خشکسالی، سطح زیرکشت چغندر را کاهش داد

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: امسال به دلیل خشکسالی سطح زیرکشت چغندر در این شهرستان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

«حسن ایزانلو» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: برداشت کشت بهاره محصول چغندر از هفته قبل از سطح 900 هکتار اراضی شهرستان آغاز شده است و تا دی ماه ادامه دارد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان با بیان اینکه 750 کشاورز و بهره بردار شیروان در این زمینه فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: میانگین تولید در هر هکتار 40 تُن است که پیش بینی می شود امسال 36 هزار تُن محصول از سطح اراضی شیروان برداشت شود.

 

ایزانلو با اشاره به آغاز خرید چغندر سایر استان ها توسط کارخانه قند شیروان از 17 مهرماه اضافه کرد: خرید محصول تا دی ماه ادامه خواهد داشت که نرخ تضمینی آن به ازای هر کیلوگرم 12 هزار و 476 ریال با عیار 16 درصد است.

 

وی تصریح کرد: استان خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه ۹ و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن ۲.۱۳ درصد کشت چغندرقند کشور، ۱.۵۱ درصد محصول را تولید می کند.

 

وی عنوان کرد: سهم خراسان شمالی از تولید ناخالص داخلی کشور ۶ دهم درصد در تمامی بخش های اقتصادی است و سهم بخش کشاورزی این استان از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور ۱.۱ درصد است.

 

شرکت تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد، فروردین ۱۳۳۷ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و در اسفند ۱۳۷۷ در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. این کارخانه واقع در ۱۰ کیلومتری جاده شیروان - بجنورد، سالانه ۴۰۰ هزار تُن چغندرقند مصرف می کند که کمتر از ۲۰ درصد آن از داخل استان تامین می شود.

کد خبر 1105965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha