خدا دوستی و مردم دوستی راز ماندگاری حافظ است

دستوری گفت: راز ماندگاری حافظ وجود خدا در دلش بود و حافظ به دلیل مردم‌ دوستی و با اخلاق بودن ماندگار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «مژده دستوری»، امروز (دوشنبه 19 مهر) با اشاره به برگزاری ویژه برنامه بزرگداشت مولانا و حافظ در جمع خبرنگاران گفت: این ویژه برنامه با عنوان «قند پارسی» و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی به صورت مجازی در فضای اسکای ‌روم برگزار شد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس ادامه داد: حافظ شیرازی دارای جایگاه والایی است و نامش نه تنها در شیراز و کشور بلکه در سراسر جهان می درخشد.

وی با تاکید بر دلیل ماندگاری حافظ عنوان کرد: راز ماندگاری حافظ وجود خدا در دل بود و رنگ خدایی داشت و در اشعار خودش نیز گفته شده که «تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن، که خواجه خود صفت بنده ‌پروری دارد» و حافظ به دلیل مردم‌ دوستی و با اخلاق بودن ماندگار شد.

دستوری ادامه داد: اخلاق از نظر حافظ به معنای خدمت کردن به خلق، محبت کردن و با دوستان مروت داشتن و با دشمنان مدارا کردن است و وفای به عهد، محبت کردن، انصاف داشتن، وظیفه ‌شناسی و امانت ‌داری از فضائل اخلاقی مورد تاکید حافظ شیرازی است.

وی اضافه کرد: فضائل اخلاقی مورد تاکید حافظ، مهارت‌ های زندگی است و صداقت را باید از وی بیاموزیم زیرا حافظ عصاره‌ای از خوبی و نیکی‌ ها بوده و لسان‌ الغیب است که با خدا رازها داشت.

دستوری با اشاره به توجه مولانا به حافظ گفت: حافظ مرید مولانا بود و اشعارش را از بر بود و 18 مهر که در تقویم هفته ملی کودک به نام «کودک، خانواده، آموزش و مهارت‌ های زندگی» نامگذاری شده عنوان خوب اخلاقی و احترام به خانواده است که مولانا بر آن تاکید کرده است.

خاطر نشان می شود، ویژه برنامه «قند پارسی» که 18 مهر در حافظیه شیراز برگزار شد با حافظ‌ خوانی اعضا، پخش کلیپ، تفال به دیوان حافظ، شعرخوانی اعضای کودک و نوجوان، پخش فیلم طنز، بررسی کتاب بازنویسی شده مولانا برای کودکان و نوجوانان، صحبت نماینده‌ ای از مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز و پخش تیزر سفر مجازی به قونیه همراه بود.

کد خبر 1103880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha