افزایش ۸۱ درصدی صادرات به کشورهای عضو اکو/ موافقت ستاد اقتصادی دولت با اصلاح رویه فعلی دلار ۴۲۰۰

افزایش ۸۱ درصدی صادرات به کشورهای عضو اکو، پاکت‌های هدیه، تقدیم به اعضای کانال «بله» بانک ملی ایران، موافقت ستاد اقتصادی دولت با اصلاح رویه فعلی دلار ۴۲۰۰، هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۳۷ هزار تومان برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۲۷ مهر شبستان به شرح زیر است:

افزایش ۸۱ درصدی صادرات به کشورهای عضو اکو

سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: در نیمه نخست سال جاری، تجارت کشورمان با  اعضای سازمان همکاری های اقتصادی"اکو"، ۱۵میلیون و ۳۰۷ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۲۵۵ میلیون دلار بود که رشد ۶۷ درصدی در وزن و ۶۰درصدی در ارزش کالای تبادل شده را نسبت به مدت مشابه شاهد بودیم. از مجموع ۱۵میلیون و ۳۰۶هزار و ۹۱۶تن کالای تبادل شده، ۱۲میلیون و ۸۷۸هزار و ۸۳۹تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۵۵۵میلیون و ۱۲۳هزار و ۴۷۲دلار، سهم صادرات کشورمان به اکو بود و دو میلیون و ۴۲۸هزار و ۷۸تن به ارزش دو میلیارد و ۷۰۰میلیون و ۱۰۶ هزار و ۹۲۹دلار نیز سهم واردات از ۹کشور عضو "اکو" به ایران بوده است.

لطیفی افزود: صادرات کشورمان به  اعضای" اکو" بیش از پنج برابر واردات  از  لحاظ وزنی و نزدیک به ۱.۷برابر از لحاظ ارزش است و تراز تجاری کشورمان با اعضای" اکو" در نیمه نخست امسال، مثبت یک میلیارد و ۸۵۵میلیون دلار  بوده است و صادرات به اکو در این مدت نسبت به مدت مشابه ۹۸درصد از لحاظ وزن و ۸۱درصد از لحاظ ارزش رشد داشته است. 

وی درخصوص میزان صادرات به اعضای اکو توضیح داد: ترکیه با هفت میلیون و۲۱۴هزار تن خرید  کالا  از ایران به ارزش دو میلیارد و ۳۰۸میلیون دلار و رشد ۳۹۶درصدی در وزن و ۲۴۷درصدی در ارزش در رتبه نخست، افغانستان با خرید دو میلیون و ۵۱۶هزار تن به ارزش ۹۹۹میلیون دلار و کاهش ۲۵درصدی در وزن و ۱۰درصدی در ارزش در جایگاه دوم، پاکستان با خرید یک میلیون و ۳۶۱هزار تن کالا به ارزش ۵۴۴میلیون دلار و رشد ۴۱درصدی در وزن و ۳۹درصدی در ارزش در جایگاه سوم، ازبکستان باخرید  ۴۱۱هزار تن کالا به ارزش ۲۱۷میلیون دلار و رشد ۴۳۸درصدی در وزن و ۳۲۸درصدی در ارزش در جایگاه چهارم و آذربایجان با خرید ۳۸۹هزار تن کالا به ارزش ۲۱۲میلیون دلار و رشد ۲۲درصدی در وزن و ۱۸درصدی در ارزش در جایگاه پنجم قرار دارند. 

سخنگوی گمرک افزود: ترکمنستان با خرید ۷۰۷هزار تن کالا به ارزش ۱۴۵میلیون دلار و رشد ۲۱۷درصدی در وزن و ۱۹۳درصدی در ارزش، قزاقستان با ۲۳۷هزار تن به ارزش ۸۰میلیون دلار و رشد ۱۰۲درصدی در وزن و ۳۰درصدی در ارزش، قرقیزستان باخرید  ۲۰هزارتن کالا به ارزش ۳۳میلیون دلار و رشد ۳۴۹درصدی در وزن و ۲۶۱درصدی در ارزش  و تاجیکستان باخرید ۲۲هزار تن کالا به ارزش ۱۷میلیون دلار و رشد ۱۵۷درصدی در وزن و ۱۴۳درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل در رتبه های بعدی مقاصد خرید کالای ایرانی در اعضای کشورهای سازمان همکاری اقتصادی" اکو" قرار دارند. 

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص میزان واردات از "اکو" گفت : دو میلیون و ۴۲۸هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار در نیمه نخست امسال از اعضای سازمان" اکو" خریداری شد که از لحاظ وزنی با کاهش ۹درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده ولی از لحاظ ارزش رشد ۳۴درصدی در معاملات داشته است. 

 

موافقت ستاد اقتصادی دولت با اصلاح رویه فعلی دلار ۴۲۰۰

سید احسان خاندوزی در اولین جلسه‌ شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، برخی مقررات سخت و بی ضابطه را از جمله مشکلات اصلی تولید کنندگان و فعالان اقتصادی دانست و افزود: برخی مجوزها خود منشاء ایجاد رانت و فساد و شکایت مردم از دستگاه‌های دولتی در کشور شده است.

رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کاهش موانع مقرراتی، پیش بینی پذیر کردن آینده فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی، و همچنین تسهیل صدورمجوز کسب وکارهای مختلف را از مهمترین برنامه‌های دولت دانست و بیان کرد: در این مسیر مقاومت‌هایی از سوی دستگاهای دولتی ازجمله زیر مجموعه وزارت اقتصاد خواهد شد، اما ما باقدرت، اصلاحات لازم را در جهت تامین منافع مردم و کشور انجام می‌دهیم.

خاندوزی با اشاره به اینکه قوانین غیر ضرروی و زنجیر شده به اقتصاد کشور و تولید کنندگان با قدرت و ضمانت اجرایی بالا اصلاح می‌شود، گفت: باید بگونه‌ای اقدام کنیم که تولید کنندگان این تغییرات را در مسیر فعالیت خود در چند ماه و سال آینده حس کنند.

وی در ادامه یکی از دستور جلسات مهم اولین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را مشکلات صادرکنندگان با اداره مالیات درخصوص محاسبه سود ناشی از تسعیر نرخ ارز در دفاتر مالیاتی دانست و گفت: مقرر شد این موضوع مجدد از مجلس استعلام و بعد تعیین تکلیف نهایی انجام شود.

وی دستور کار دیگر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را ارزیابی عملکرد گذشته شورا دانست و بیان کرد: شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بعد از ۱۱ سال فعالیت، باید امروز گره گشای مشکلات مردم و بخش خصوصی باشد.

وزیراقتصاد درخصوص پیشنهاد جایگزینی کارت اعتباری مصرف با ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی هم گفت: ستاد اقتصادی دولت با اصلاح رویه های فعلی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که منافع ان به مصرف کنندگان نهایی و مردم نمی‌رسد، ولی برای برخی افراد رانت ایجاد میکند، موافق است.

وی در پایان افزود: این موضوع اکنون در حال برسی است و امیدواریم بتوانیم بعد از تصمیم گیری قطعی، بتوانیم با کارآمدترین روش از مردم و مصرف کنندگان حمایت کنیم.

 

پاکت‌های هدیه، تقدیم به اعضای کانال «بله» بانک ملی ایران

به یمن فرارسیدن هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص)، اعضای کانال «بله» بانک ملی ایران از امروز سه شنبه به مدت شش روز، راس ساعت ۱۰ صبح می توانند پاکت های هدیه ارسال شده را بازگشایی کنند.

۱۰۰ پاکت هدیه به کسانی تقدیم می شود که سریعتر نسبت به باز کردن آنها اقدام کنند.

پاکت هدیه «بله» یک پیام حاوی پول است که به ‌صورت آنلاین و با ارسال مستقیم در اختیار کاربران قرار می گیرد. محتوای پاکت هدیه به حساب کیف پول کاربر در اپلیکیشن «بله» واریز می شود و می توان آن را به حساب بانکی منتقل و یا  از آن برای پرداخت قبوض، خرید شارژ، پرداخت تسهیلات، پرداخت عوارض خروج، نیکوکاری و ... استفاده کرد.

 

قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۳۷ هزار تومان رسید

امروز (سه شنبه ۲۷ مهر) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۳۷ درصد افت به ۱۱,۳۷۰,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۱ درصد افت به ۱,۷۶۵.۸۹ دلار رسید. قیمت هر عدد سکه امامی با ۱.۰۴ درصد افت به ۱۱۵,۵۱۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۰۳ درصد افت به قیمت ۱۱۱,۹۹۰,۰۰۰‬ ‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۰.۶۷ درصد افت به قیمت ۵۹,۳۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۵۲ درصد افت به قیمت ۳,۴۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۲۳ درصد افت به قیمت ۲۱,۷۵۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (سه شنبه ۲۷ مهر) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۳ درصد رشد به ۲۷۲,۶۴۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۴ درصد رشد به ۳۱۶,۶۲۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۱۳ درصد رشد به ۳۷۴,۲۵۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (سه‌شنبه بیست و هفتم مهرماه ۱۴۰۰) نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۲ ارز کاهش و ۱۵ ارز افزایش یافته است. همچنین نرخ ۹ ارز نیز بدون تغییر باقی مانده است. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۶۴۴ ریال و یورو ۴۸ هزار و ۷۵۲ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۴۹۰ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۴۹ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۹۸۵ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۵۵۳ ریال، روپیه هند ۵۵۸ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۱۷۷ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۴ هزار و ۳۴۸ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۷۶۵ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌ هزار و ۳۹۹ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۹۷۰ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۷۲۹ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۸۶۳ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۵۰۹ ریال، روبل روسیه ۵۹۰ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۷ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۱۴۵ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۱۳۱ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۸  ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۹۶ ریال، کیات میانمار ۲۲ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۶۹۲ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۸۰۸ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۱۲ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۳۳ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۵ هزار و ۵۶۸ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۶۸ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۴۴۷ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۶۵ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۴۱۹ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۷۳ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۷ هزار و ۱۹۲ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۲ هزار و ۵۹۶ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۱۴ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۳ ریال قیمت خورد.

 

همراه اول موفق به دریافت بالاترین نشان مسئولیت اجتماعی شد

نخستین دوره «جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی» عصر روز دوشنبه ۲۶ مهرماه با حضور برندهای سازمانی و تجاری کشور که در این عرصه صاحب نام هستند، در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد.

هدف از برگزاری این رویداد «کمک به اعتلای فعالیت های مسئولیت اجتماعی در سازمان ها و بهینه سازی آنها» عنوان شده بود که ممیزی، ارزیابی و تقدیر از سازمان های فعال در زمینه مسؤولیت اجتماعی در سه سطح «در حال رشد»، «رشد یافته» و «پیشرو» نیز در این دوره انجام گردید. 

«مسئولیت اجتماعی» طبق تعریف این جشنواره، یکی از مفاهیم بنیادی سرآمدی است که معمولا پیاده سازی آن بر عهده روابط عمومی است؛ در واقع روابط عمومی سرآمد، به فراتر از وظیفه سازمانی خود عمل کرده و در نقش یک شهروند سازمانی مسئول، به عملکرد فراسازمانی می اندیشد و کمک می کند تا سازمان متبوع با انسجام لازم و قاطعیت بیشتر به سمت سرآمدی و انجام مسؤولیت اجتماعی حرکت کند.

مسئولیت اجتماعی شرکت ها که به بررسی نقش و مسئولیت آنها در اجتماع و توجه به ارزش های اخلاقی می پردازد، با کمک به جامعه به مسئولیت حفظ و نگهداری استانداردهای زندگی در آن محیط و جامعه توجه دارد و در این راستا با اتخاذ تاکتیک های لازم و از طریق کمک های فراتر از مسؤولیت قانونی به رشد و قوام محل و جامعه فعالیت خود از طریق حامی گری و انجام اقدامات لازم می پردازد.

همچنین بر این نکته پا می فشارد که سودآوری باید در محیطی اخلاقی که منافع جامعه و انسان ها بر آن اولویت دارد، اتفاق بیفتد.

با همین رویکرد، همراه اول به عنوان نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور که در راستای تحقق چشم انداز خود، فعالیت های مسئولیت اجتماعی اش را ذیل سه محور «حمایتگری و اسپانسرینگ»، «فعالیت های بشردوستانه» و «محیط زیست» تعریف کرده، توانست در این جشنواره در دو بخش مستقل نشان برتر رویداد را کسب کند.

همراه اول بنابر انتخاب کمیته داوران این رویداد، «نشان عالی مسئولیت اجتماعی ۶ ستاره» را کسب کرد؛ همچنین «نشان ویژه سفیر و مروج مسئولیت اجتماعی» نیز به مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول اعطاء شد.

 

کد خبر 1106236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha