رونق «گردشگری فرهنگی، ادبی» از فاخرترین جلوه های فرهنگی است

«گردشگری فرهنگی ادبی» یکی از فاخرترین جلوه های فرهنگی به شمار می رود که در پرتو آن می توان ده ها رویداد و رخ داد فرهنگی و هنری را رقم زد و این موضوع می تواند پیوست های تازه ای برای حوزه گردشگری تعریف کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان، گردشگری ، صنعتی پرجاذبه و درآمد زاست و یک محور گردشگری می تواند ده ها فرصت تازه برای رونق اقتصادی یا تحرک فرهنگی ایجاد کند یا قطب هایی را شکل دهد و در دل آن ده ها امکان اشتغال زایی و فرهنگ سازی ایجاد کند. 

 

به عنوان نمونه در گردشگری روستایی ، علاوه بر نمایش جلوه های طبیعی ،می توان  صنایع دستی ، محصولات کشاورزی و یا آیین های خاص را به تماشا نشست. همچنین در گردشگری مذهبی با  تاکید بر بهره گیری از فضای معنوی و معرفتی اماکن مقدس و بقاع متبرکه می توان به ترویج آموزه های دینی پرداخت، یا در گردشگری سلامت می توان گونه های جدیدی از جاذبه های سلامت محور را معرفی کرد.

 

در این میان، «گردشگری فرهنگی ادبی» یکی از فاخرترین جلوه های فرهنگی به شمار می رود که در پرتو آن می توان  ده ها رویداد و رخ داد فرهنگی و هنری را رقم زد. وجود مجموعه های کم‌نظیری مثل خانه های مفاخر ،کتابخانه های شخصی و بویژه آرامگاه های شاخص همچون  قطعه هنرمندان و فرهیختگان در بهشت زهرای تهران ،مجموعه فرهنگی تاریخی مذهبی تخت فولاد اصفهان ، مقبره  الشعرای تبریز  یا باغ آرامگاه هایی چون طوس ،حافظیه و ... همواره یکی از فضاهای خاطره انگیزی است که ضمن جذابیت های بصری و معماری آن برای گردشگران ،می تواند محمل و مرکزی برای برپایی رویدادهای علمی- ترویجی یا تبلیغی -آموزشی و فرهنگی -هنری  برای اهل فن قلمداد شود.


 

«مزار سهراب سپهری» شاعر و نقاش بلند آوازه کاشانی در جوار حرم مطهر حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر در مشهد اردهال کاشان یکی از مزارات  مورد توجه ادب دوستان و دوستداران سهراب سپهری است که در طول سال محل آمد وشد شاعران و ادب دوستان است.

 

با آن که مزار سهراب فاقد هر گونه سازه و نماد معماری است اما هیچگاه جذابیت مزار او از دید علاقه مندانش کم رنگ نشده است. تنها سنگ مزار ساده او که یکی دوبار هم «چینی نازک تنهایی سهراب را شکسته» مانع از جذابیت حضور علاقه مندانش نبوده و در عین حال همواره این مطالبه و انتظار وجود داشته که بعد از سنگ نوشته یادگار استاد رضا مافی -هنرمند و دوست سهراب- ،سنگ مزاری فاخر برای او تعبیه و نصب گردد.


این مهم پس از کش و قوس های فراوان به سرانجامی مبارک انجامید و سنگ مزاری فاخر در عین حال ساده به خط استاد سید سعید کاظمی از خوشنویسان پیشکسوت کاشان آماده سازی و باچند روز تاخیر در سالروز ولادت سهراب رونمایی و در مزارش نصب  شد. این آیین و استقبال خوب اهالی فرهنگ و ادب  و همراهی خانواده سهراب نشان داد که با مدیریت  گردشگری فرهنگی، ادبی می توان پیوست های تازه ای برای حوزه گردشگری تعریف کند.


وجود  مقبره محتشم کاشانی ،مقبره فیض کاشانی ، بقعه بابا افضل مرقی،مزار شیخان کاشان، زیارت  پنجه شاه،زیارت حبیب بن موسی،مزار دشت افروز ،مزار سید ابوالرضا راوندی در کاشان فرهنگی  اگرچه جغرافیای پراکنده ای  دارد اما چنانچه هوشمندانه این محورها باز طراحی شوند هریک کانونی پر جنب و جوش از رویدادهایی خواهند بود که تاثیرات عمیقی در گسترش  گردشگری فرهنگی و ادبی شهر و کشور  خواهد گذاشت.


این در حالی است که متاسفانه تعدادی از مزارات مفاخر معاریف ادبی یا وضعیت عمرانی مناسبی ندارند و یا اصلا اثری از آنها باقی نمانده است. 


افزایش کارکردهای چند گانه این فضاها  مثل طراحی موزه ،کتابخانه و گنجینه و تالار اجتماعات و نمایشگاهها در جوار برخی مزاراتی که از موقعیت جغرافیایی مناسبی برخوردار هستند سبب صیانت از اصالتها ،ارزشها و هویت های گاه فراموش شده یک جامعه یا یک فرهنگ خواهد بود.


امید آنکه با تدبیر نخبگان و خبرگان فرهنگی کاشان ، رونق "گردشگری فرهنگی وادبی "از طریق  بازپیرایی و باز آرایی فضاهای موجود و باز طراحی فضاهای از یاد رفته فزونی یابد و هربقعه ومزار بزرگی  و شخصیتی  یک پایگاه  ومرکز ی  برای گسترش دانش و فرزانگی باشد.

 

میثم نمکی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان

کد خبر 1106126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha