ساخت ضریح مقام کف العباس(ع) به پایان رسید

آستان مقدس حضرت عباس(ع) از پایان ساخت ضریح طلا کاری شده مقام دست چپ حضرت عباس(ع) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الکفیل،بخش ضریح سازی آستان مقدس حضرت عباس(ع) اعلام کرد: کارکنان فنی نصب همه قسمت های ضریح مقام دست چپ اباالفضل العباس(ع) را در حیاط  کارخانه به پایان رساندند و این نصب نیمه نهایی است و قرار است  نصب نهایی آن در مکان مشخص شده یعنی دیوار بیرونی آستان مقدس عباسی روبه روی باب امیرالمومنین انجام شود.

 

سید ناظم الغرابی، رئیس این بخش و ناظر کار گفت: مرحله دوم و قبل از نصب نهایی، پس از پایان میناکاری و روکش طلا و تزئینات و کتیبه های مخصوص ضریح انجام شده است. این کار براساس طراحی های انجام شده است و درحال حاضر همه کارهای نصب بدون اشکال فنی از نظر طراحی یا نصب انجام شده است.

 

وی افزود: این ضریح هشت ضلعی است و نخستین ضریح ساخته شده با این طراحی است. قطر آن به سه متر و ارتفاع آن به 2.85 متر می رسد. سازه آن فولاد ضد زنگ با ضخامت دو میلی متر است که با دقت و دوام بالا ساخته شده است.

 

الغرابی ادامه داد: این ضریح  هشت مشبک به طول 190 سانتی متر و عرض یک متر دارد که متشکل از 176 کره و 42 نیمه کره است که در 21 ردیف قرار گرفته اند. علاوه براین ، مثلث هایی منقوش به نقوش گیاهی  الهام گرفته از ضریح حرم حضرت عباس(ع) در این سازه آهنی هشت ضلعی قرار گرفته اند.

 

رئیس این بخش گفت: این ضریح هشت ستون به طول 154 سانتی متر دارد که در اطراف ضریح قرار گرفته است و مزین به نقش و نگارهای گیاهی است ستون های جانبی مجاور آن 16 ستون به طول 98 سانتی متر دارد. هر ستون روی تاج ستون قرار گرفته است.

 

الغرابی افزود:  یک کتیبه قرآنی به ارتفاع 20 سانتی متر در اطراف این ضریح هشت ضلعی است. که آیه سوره مطفقین((إِنَّ الأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ...) تا (..عَلَى الأَرَائِكِ يَنظُرُونَ) با طلا روی مینای آبی نوشته شده است.  بالای آن را یک نوار فلزی تزئینی شش سانتی متر احاطه کرده است. همچنین یک کتیبه شعر به ارتفاع 20 سانتی متر از علی الصفار، شاعر عراقی در اطراف این ضریح قرار دارد. این کتیبه با آب طلا روی مینای سبز نوشته شده است.

 

وی ادامه داد:  یک نوار تزئینی(قرنیز طلایی) هشت ضلع این ضریح را دربرگرفته است که در وسط هر قسمت یک گل تزئینی قرار دارد و تعداد گلها به 16 عدد می رسد. داخل این ضریح پوشیده از چوب ساج طبیعی و نقش و نگارهای رنگی است.

 

گفتنی است، مقام کف العباس نام دو مکان در کربلا است که دست های حضرت عباس(ع) در این مکان ها از تن جدا شده است. این دو مقام که به مقام دست راست و مقام دست چپ حضرت عباس معروف هستند، در قسمت شمال شرقی و جنوب شرقی بیرون حرم عباس(ع) و در ورودی دو کوچه بازار مانند قرار دارند.

کد خبر 1104163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha