تاکید امام عسکری(ع) بر کفالت معنوی آل الله(ع)/ همه احادیث ایشان در مسیر انتظار است

حجت‌الاسلام حسن‌زاده با بیان اینکه تمام احادیث امام عسکری(ع) را باید سیر و جهتی در مسیر انتظار ببینیم، گفت: ایشان به فضیلت عجیب کفالت معنوی ایتام آل الله(ع) بر کفالت مادی آن حضرات(ع) تاکید دارند و این رسالتی بزرگ بر عهده منتظران است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن هشتم ربیع الاول، سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) پدر امام زمان(عج) و آخرین حجت خدا که در بین مردم ظاهر بوده اند و به منظور بررسی اقدامات ایشان در موضوع مهدویت با حجت الاسلام «مصطفی حسن‌زاده»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

تبیین مهدویت و آماده سازی امت برای ورود به عصر غیبت در سیره کلامی و عملی امام حسن عسکری(ع) چه جایگاهی داشته است؟

 

منتظر راستین در هر واقعه ای به دنبال ارتباط آن واقعه با مهدویت و رسیدن به معرفت مهدوی می گردد، مثل پیام بعثت به منتظران، پیام غدیر به منتظران، پیام شهادت رسول الله (ص)، تمام انبیاء و اهل بیت علیهم سلام، پیام عاشورا و کربلا و پیام طوس و مشهدالرضا(ع) به منتظران و چشم انتظاران ظهور...

باید توجه داشت که آخرین امام حاضر و حلقه اتصال بین دوران حضور ائمه(ع) و دوران غیبت، وجود مبارک امام حسن عسکری(ع) بودند. در دوران شش سال امامت امام عسکری(ع) یکی از وظایف مهم ایشان تعریف جایگاه و ویژگی های فرهنگ انتظار برای شیعیان و تشریح وضعیت عصر غیبت بوده است لذا تمام زندگی، هر حدیث و کلام حضرت(ع) را باید سیر و جهتی در مسیر انتظار ببینیم. 43 حدیث درباره امام زمان ارواحنافداه بهترین هدیه از وجود نورانی امام عسکری(ع) برای مشتاقان ظهور است.

 

اگر بخواهیم رسالتی مهم و خطیر برای منتظران را در کلام حضرت(ع) بیابیم به چه آموزه ای می رسیم؟

 

حضرت عسکری(ع) به فضیلت عجیب کفالت معنوی ایتام آل الله(ع) بر کفالت مادی ایشان تاکید دارند؛ امام حسن عسکری (ع) از امام حسن مجتبی (ع) نقل کرده که فرمودند: فضیلت کسی که یتیمی از آل محمد(ص) را – که از والیانش [یعنی امامانش] دور افتاده و گرفتار حیرتِ جهل شده، کفالت و سرپرستی کرده و از تاریکی جهل بیرون سازد و شبهات او را بر طرف نماید، بر کسی که کفیل یتیمی است و او را آب و غدا می دهد،  همچون فضیلت خورشید بر «سها» - کم سوترین ستاره – است. (بحارالانوار، ج۲ص۳)

در شرح این روایت باید گفت: به کفالت معنوی کلیه محبین امام زمان سلام الله علیه در زمان غیبت اشاره دارد... حال باید بررسی کنیم امروز ما در قبال محبین امام زمان ارواحنافداه چه کرده ایم؟ تا به حال چند نفر را با امام زمان علیه السلام آشنا کرده ایم تا به مرگ دوران جاهلیت از دنیا نرو؟ آیا در قبال ایشان مسئول نیستیم...؟

کفالت و سرپرستی مادی فقرا بسیار امری پسندیده است ولی کفالت معنوی به مراتب ارزشش بیشتر از کفالت مادی است چرا که سبب می شود مردم کافرِ به امام از دنیا نروند.

با این نگاه امروز تلفن همراه هر کدام از منتظران باید سلاحی برای رفع شبهات و دفاع از اعتقادات و اسباب خشنودی امام زمان ارواحنافداه باشد.

 

روایات امام عسکری(ع) چه اشاراتی به امام عصر(عج) دارد؟

 

ایشان می فرمایند: همواره شیعیان ما در حزن و اندوه هستند تا زمانی که فرزندم ظهور کند،همان کسی که پیامبر صلوات الله علیه وآله بشارتش را داده است که زمین را پر از عدل و داد می کند همانطور که پر از ظلم و جور شده است. (بحارالانوار، ج۵۰، ص۳۱۷)

حضرت عسکری(ع) همچنین تعبیر از شخصیت امام زمان (عج) فرمودند: سپاس خدایی را که مرا از دنیا نبرد تا اینکه جانشین پس از خود را به من نشان داد و او کسی است که شبیه‌ترین مردم در صورت و سیرت به رسول الله صلی الله علیه و آله است و خداوند متعال در غیبتش نگهدار او است تا این که ظهور می‌کند و زمین را پس از آن که از ظلم و ستم لبریز شده از عدل و مساوات لبریز می‌کند. (کفایة‌الاثر، علی‌بن‌محمد خزاز رازی، ص 295).

 

در مسئله انتظار از ایشان چه تعابیری وجود دارد و این تعبیر چه حقیقتی را برای ما بازگو می کند؟

 

باید توجه داشت در طلب و جستجوی هر چه هستیم آن خواسته، تمام ارزش و هست ما خواهد بود. امام عسکری علیه‌السلام به امام مهدی ارواحنافداه فرمودند: بدان، همان گونه که پرنده به سوی لانه‌اش می‌رود، دل‌های اهل طاعت و اخلاص به سوی تو کنده می‌شود. ( کمال الدین، ج۲، ص۴۴۴)

میزان اشتیاق ما به حضرت ولی عصر ارواحنافداه، نشان دهنده میزان مطیع بودن و خالص بودن ما در عرصه بندگی است. کسی که نسبت به امام زمان (عج) اشتیاق ندارد، اعمالش طاعت محسوب نشده و عبادات خالصانه‌ای ندارد.

 

کد خبر 1105039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha