نیازهایشان را پاسخگو باشیم.

ظرفیت دیگر، شبکه خبرنگاران افتخاری است، همچنین است هنرمندان فعال در حوزه نمایش، خوشنویسی، عکاسی، تجمسی و ...؛ شبکه فعالان مجازی از دیگر ظرفیت های ما هستند که طراحی بازی، تولید اپلیکیشن، تولید محتوا و ... را انجام می دهند. فعالان حوزه بانوان در محورهایی همچون امر به معروف و نهی از منکر، ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی و ... هم ظرفیت دیگر ستاد فهما به شمار می روند چنان که بیش از 13 هزار سرشبکه و رابط خواهر را در فعالیت های مرتبط داریم.

بیش از دو میلیون نوجوان و جوان در قالب رواق های دوازده‌گانه ساماندهی شده اند و حداقل انتظار از حاکمیت تکریم آنها و عمل به فرموده رهبری است تا این مراکز فراموش نشوند چه با حمایت معنوی و چه حمایت مادی.

 

بازخورد و خروجی حمایت از بچه های مسجد و عمل به توصیه و بیانات رهبری معظم انقلاب چیست؟

 

تجربه نشان داد سرمایه گذاری ما بر بخش مردمی، آورده چندبرابری و این ارزش افزوده بسیار بالایی داشته است هم برنامه ها کارآمد بوده و هم چون مردم با همه توان آمده و مشارکت داشته اند و برنامه ها محله‌محور اجرا شده اند، آثار و برکات بیشتری داشته است.

 

انتظار از دولتمردان در حوزه عمل به توصیه رهبری و توجه به کانون های مساجد چیست؟

 

با توجه به تاکید دولت سیزدهم بر استفاده از ظرفیت های مردمی، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور فهمای3 را در سال 1400 با شعار «به توان مردم» اجرا می کند. هم افزایی با ظرفیت های دولتی به ویژه در وزارتخانه های کار و امور اجتماعی، ورزش و جوانان، کشور و بهداشت و درمان در دستور کار ستاد فهما است تا در پی این هم افزایی بیشتر در امر خدمت رسانی این مراکز را فعال کنیم.

با توجه به نگاه پررنگ مسجدمحور در دولت سیزدهم اگر در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال 1401 به مساجد توجه بیشتری شود ستاد می تواند پاسخگوی حداقل نیازهای این شبکه مردمی باشد. ما نیازمند حمایت از زیرساخت های فرهنگی هنری مساجد همچون کانون ها و کتابخانه ها از قبیل نوسازی، تامین نرم افزارها، تجهیز کانون ها به ابزارهای نوین ارتباطی و ... هستیم.

 

در ستاد فهما به تناسب توصیه و افق‌گشایی رهبری معظم انقلاب چه تحولاتی رخ داده است؟

 

سند تحول ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در شورای سیاستگذاری این ستاد که سه تن از وزراء عضو آن هستند، سه سال است که به تصویب رسیده این سند مسیر روشن و شفافی را از نظر برنامه و محتوا پیش روی کانون های فرهنگی هنری قرار داده است. البته ما نیازمند پشتیبانی مالی هستیم تا این ظرفیت نهفته کانون های مساجد از قوه به فعل برسد. الحمدالله در دوره جدید مدیریت ستاد فهما زیرساخت های این مهم ازجمله طراحی سامانه بچه های مسجد و طرح پایتخت فهما که انسجام‌بخش فعالیت ها است، فراهم شده. با حمایت ویژه دولت و مجلس می توان ظرفیت های این شبکه را افزایش داد به ویژه آنکه کانون های فرهنگی هنری خصوصا در مناطق روستایی فرهنگ و هنر را به نمایندگی از دولت تولیت می کنند و با توجه به آنکه 50 درصد کانون های ما در مساجد روستایی فعال هستند، این مسئله اهمیت دوچندان می یابد.

 

کد خبر 1103863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha