پیامدهای تثبیت نرخ ارز اسمی/  بازوان فکری اتاق اصناف مشخص شدند

پیامدهای تثبیت نرخ ارز اسمی، بازوان فکری اتاق اصناف مشخص شدند، نمایشگاه «تهران مدکس» تا ۲۳ مهر برپاست، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۶۷۸ هزار تومان رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۲۱ مهر شبستان به شرح زیر است:

نمایشگاه «تهران مدکس» تا ۲۳ مهر برپاست

نخستین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک طراحی، مد، لباس، چرم و صنایع وابسته در محل نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب افتتاح شد و تا (جمعه) ۲۳ مهر ادامه دارد. رئیس اتاق اصناف ایران در حاشیه بازدید از این نمایشگاه گفت: نخستین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک به نام «تهران مُدکس»، بنابر ضرورت حمایت از تولیدات داخلی افتتاح و از امروز به مدت ۴ روز برپا خواهد بود. 

سعید ممبینی افزود: در این نمایشگاه که به طور تخصصی برگزار می شود، فعالان حوزه پوشاک از سراسر کشور حضور یافته و حدود ۱۰۰ غرفه فعال شده‌اند.

وی درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه تهران مُدکس تصریح کرد: صنف پوشاک و صنوف وابسته به آن، در دوره مواجهه با کرونا آسیب بسیار زیادی دیدند. چراکه بیماری کرونا، مراودات، مراسم و میهمانی‌ها و دید و بازدیدها را کاهش داد. این شرایط در تمام دنیا عمومیت دارد به طوری که تولیدات پوشاک در انبارها باقی ماندند و به فروش نرفتند. با توجه به افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور، پیش‌بینی کرده ایم که این محدودیت‌‎ها کاهش خواهد یافت. از این رو فعالان صنفی در حوزه پوشاک که سهم بالایی در بازار را در اختیار دارند برای شرایط پیش رو آماده خواهند شد و این نمایشگاه نیز در این زمینه راه‌گشا خواهد بود.

ممبینی بیان کرد: نمایشگاه تهران مُدکس، با همت اتحادیه پوشاک تهران، حمایت اتاق اصناف ایران و مشارکت فعالان این حوزه برگزار شده است. اتاق اصناف ایران در حمایت از این نمایشگاه اهدافی از جمله تقویت و توسعه توان صادراتی پوشاک ایرانی را دنبال می‌کند که امیدواریم با تعامل ایجاد شده بین عوامل مختلف حوزه پوشاک در این نمایشگاه، در آینده شاهد تحویل صادراتی باشیم.

رئیس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: در راستای ایجاد تعامل میان همه دست‌اندرکاران و فعالان در زنجیره ارزش پوشاک، طراحان، تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان نیازهای تولیدکنندگان (اعم از ماشین‌آلات، پارچه و منسوجات)، تعمیرات و نگهداری، صنایع وابسته، چرم، سراجی، کفش و … در این نمایشگاه حضور یافته‌اند.

 

بازوان فکری اتاق اصناف مشخص شدند

انتخابات داخلی کمیسیون‌های عمومی «تولید و صادرات» و «قوانین و مقرارت» اتاق اصناف ایران برگزار شد. این انتخابات داخلی با حضور سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران و اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف ایران (و در پی تکمیل اعضای کمیسیون‌ها در نهمین اجلاس هفتمین دوره هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران،مورخ ۱۴۰۰/۶/۲۹) برگزار شد تا بازوان فکری هیات رئیسه اتاق اصناف ایران در امور «تولید و صادرات» و «قوانین و مقررات» با تشکیل جلسات کارشناسی کار خود را از سر بگیرند.

به موجب این انتخابات داخلی در کمیسیون «تولید و صادرات»، بهمن پژوهی (نماینده اتاق اصناف ایران در استان اردبیل) به عنوان رئیس، فرزین جوادیان (نماینده اتاق اصناف ایران در استان مازندران) به عنوان نائب رئیس، محمود فرهادی (نماینده اتاق اصناف ایران در استان خراسان رضوی) به عنوان منشی و علیرضا حسنی صدرآبادی (نماینده اتاق اصناف ایران در استان یزد)، سید محمود موسوی (نماینده اتاق اصناف ایران در استان زنجان)، مرتضی ولیزاده (نماینده اتاق اصناف ایران در استان مازنداران) و لطف‌اله اصلاحیان (نماینده اتاق اصناف ایران در استان خوزستان) به عنوان عضو انتخاب شدند.

همچنین در انتخابات داخلی کمیسیون «قوانین و مقررات»، عباس رمدانی (نماینده اتاق اصناف ایران در استان مازندران) به عنوان رئیس، عبدالمجید رئیسی (نماینده اتاق اصناف ایران در استان فارس) به عنوان نائب رئیس، ابوطالب شیرکوند (نماینده اتاق اصناف ایران در استان تهران) به عنوان منشی، علی مظفری (نماینده اتاق اصناف ایران در استان تهران)، عباسعلی مسیبی (نماینده اتاق اصناف ایران در استان اصفهان)، یوسف جعفری (نماینده اتاق اصناف ایران در استان کرمان) و رحمت‌اله مرادی (نماینده اتاق اصناف ایران در استان اصفهان) به عنوان عضو انتخاب شدند.

 

پیامدهای تثبیت نرخ ارز اسمی

معاونت مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی با بررسی راهبرد ارزی کشور به تحلیل پیامدهای تثبیت نرخ ارز اسمی پرداخت. در این گزارش آمده: حساسیت بالای افکار عمومی و توجه خاص سیاستگذاران به نوسانات نرخ ارز، حاکی از این واقعیت انکارناپذیر است که این نرخ یک متغیر کلیدی در اقتصاد ایران است. پیگیری تعجب برانگیز تحولات سیاسی خارجی اما مؤثر در نرخ ارز توسط افکار عمومی نیز شاهد دیگری است که علاوه بر تأکید بر اهمیت نرخ ارز برای افکار عمومی، نشان می دهد تا چه اندازه، انتظارات و کیفیت افق دید عوامل اقتصادی وابسته به نرخ ارز شده است.

در این گزارش تصریح شده: رفتار سیاستگذار (غالب دولت ها و بانک مرکزی) و فقدان چارچوب سیاست گذاری پولی، عملاً تغییرات نرخ ارز را به عنوان راهبر انتظارات تورمی و عاملی مؤثر بر بازده اسمی انتظاری سرمایه گذاری تبدیل کرده است. در این شرایط افزایش نرخ ارز غالباً به مثابه یک خبر بد برای عوامل اقتصادی (وقوع تورم در آینده ای نزدیک) تفسیر خواهد شد و کاهش آن یک خبر خوب. توضیح بیشتر اینکه دولت در مواجهه با بازار ارز راهبرد ممانعت از افزایش نرخ ارز را علی رغم رشد قابل توجه نقدینگی و کاهش بهره وری به طور ضمنی دنبال می کند و زمانی که نرخ ارز افزایش می یابد، غالب عوامل اقتصادی آن را به عنوان یک خبر بد تلقی می کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: زیرا علامتی است از کاهش قدرت سیاستگذار برای کنترل نرخ ارز و نشانه ای است از فرارسیدن زمان بروز آثار تورمی سیاست های تورم زای گذشته. راهبرد ممانعت از افزایش نرخ ارز بدون توجه به شرایط اقتصادی و متغیرهای اقتصاد کلان که توسط غالب دولت ها دنبال شده پیامدهای بسیار منفی بر اقتصاد داشته که مهم ترین آنها تضعیف تولید داخلی و وابستگی آن به واردات است و این گزارش تلاش کرده است ابعاد این پیامدها را تبیین نماید.

در این گزارش با بیان این نکته که راهبرد دولت ها در این زمینه باعث مشکلاتی شده، تصریح شده: کاهش توان رقابت و فروش کالای ایرانی در بازارهای جهانی و در نتیجه تضعیف صادرات وکاهش تولید، کاهش توان رقابت کالای ایرانی با محصولات وارداتی در داخل کشور و در نتیجه تقویت واردات وتضعیف تولید (کاهش تولید یا عدم تولید به دلیل عدم صرفه اقتصادی) و همچنین ایجاد نااطمینانی و بی ثباتی اقتصاد کلان به دلیل ممانعت از تعدیل تدریجی ارز که منجر به تشدید اثر شوک های ارزی وارده خواهد شد از جمله این مشکلات است.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۶۷۸ هزار تومان رسید

امروز (چهارشنبه ۲۱ مهر) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۵۱ درصد افت به ۱۱,۲۶۲,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۳۹ درصد رشد به ۱,۷۶۱.۰۱ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۲۹ درصد افت به ۱۱۶,۷۸۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۱.۳۷ درصد افت به قیمت ۱۱۰,۹۹۰,۰۰۰‬ ‬ ریال،‌ هر عدد نیم سکه با ۱.۱۸ درصد افت به قیمت ۵۹,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۲.۱۶ درصد افت به قیمت ۳۴,۷۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۱۴ درصد افت به قیمت ۲۱,۹۵۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز چهارشنبه (۲۱ مهر) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۹۶ درصد افت به ۲۷۰,۷۳۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۱.۲۱ درصد افت به ۳۱۲,۴۵۰ ریال و قیمت هر پوند با ۱.۰۸ درصد افت به ۳۶۸,۲۳۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (چهارشنبه بیست ویکم مهرماه ۱۴۰۰) نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۴ ارز کاهش و ۹ ارز افزایش یافته است. همچنین نرخ ۱۳ ارز نیز بدون تغییر باقی مانده است. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۱۲۹ ریال و یورو ۴۸ هزار و ۴۶۷ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۱۴۳ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۷۸۸ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۹۱۴  ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۵۱۴ ریال، روپیه هند ۵۵۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۱۳۸ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۴ هزار و ۶۲۹ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۹۳۷ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌ هزار و ۳۹۸ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۷۵۶ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۱۶۰ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۸۰۸ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۶۴۷ ریال، روبل روسیه ۵۸۵ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۷ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۹۲۴ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۹۶۵ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۱۰۲ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۹۵ ریال، کیات میانمار ۲۲ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۶۲۵  ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۷۹۹ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۱۲ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۱۳ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۶ هزار و ۹۴ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۸۱ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۸۰ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۷۳  ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۴۰۷ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۵۵ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۹۹۴ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۲ هزار و ۵۸۱ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۱۲ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۸ ریال قیمت خورد.

 

کد خبر 1104403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha