نقدی بر عدم رعایت درست نویسی در بیانیه هنرمندان خوشنویس

مریم ویسی به رعایت نکردن اصول درست نویسی در بیانیه و پیام های های هنرمندان خوشنویس واکنش نشان داد و گفت: ظاهراً این نوع رفتار تبدیل به عرفی غلط و نامیمون در بین اهالی این صنف شده به طوری که متأسفانه به آن اعتراضی نمی­ شود.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، همزمان با هفته خوشنویسی «مریم ویسی» خوشنویس و پژوهشگر خوشنویسی در یادداشت اختصاصی  با عنوان « سخن از دردی آشنا» برای خبرگزاری شبستان به عدم رعایت اصول خوشنویسی از سوی هنرمندان خوشنویس در مکاتبات واکنش نشان داد.

مریم ویسی در یادداشت آورده است: این روزها که بر اثر مرگ و میر ناشی از کرونا، شاهد افزایش پیام های تسلیت هستیم، ذکر نکته ­ای در باب فعالیت­های صنف خوشنویسان خالی از لطف نیست. چندی پیش که یکی از همکاران خوشنویس خطِ تعلیق در سوگ مادر بودند، پیام تسلیت یکی از بزرگان خوشنویسی این حقیر را شگفت زده نمود. متن مذکور با خط خودکاری و با کیفیتی که نه تنها در هیچ کدام از دسته­بندی­های خوشنویسی (خوش، عالی، ممتاز و..) جای نمی­ گیرد، بلکه توهینی آشکار به مخاطب است.

البته که پیش­تر نظاره­ گر چنین برخوردهایی بوده­ ایم؛ بیانیه­ ها و پیام­های مهمی که از طرف برخی چهره ­های ماندگار این صنف با فونت کج و معوج کامپیوتری تایپ شده و شوربختانه در دسترس عموم قرار گرفته است.. اما ظاهراً این نوع رفتار تبدیل به عرفی غلط و نامیمون در بین اهالی این صنف شده است بطوری که متأسفانه هیچکس به آن معترض نمی­شود.. و تأسف­بارتر این­که در فضای مجازی به راحتی پخش می­شود و چشم مخاطب خوشنویس و غیر خوشنویس را هم به تعجب وا می­دارد، مخاطبی که انتظار دارد حداقل از صنف خوشنویسان، تحریری خوش ببیند که انتظاری بجا، منطقی و به حق است.

سوال این است که حاصل چند سده تاریخ و سیر تحول و تطور خوشنویسی و چند دهه فعالیت رسمی این تشکیلات در قالب انجمن، کانون، مرکز کتابت و تعلیم و... چیست؟! چرا این استادان یا حتی شاگردان ارشدشان زحمت تحریر چهار سطر بیانیه یا پیام تبریک و تسلیت به خط خوش را به خود نمی دهند؟ فایده­ این مدارک و رده­ بندیهای خوشنویسی چیست؟ خروجی این همه سال مشق و تمرین چیست و احترام به اهالی این صنف دقیقاً کی و کجا قرار است نمود پیدا کند؟!

نیک بود اگر یکی از استادان صاحب نام این حوزه که خدایشان زیادتر کند، متنی آبرومند با خطی خوش در احترام به استاد عزادار و دیگر مخاطبان تحریر می­ نمود چرا که تا یاد نگیریم خود به خود احترام بگذاریم، توقع احترام از دیگری کاری عبث و بیهوده است. امید که این رسم غلط هرچه زودتر برافتد.

کد خبر 1104502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha