رشد معنادار آمار کرونا/ صدای پای پیک ششم به گوش می رسد

این روزها افزایش تدریجی مراجعه‌کنندگان سرپایی و بستری بیماری کرونا به بیمارستان‌های سطح استان خراسان جنوبی می‌رود تا پیک پنجم که به آتش زیرخاکستری بدل شده بود را با عادی‌انگاری در جامعه شعله‌ور سازد و زنگ خطر آغاز موج ششم کرونا را به صدا درآورد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ زهرا مهرور- کرونا طی یک سال و هشت ماهی که از اعلام ورود رسمی اش به کشور می گذرد پنج خیز برای هموطنان برداشته و هر روز آمارهای کرونایی‌ها بالا و پایین می‌شود. آمارهای وزارت بهداشت و درمان نشان می دهد که در حدود یک هفته گذشته مردم شاهد سیر نزولی فوتی های کرونا در کشور بودند، اما از ۱۷ مهر و پس از گذشت حدود یک هفته از عبور خیز پنجم کرونا با ۱۷۳ فوتی روند مرگ و میر دوباره در نقاط مختلف سیر صعودی به خود گرفت و در ۲۴ ساعت گذشته تعداد فوتی ها به رقم ۱۹۹ نفر رسید.

 

بر اساس اعلام اپلیکیشن ماسک، اکنون ۱۰۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و ویروس کرونا طی روزهای گذشته با یک روند نوسانی شمار قربانیان خود را به بالا و یا زیر ۲۰۰ نفر رسانده است. از سوی دیگر پیش‌بینی‌ها از جدی‌بودن وقوع موج ششم طی روزهای آینده حکایت دارد و در آبان‌ماه ممکن است کشور را دوباره درگیر کند.  

 

در مقابل، اما با سرعت گرفتن واردات و تأمین واکسن، روند واکسیناسیون هم سرعت گرفته و درصد افراد واکسینه شده روز به روز بیشتر می‌شود. برخی متخصصان از جمله اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند اپیدمی کرونا از نوع اپیدمی‌های پیش رونده است و هر پیک از پیک بعدی شدت بیشتری دارد. تجربه ۲۰ ماه گذشته هم بر این نظریه صحه می‌گذارد، اما تفاوت پیک ششم با پیک‌های قبلی در درصد واکسینه شدن افراد جامعه است.

 

 

شیوع بی‌خیالی در سایه واکسیناسیون

واکسن به دلیل کاهش ریسک بیماری و مرگ بر اثر کرونا است نه ایمنی جمعی و پایان کرونا. از سوی دیگر و متاسفانه در کشور ما بسیاری یادشان رفته که ماسک می‌زدند یا باید فاصله‌ یک‌ونیم متری‌شان را حفظ کنند. مردم دچار سهل‌انگاری و بی‌خیالی شدید شده‌اند.

 

آنچه این روزها در نقاط مختلف شهر بیرجند به چشم می‌خورد، عبور و مرور بسیاری از شهروندانی است که ماسک به همراه ندارند، به راحتی در کنار یکدیگر می ایستند و حتی در مکان‌های مسقف، رستوران ها و مغازه ها و تاکسی نیز به رعایت شیوه نامه های بهداشتی توجهی نمی‌کنند. یکی از علل ماسک نزدن شهروندان در این روزها، واکسیناسیون است که باعث شده سوالات و ابهامات فراوانی در خصوص ادامه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ذهن مردم ایجاد شود.

 

«سعید- ع» جوانی ۳۴ ساله که بدون ماسک در بازار بیرجند در حال خرید است، در پاسخ به اینکه چرا ماسک نزده است؟ به خبرنگار شبستان می گوید: به تازگی واکسن آسترازنکا زده ام و از نظر من دیگر نیازی به استفاده از ماسک نیست، حتی در فضای مجازی نیز مطالعه کردم که ماسک زدن زیاد به ریه‌ها آسیب می‌زند.

 

این شهروند بیرجندی با اشاره به اینکه به هرحال باید بین قبل و بعد از واکسیناسیون تفاوتی وجود داشته باشد، با لبخندی صحبتش را ادامه می دهد: اکنون بازار زیاد شلوغ نیست و مراقب هستم که زیاد در میان جمعیت حضور نداشته باشم.

 

این خاطر جمعی برخی شهروندان از عدم ابتلا به کرونا با تزریق واکسن در حالی است که بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چند روز پیش اعلام کرد: کرونا در مناطق مختلف کشور با روند خوب و امیدوارکننده واکسیناسیون تا حد قابل ملاحظه ای فروکش کرده است اما این به معنای پایان این ویروس مرگبار نیست. مردم فکر نکنند که چون واکسن زده اند دیگر کار تمام شده و پایان کرونا فرا رسیده است. واکسیناسیون تنها شدت بیماری را کاهش می دهد و به هیچ وجه اینگونه نیست که هر فردی که واکسیناسیون و ۲ دُز واکسن را تزریق کرده است دیگر دچار کرونا نمی شود؛ این تلقی، خود آغاز انحراف در مسیر مبارزه با کروناست.

 

متاسفانه در این میان حتی بسیاری واکسن هم نمی‌زنند، آنها یا در انتظار برند خاصی از واکسن هستند یا باور دارند که  چون تا به‌حال رعایت کرده‌اند و ظاهرا مبتلا نشده‌اند، پس خطر واکسیناسیون را بر اساس ترویج شایعات در شبکه‌های اجتماعی را به‌جان نمی‌خرند! البته خیلی از شایعات و ادعا‌هایی جدیدی که هر چه پیش می رویم درباره واکسن‌ها مطرح می‌شود و مردم دنیا را می‌ترساند، بی‌پایه و اساس هستند و پزشکان معتقدند نباید به آن‌ها دامن زد. از شایعه کار گذاشتن میکروچیپ مغناطیسی در بدن تا چسبیدن فلزات به بدن و از دست دادن قدرت باروری. ‏

 

 

تردید و مقاومت در برابر تزریق واکسن

«مریم- م» زنی حدود ۴۰ ساله با بیماری قلبی و قندخون که تاکنون واکسن تزریق نکرده است، به خبرنگار شبستان می گوید: همیشه ماسک می زنم و هرگز به مکان های شلوغ نمی روم. خداروشکر تاکنون خودم و خانواده ام مبتلا به کرونا نشدیم اما به خاطر بیماری زمینه ای از عوارض تزریق واکسن می ترسم چون شنیدم خیلی‌ها بعد تزریق واکسن دوباره مبتلا شدند و حتی مواردی هم فوت کردند.

 

او که همچنان ترجیح می دهد واکسن تزریق نکند یا هم منتظر برند خاصی از واکسن بماند، معتقد است با استفاده از طب سنتی، تقویت سیستم ایمنی و رعایت پروتکل های بهداشتی بهتر می توانم جان خود را در مقابل ویروس هزار چهره کرونا حفظ کنم تا واکسنی که معلوم نیست چه عوارضی دارد!

 

تردید و مقاومت در برابر تزریق واکسن، فقط محدود به ایران نیست بلکه در بسیاری از کشورها از جمله در اروپا و آمریکا هم کسانی هستند که از تزریق واکسن استقبال نمی‌کنند و چندان هم عقیده‌ای به نتایج تزریق ندارند. ولی آیا می‌توان زندگی و آینده را برای خود و اطرافیان به امیدهای واهی به حال خود رها کرد و از تزریق واکسن امتناع ورزید؟ عقل و منطق ایجاب می‌کند که همگان راهکار ساده و کم‌خطر استفاده از واکسن را برگزینند و نگرانی و عواقب غیرقابل پیش‌بینی عدم تزریق واکسن را کنار بزنند.

 

ضمن اینکه باید برای افراد جا بیفتد که دز اول که هیچ حتی بعد از تزریق دز دوم هم باید اصول بهداشتی را رعایت کنند. حس روانی تصور ایمنی تا حدی قابل درک است اما برخی، مراعات اصول بهداشتی را با اتکا به همین حس کاملاً رها می‌کنند و این قابل‌قبول نیست. یادمان باشد تا زمانی که امکان همه‌گیری وجود دارد و رفتار ویروس طوری است که سیستم بهداشت و درمان را به‌طور کامل درگیر می‌کند، باید همچنان مسائل بهداشتی رعایت کنیم.

 

سه شهرستان زرد خراسان جنوبی نارنجی شد

نگاهی به آمار ابتلا به ویروس کرونا و افرادی که جان خود را از دست داده اند نشان می دهد که هر لحظه امکان اوج گرفتن بیماری کووید ۱۹ وجود دارد و از خطرات این ویروس که در کمین نشسته تا طعمه خود را صید کند، نباید غافل شد.

 

براساس رنگ‌بندی کرونایی جدید کشور از روز شنبه ۲۴ مهرماه وضعیت شهرستان‌های قاینات، طبس و نهبندان، نارنجی شده و با احتساب مرکز استان اکنون چهار شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت پرخطر است. شهرستان‌های قاینات، طبس و نهبندان به همراه ۶ شهرستان دیگر استان در رنگ‌بندی قبلی زرد رنگ (متوسط خطر) بودند و بیرجند تنها شهرستان نارنجی (پرخطر) استان بود. اما اکنون چهار شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت نارنجی، ۶ شهرستان در وضعیت زرد و شهرستان خوسف هم در وضعیت آبی (کم‌خطر) است.

 

کرونا در خراسان‌ جنوبی افزایشی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به تغییر رنگ بندی وضعیت کرونایی استان و آغاز افزایش شمار مبتلایان در شهرستان ها از هفته گذشته با شیب ملایم، می گوید: هفت استان کشور طبق اعلام ستاد ملی کرونا روند افزایشی خود را آغاز کرده اند که خراسان جنوبی در زمره یکی از این استان‌ها است.

 

«محمد دهقانی فیروزآبادی» با اشاره به بازدید از ۲ هزار و ۱۶۰ واحد صنفی استان در هفته گذشته، می افزاید: ۹۵ درصد از اصناف رعایت دستورالعمل‌ها را داشته اند اما در این بین ۸۳ اخطار و ۲ پلمپ هم صورت گرفته است.

 

وی با گریزی به روند واکسیناسیون در استان ادامه می دهد: بیش از ۶۹۶ هزار نفر از جامعه هدف استان موفق به تزریق واکسن شده اند که ۸۳ درصد واکسن در اختیار را شامل می شود. در مجموع پوشش واکسن در استان نسبت به کشور با تزریق ۸۰ درصدی در دز اول و ۴۰ درصدی در دز دوم مطلوب است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه باتوجه به آمار فوتی ها در شهریورماه متاسفانه از ۱۴۲ مورد فوتی ۷۴ نفر به هیچ عنوان واکسن دریافت نکرده اند، می گوید: عمده کسانی که متاسفانه به خاطر کرونا فوت می‌کنند حدود ۵۴ درصد آنها کسانی بودند که هیچ نوع واکسنی را دریافت نکردند. سایرین هم افرادی بودند که یک دُز یا ۲ دز را دریافت کردند اما عمدتا بیماری‌های زمینه‌ای داشتند یا افراد با سن بالا بودند که منجر به بروز فوت در آنها شده است.

 

وی درباره مراجعه کودکان به مراکز درمانی برخی شهرستان‌های استان با علائم گوارشی نیز  بیان می کند: از ۲ هفته قبل به‌تدریج شاهد بودیم که مراجعه به مطب‌های متخصصان اطفال در برخی شهرستان‌ها با علائم تنفسی به‌خصوص علائم گوارشی افزایش یافت که حدود ۱۰ تست کرونا از کسانی که با این علائم مراجعه کرده بودند به طور رسمی و مشخص مثبت شد.

 

مدارس خراسان جنوبی اجازه فعالیت ندارند

روز گذشته در ستاد استانی کرونا نیز با دستور ویژه استاندار خراسان جنوبی مصوب شد تا تیم های واکنش سریع در ۴ شهرستان نارنجی استان با مسئولیت فرمانداران شکل بگیرد. «حمید ملانوری» با بیان این مطلب گفت: به این منظور از طرح شهید سلیمانی استفاده شود تا با حرکتی جدی و خیلی سریع، بیماریابی، مراقبت و حمایت از بیماران صورت پذیرد.

 

وی با اشاره به واکسن تأمین شده و تعدد مراکز  واکسیناسیون، تصریح کرد: باید تلاش کنیم با استفاده از این ظرفیت ها، واکسیناسیون به صورت فراگیر و جدی دنبال شود. صدا و سیما و رسانه های استان باید با  اطلاع رسانی، تبلیغ و اقناع سازی در این خصوص تلاش کنند.

 

استاندار خراسان جنوبی در خصوص برگزاری مراسم یوم الله ۱۳ آبان ماه نیز گفت: راهپیمایی مردمی در این روز برگزار نخواهد شد و اگر  شهرها از  وضعیت و رنگ بندی قرمز برخوردار باشند، یک مراسم محوری در مرکز استان در حسینیه جماران با تعداد اندکی شرکت کننده و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد.

 

ملانوری با اشاره به فصل برداشت زرشک و زعفران در استان متذکر شد: چنانچه مردم استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و واکسیناسیون را جدی بگیرند، می توانند محصولات خود را بدون نگرانی برداشت کنند.


به گفته وی با توجه به اظهارنظرهایی که در مورد مدیریت بیماری کرونا، درمان بیماری، واکسن و... گاه توسط افراد غیر متخصص در رسانه ها صورت می گیرد، تأکید بر این است که جز  دانشگاه علوم پزشکی هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی تواند در این زمینه اظهارنظر نداشته باشند. رسانه ها هم نباید این اظهارات غیرکارشناسی را منعکس کنند زیرا در حالی که مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، علما و بزرگان واکسن زده اند و دولت در راه تهیه و تولید واکسن هزینه بسیاری نموده، اظهار نظر خلاف این مهم، هیچ جایگاهی ندارد.

 

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به پیش بینی پیک ششم بیماری در آبان ماه مردم در دورهمی‌های پاییز و زمستان،باید رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده را بیشتر جدی بگیرند.
 

وی خاطرنشان کرد: هیچ مدرسه ای در شهرها مجاز به فعالیت نیست و تنها مدارس روستایی و عشایری زیر ۱۵ نفر و کارگاه های فنی و حرفه ای و کاردانش می توانند فعالیت کنند.

 

سخن آخر

کارشناسان معتقدند اگرچه سرعت واکسیناسیون هم اکنون با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بسیار سریعتر از گذشته شده اما نباید فراموش کرد که واکسیناسیون درصورت تکمیل فرآیند می‌تواند از نرخ بستری بیماران بدحال کاسته و هرگز مانع از بیماری یا انتقال آن نیست به همین دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و البته رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در این زمینه نقش کلیدی و تعیین کننده‌ای دارد.

 

تا زمانی که این ویروس در محیط باشد آتش کرونا نیز وجود دارد و رفتار غیربهداشتی ما آن را شعله‌ور خواهد کرد لذا در این روزهایی که کرونا خطر جدی محسوب می‌شود واکسن زدن ارزان‌ترین راه برای در امان ماندن است، روند صعودی ناشی از عادی انگاری‌ها می‌تواند کرونا که آتش زیر خاکستر است را شعله‌ور سازد و ما را در روزهای آینده وارد پیک ششم کند.


 

 

کد خبر 1105895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha