نشان درجه‌ یک علمی بالاترین جایزه مرکز حافظ‌ شناسی است

حسن لی گفت: اهدای نشان درجه‌ یک علمی از اقدامات مرکز حافظ‌ شناسی است و این نشان از نظر سطح جوایز، بالاترین جایزه ‌ای ا‌ست که مرکز حافظ ‌شناسی طراحی کرده و به حافظ ‌پژوهان و حافظ‌ شناسان برجسته اهدا می ‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «کاووس حسن لی»، امروز (سه شنبه 20 مهر) در مراسم اعطای ششمین نشان درجه یک علمی مرکز حافظ ‌شناسی به پروفسور «حجابی کرلانگیچ»، استاد زبان و ادبیات دانشگاه آنکارا از ترکیه گفت: اهدای نشان درجه‌ یک علمی از اقدامات مرکز حافظ‌ شناسی است و این نشان از نظر سطح جوایز، بالاترین جایزه ‌ای ا‌ست که مرکز حافظ ‌شناسی طراحی کرده و به حافظ ‌پژوهان و حافظ‌ شناسان برجسته اهدا می ‌کند.

مدیر مرکز حافظ ‌شناسی افزود: این نشان، نخستین بار در اردیبهشت 86 به پروفسور «شارل هانری دو فوشه ‌کور»، مترجم فرانسوی به پاس 50 سال فعالیت در پیوند با زبان و ادبیات فارسی و ترجمه و شرح دیوان کامل حافظ به زبان فرانسه اهدا شد.

وی اضافه کرد: پروفسور «جیوانی ماریا درمه»، مترجم و شارح دیوان کامل حافظ به زبان ایتالیایی، دکتر «سلیم نیساری»، استاد «بهاالدین خرمشاهی» و دکتر «سعید حمیدیان» تاکنون موفق به دریافت این نشان علمی شده اند.

حسن لی اعلام کرد: این بار در رصدهای انجام شده توسط مرکز حافظ ‌شناسی ششمین نشان درجه یک علمی به پروفسور «حجابی کرلانگیچ» از ترکیه اهدا می شود.

وی ادامه داد: پروفسور «حجابی کرلانگیچ» سه مجموعه‌ شعر منتشر کرده و عضو هیئت ‌مدیره‌ انجمن مولاناپژوهی و عضو اتحادیه‌ نویسندگان ترکیه است و از شاعران، پژوهشگران و مترجمانی است که  به آموزش زبان و ادبیات فارسی در دوره‌ های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول است.

حسن لی اضافه کرد: یکی از فعالیت ‌های درخشان وی ترجمه‌ متون ادب فارسی‌ شامل ترجمه‌ مثنوی معنوی، بوستان سعدی، گلستان سعدی، سبحة الابرار جامی و صد سال داستان ‌نویسی در ایران از حسن میرعابدینی است و دیوان کامل حافظ را نیز به زبان ترکی استانبولی ترجمه کرده‌ است.

وی با اشاره به پیشینه‌ آشنایی مردم ترکیه با شعر حافظ گفت: شعر حافظ از گذشته‌ دور در جامعه‌ ادبی ترکیه رواج داشته و بسیاری از مردم از طریق ترجمه ‌ها و شرح‌ ها با حافظ آشنا بوده و بسیاری از ادیبان و شاعران نیز از شعر حافظ تاثیر گرفته اند.

«محمد فرازمند»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه نیز در این مراسم گفت: مرکز حافظ‌شناسی کانونی علمی، فرهنگی و تخصصی‌ است که فعالیت خود را بر شعر و اندیشه‌ حافظ متمرکز کرده و نشان درجه یک آن شایسته‌ توجه است و اصطلاحات رمزی و اشارات حافظ به زبان ترکی نیز وارد شده است.

پروفسور «حجابی کرلانگیچ»، استاد زبان و ادبیات دانشگاه آنکارا نیز در این مراسم گفت: حافظ شیرازی، محبوب ‌ترین شاعر زبان فارسی و از معروف ‌ترین و پرنفوذترین شاعران دنیا در طول قرن‌هاست و یکی از خصوصیات شعر حافظ، قدرت تصویرسازی است.

برنده‌ ششمین نشان درجه‌ یک مرکز حافظ‌ شناسی تاکید کرد: حافظ شیرازی، رونق خاصی به شعر بخشیده و شاعران بزرگی همچون «گوته» از شعر وی تاثیر گرفته اند و در دوره‌ جمهوریت نیز، حافظ شیرازی مورد علاقه‌ شاعران و روشن فکران ترکیه قرار گرفته است.

خاطر نشان می شود، ویژه ‌برنامه‌ های مرکز حافظ‌ شناسی به ‌مناسبت بیست‌ و پنجمین یادروز حافظ با سخنرانی ‌های علمی و هنری یادروز حافظ از ۲۱ تا ۲۳ مهر هرشب ساعت ۲۰ به ‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

 

کد خبر 1104353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha