حمایت مسئولان از کارگاه های کوچک در راستای اشتغالزایی  زنان سرپرست خانوار

معاون انجمن طراحان مد و لباس قم با اشاره به این که کارگاه های کوچک تولیدی، چرخ زندگی خیلی ها را در این وضعیت نابسامان اقتصادی می چرخاند، خواستار حمایت مسئولان از کارگاه های کوچک در راستای اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار شد.

ریحانه حاجی زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به این که سال هاست به عنوان طراح و فعال حوزه مد و لباس در استان قم مشغول به فعالیت است، اظهار داشت: سال 95 در اولین جشنواره مد و لباس تنها دارنده رتبه برتر در سطح استان بودم که به همین خاطر از سوی بنیاد مد و لباس کشور و نیز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از بنده تقدیر به عمل آمد و همچنین برند تخصصی به من تعلق گرفت.

 

وی افزود: همان موفقیت به لطف الهی جرقه ای شد که در رشته طراحی مد و لباس مشغول به تحصیل شوم و هم اکنون نیز علاوه بر معاونت انجمن طراحان مد و لباس استان، دبیر جلسات انجمن نیز هستم.

 


معاون کارگروه الگو و دوخت انجمن طراحان مد و لباس استان قم همچنین با اشاره به شرکت در جشنواره بین المللی فجر در سال 98 و دریافت مدرک بین المللی به همین خاطر گفت: در سال های اخیر در جشنواره ها و مسابقات بسیاری شرکت کرده ام و سال 98 نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز فعالیت خانه مد را در سطح استان قم دریافت کردم.

 


این بانوی کارآفرین قمی که در حال حاضر سرپرست کارگاه تولید پوشاک مسجد الزهرا(س) می باشد، ابراز داشت: از محرم سال گذشته تولید ماسک و لباس گان را با توجه به نیازمندی های شرایط کرونایی در همین کارگاه در دستور کار قرار دادیم و اکنون نیز بیش از 6 ماه است که در کارگاه تولید پوشاک فاطمیون واقع در مسجد الزهرا(س) به عنوان مدیر و سرپرست فعال هستم.

 


وی افزود: هدف ما در این کارگاه اشتغال زایی بوده و به لطف الهی توانسته ایم برای حدود 6 نفر ایجاد شغل کنیم، با این حال این ظرفیت را داریم که در صورت حمایت بیشتر ، کارها را توسعه بدهیم.

 


وی با اشاره به این که همین کارگاه های کوچک، چرخ زندگی خیلی ها را در این وضعیت نابسامان اقتصادی می چرخاند، گفت: فعالیت تولیدی برای بانوان به خصوص در زمینه دوخت و دوز، دشواری های قابل توجهی دارد اما با این حال سعی کرده ایم که ثابت قدم باشیم و از سختی ها نهراسیم اما با این وجود از مسئولان انتظار حمایت جدی و نه شعاری را داریم

 


حاجی زاده تأکید کرد: از سوی دیگر به دنبال تبدیل همین کارگاه به یک تعاونی هستیم که از این طریق بتوانیم حوزه کاری را وسعت ببخشیم، ضمن آن که در خانه مد که در منزل خودم دایر است، بحث آموزش به دانشجویانی که پیش بنده کارورزی می کنند را دارم و تلاش کرده ام که در حد توان تجربه خود را به آن ها منتقل نمایم.

 

                                                             


وی در خصوص فعالیت انجمن طراحان مد و لباس استان نیز گفت: با وجود این که از زمان تأسیس انجمن مدت زمان زیادی نمی گذارد اما تلاش کرده ایم که انسجام خوبی در این باره به وجود آوریم.
دبیر جلسات هیئت مدیره انجمن طراحان مد و لباس قم ادامه داد: بعد از شکل گیری انجمن، برگزاری نمایشگاه مد و لباس با عنوان عفاف و حجاب از جمله اولین کارهای ما بود و به شخصه بسیار پیگیری کردم که ادارات و ارگان ها نیز پای کار بیایند و حمایت کنند، اما واقعیت آن است که حمایت ها بسیار کم و ناچیز بود.

 


وی افزود: از آن جا که متأسفانه هیچ بودجه ای نداریم باید به سختی از طریق بخش خصوصی به دنبال اسپانسر باشیم که این هم مشکلات خاص خود را دارد، از سوی دیگر در قم برخی محدودیت ها وجود دارد که آن را هم نمی توان نادیده گرفت.
حاجی زاده همچنین خاطرنشان کرد: اگر از مجموعه هایی مثل انجمن حمایت نشود نتیجه آن برگزاری شوهای لباس به شکل زیرزمینی است و لذا به عقیده بنده مسئولان تصمیم گیر در این خصوص باید فکر جدی داشته باشند.

 


وی با بیان این که در حال حاضر بیش از 600 نفر از دختران و زنان قمی عضو انجمن هستند، گفت: در حال حاضر اعضای فعالی که خود دارای مزون و خانه مد هستند کمتر از 30 نفر است و این در حالی است که به مدت بیش از دو ماه است که به شکل زنده در بستر فضای مجازی با اعضای فعال انجمن ارتباط گرفته و به تدریج به معرفی هر یک از مزون داران و خانه های مد می پردازیم.

 


وی بیان داشت: از رسانه های استان از جمله صداوسیمای قم می خواهیم که زمینه معرفی این قبیل کارها در راستای اشتغالزایی بانوان را فراهم کنند و اعتقاد بنده این است که با حمایت از این قبیل فعالیت ها در واقع در مسیر تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید گام برداشته ایم.

 


این بانوی فعال در عرصه طراحی مد و لباس همچنین افزود: در شرایط کنونی بسیاری از دختران و زنان قمی توانمندی و استعداد خوبی در این باره دارند که اگر در راستای آموزش و استعدادیابی آن ها قدم های جدی برداریم، تحول خوبی را نظاره گر خواهیم بود، ضمن آن که در بخش مربوط به صادرات، واردات و تولید انبوه می بایست به طور مُداوم، اطلاعاتمان را به روز کرده و ارتقا دهیم تا با دید باز و آگاهی لازم به سمت رشد و تعالی بیشتر حرکت کنیم.

 


وی یادآور شد: ما طرح های خوبی در این خصوص در انجمن در دست اقدام داریم که البته در صورت حمایت مسئولان نتایج و ثمرات خوبی در آینده از این منظر مشاهده خواهیم کرد.

 


حاجی زاده گفت: البته ما در سایت انجمن نیز به دنبال آموزش های مجازی هستیم و حال آن که اگر شرایط به جهت شیوع کرونا مساعد شود، در پی اجرای دوره های آموزشی به شکل حضوری با حضور اساتید قوی از قم و دیگر نقاط کشور هستیم.

 

وی در خاتمه ابراز داشت: در واقع هدف اصلی ما در انجمن، معرفی مد و الگوهای لباس بر اساس شاخصه های فرهنگ ایرانی و اسلامی است و این که لباس هایی  تولید شود که در عین شیک و جذاب بودن، برای بانوان موقر و پوشیده و برازنده باشد.

کد خبر 1105204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha