زنجان، سهم ۱.۵ درصدی از درآمد موقوفات کشور را به خود اختصاص داده است

به گفته حجت الاسلام کرمی، موقوفات استان زنجان جزو دسته سوم کشور است و استان زنجان سهم یک و نیم درصدی از درآمد موقوفات کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان امروز در نشست خبری با موضوع هفته وقف اظهار کرد: همه مسلمانان موظف به رعایت حقوق موقوفات هستند و متولیان این حوزه در سازمان موظف به حفظ، بهره وری و اجرای امینانه نیات موقوفات هستند.

 

حجت الاسلام مختار کرمی با اشاره به اینکه ماندگاری یکی از ویژگی های موقوفات است، گفت: لازم است بهره وری موقوفات را افزایش داده تا افراد بیشتری از عواید وقف بهره مند شوند.

 

وی با اشاره به عملکرد 6 ماهه اوقاف و امور خیریه استان گفت: سازمان اوقاف در طول سال خدمات بسیاری ارائه می دهد و عدم اطلاع رسانی به مردم یکی از نقاط ضعف مسئولان است.

 

کرمی با یادآوری اینکه موقوفات استان زنجان در طیف «ج» کشور قرار دارد، افزود: انتظار خیرین و مردم بیش از این است؛ موقوفات استان جزو دسته سوم کشور است و یک و نیم درصد درآمد موقوفات کشور از موقوفات استان زنجان تامین می شود.

 

وی با اشاره به درآمد بالغ بر 8 میلیارد تومانی موقوفات در 6 ماهه نخست امسال گفت: درآمد بقاع متبرکه در این بازه زمانی 9 میلیارد و 400 میلیون تومان است.

 

کرمی با اشاره به اینکه تمام درآمد موقوفات هزینه نمی شود و بخشی برای حفظ عین موقوفات اختصاص می باید، گفت: به همین منظور 50 درصد موقوفات به حفظ عین اختصاص می یابد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه علیرغم نامگذاری امسال به عنوان رونق تولید، وضعیت سرمایه گذاری به دلیل وجود موانع در استان چندان مناسب نیست، گفت: پروژه زیتون کاری 280 هکتاری در طارم با وجود هزینه 30 میلیاردی هنوز با موانع سرمایه گذاری مواجع است.

 

وی با انتقاد از اینکه حمایت از سرمایه گذاران برای حفظ موقوفات در استان زنجان مناسب نیست، افزود: در حوزه حقوقی نیز امسال 273 مورد تنظیم قرارداد اجاره اولیه و 2036 مورد تجدید قرارداد داشتیم و 214 مورد پرونده طرح دعوی موقوفات نیز در دست بررسی است.

 

این مسئول با بیان اینکه اخذ سند بسیاری از مشکلات حقوقی موقوفات را حل می کند، گفت: امسال 506 مورد سند برای موقوفات استان اخذ شده است.

 

کرمی با اشاره به اینکه درآمد موقوفات قرآنی در استان کمتر از 5 میلیون تومان است ولی در حوزه فعالیت های قرآنی هزینه بالایی انجام شده است، گفت: امسال مسابقات قرآنی اوقاف با حضور 561 نفر در مرحله شهرستانی و 123 نفر در مرحله استانی برگزار شد و 10 نفر به مرحله کشوری اعزام می شوند.

 

به گفته وی، برگزاری 40 محفل انس با قرآن، 280 جلسه تفسیر، حمایت از موسسات قرانی، تشکیل کلاس قرآنی برای 600 نفر از زندانیان، حمایت از 460 مبلغ بومی در طرح بصیرت عاشورایی، حمایت از حوزه های علمیه برای اسکان شبانه از محل موقوفات، توزیع 365 بسته مهر تحصیلی با اعتبار 87 میلیون تومان از محل موقوفات و 480 بسته با همراهی خیرین، تهیه 25 موبایل برای دانش آموزان بی بضاعت، اختصاص 20 میلیون تومان برای دارو و درمان، توزیع 3562 بسته معیشتی از اقدامات اوقاف و امور خیریه استان زنجان در 6 ماهه نخست امسال است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان به توزیع 32 هزار بسته غذای گرم در روستا و قربانی 777 راس دام و تهیه و توزیع 57 هزار بسته گوشت اشاره کرد و گفت:  در طرح شمیم حسینی نیز به میزان 600 میلیون تومان از هیات مذهبی حمایت شد.

 

وی به مشارکت 7 میلیون تومانی مردم در طرح مودت، حمایت مردم از مساجد و بقاع متبرکه، اشاره کرد و گفت: برای آزادی زندانیان نیز 38 میلیون تومان از محل موقوفات برای آزادی 13 زندانی جرایم مالی غیرعمد اختصاص یافت.

 

این مسئول به ثبت 11 موقوفه جدید در استان زنجان اشاره کرد و گفت: در استان زنجان 5 مرکز افق در راستای اجرای برنامه های فرهنگی و ارائه خدمت به مردم در جوار امامزادگان فعالیت می کند.

 

کرمی با اشاره به اینکه هر مرکز افق سالانه موظف به آزادی یک زندانی است، گفت: در راستای اشتغالزایی بانوان در دهه وقف طرح«شمیم خدمت» در مرکز افق امامزاده سید ابراهیم زنجان اجرا شد.

 

وی افزود: به منظور اشتغالزایی زنان سرپرست خانواده سه کارگاه تولیدی پوشاک در کنار امامزاده سید ابراهیم(ع) زنجان راه اندازی و برای 50 نفر از بانوان اشتغالزایی ایجاد شد.

 

کد خبر 1104218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha