مجلس یازدهم خواهان شفافیت کامل اموال مسئولان است/ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نمی‌شود

ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نمی‌شود، وزیر امور خارجه ونزوئلا به تهران می آید، مجلس یازدهم خواهان شفافیت کامل اموال مسئولان است، حملات تروریستی در افغانستان با هدف ایجاد تفرقه و خونریزی انجام می‌شود برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نمی‌شود، وزیر امور خارجه ونزوئلا به تهران می آید، مجلس یازدهم خواهان شفافیت کامل اموال مسئولان است، حملات تروریستی در افغانستان با هدف ایجاد تفرقه و خونریزی انجام می‌شود از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه ۲۶ مهر است.

ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نمی‌شود

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شب گذشته (یکشنبه 25 مهر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما که به موضوع ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داشت درباره موضع مجلس درباره نحوه مصرف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: در سال ۹۷ و ورود شوک ارزی به اقتصاد کشور، نگرانی مجلس از بابت کالا‌های اساسی و کوچک شدن سفره مردم بود، در نتیجه قرار بر این شد که ما یحتاج مردم با ارز ترجیحی وارد و به دست آن‌ها با قیمت پایین‌تر برسد.

 

وی با اشاره به اینکه در مشاهدات میدانی متوجه شدیم قیمتی که مصرف کننده برای کالا‌های با ارز ترجیحی می‌پردازد با آنچه برای واردات آن‌ها پرداخت شده، تفاوت بسیاری دارد، گفت: در پایان دولت دوازدهم نیز نظارت‌ها رها شد و این تفاوت به اوج خود رسید و کالا‌هایی که قرار بود با ارز ترجیحی و ارزان در اختیار مردم قرار داده شود، گران به دست آن‌ها می‌رسید و همین عامل موجب ایجاد رانت و فساد در اقتصاد شد.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نتیجه سال گذشته و برای بودجه ۱۴۰۰ به دولت پیشنهاد کردیم یا نظارت هوشمند و قوی بر توزیع این ارز ایجاد کند، یا ما به تفاوت قیمت ارز ترجیحی و ارز آزاد به صورت کارت اعتباری در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد.

 

پور ابراهیمی با اشاره به ترجیح مجلس بر تخصیص ما به تفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و آزاد به صورت کارت اعتباری به مصرف کننده، درباره امتیازات این روش گفت: در این روش، راه قاچاق معکوس اقلامی که در کشور قیمت پایین تری دارند، بسته می‌شود. بهرمندی صرفا شهروندان کشورمان از این منابع، پیشگيری از صادرات مصنوعی که عایدی مفید برای کشور ندارد و چندین مورد دیگر امتیازات این روش است. در نتیجه ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نمی‌شود، بلکه موضوع بحث این است که ثمره آن به وارد کننده یا مصرف کننده تخصیص یابد.

 

وزیر امور خارجه ونزوئلا به تهران می آید/دیدار و رایزنی با امیرعبداللهیان

«فلیکس پلاسنسیا گونسالس»، وزیر امور خارجه ونزوئلا و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه ۲۶ مهر) در تهران با یکدیگر دیدار و رایزنی می‌کنند. در این دیدار دو طرف در مورد روابط دوجانبه و آخرین تحولات بین‌الملل دیدار و رایزنی می‌کنند.

 

پیشتر وزیران امور خارجه دو کشور در حاشیه مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نیز با یکدیگر دیدار و رایزنی کرده بودند.

 

مجلس یازدهم خواهان شفافیت کامل اموال مسئولان است

حسن همتی، نماینده شاهین دژ و تکاب و عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: اتاق فکر تخریب مجلس یازدهم طبق معمول به کاهدان زد و در فضای مجازی اعلام کردند محرمانه بودن اموال مسئولان را تصویب کرده است. این طرح مربوط به مجلس هشتم بوده و آن زمان مجمع تشخیص مصلحت قید محرمانه زده است و هیچ ربطی به مجلس فعلی ندارد و ما خواهان شفافیت کامل اموال مسئولان هستیم.

 

حملات تروریستی در افغانستان با هدف ایجاد تفرقه و خونریزی انجام می‌شود

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در جلسه هیات دولت پس از معرفی «حسن کاظمی قمی» به عنوان نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان، با اشاره به اینکه شهادت و مجروح شدن نمازگزاران جمعه در مسجد فاطمیه قندهار، بار دیگر دل امت رسول‌الله(ص) را داغدار کرد، افزود: ضمن عرض تسلیت به ملت برادر افغانستان از علمای اسلام و نهادهای بین‌المللی برای توجه به مصائب برادران و خواهران افغان دعوت می‌کنم.

رئیس جمهور تاکید کرد: حجم فزاینده اقدامات تروریستی که هم راستا با راهبرد بی‌ثبات‌سازی آمریکا در افغانستان انجام می‌شود، بیانگر گسترش دایره اقدامات تروریستی در این کشور است. لذا از حاکمان این کشور انتظار می‌رود ضمن عمل به مسئولیت خود در تأمین امنیت ملت، از ظرفیت‌های امنیت‌سازی مردمی، غفلت نکنند.

آیت‌الله رئیسی گفت: جمهوری اسلامی ایران خود را در کنار افغانستان می‌داند و آماده کمک و همکاری همه جانبه برای ایجاد ثبات و امنیت پایدار برای ملت افغانستان است.

«حسن کاظمی قمی» که روز یکشنبه با حکم رئیس جمهور به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان منصوب شد، مسئولیت سفارت ایران در عراق و همچنین کنسولگری ایران در هرات افغانستان را در کارنامه دیپلماتیک خود دارد.

 

‏عادی‌انگاری وجود ‎داعش در افغانستان امنیت مردم را به مخاطره می‌اندازد

مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس  درمجلس و رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: ‏عادی‌انگاری وجود ‎داعش در افغانستان نه تنها امنیت مردم را به مخاطره می‌اندازد، بلکه مشروعیت و توان ‎طالبان را نیز در اداره این کشور زیر سوال می‌برد. همچنین طرح‌های اقتصادی سایر کشورها از جمله چین برای ‎سرمایه‌گذاری و افزایش ‎تعاملات‌تجاری نیز در صورت تداوم ناامنی محقق نخواهد شد.

 

 

کد خبر 1105865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha