کلید داشتن بدنی سالم، تعادل بین رژیم غذایی و ورزش  است

بدن ما برای راه رفتن، تفکر، تنفس و سایر کارکردهای مهم از کالری موجود در مواد غذایی استفاده می کند ولی از آنجایی که مقدار بیش از حد از هر چیزی غیر مفید است، رعایت اعتدال تنها قانون خوب برای رژیم غذایی و ورزش است.

خبرگزاری شبستان_ گیلان، نوشین کریمی؛ کلمه رژیم (diet) از کلمه یونانی، diata آمده است. این معنی از رژیم تأیید می‌کند که همه بخش‌های سبک زندگی و روابط ما بر سلامتی و تندرستی تأثیر می‌گذارد.


 تمرکز فقط روی آنچه می‌خوریم نیست، بلکه بر روی خواب، ورزش، زمان برای تأمل و تفکر، آگاهی ما از زندگی - محیط، اخلاق، معنویت- کار و روابط ما با دیگران است.diata دیدی کلی‌نگر از زندگی، سلامتی و خوشبختی ارائه می‌دهد.

رژیم غذایی اغلب به‌عنوان کلمه‌ای منفی تلقی می‌شود، اما این‌طور نیست. رژیم غذایی باید با مصرف کلی غذای فرد ارتباط داشته باشد و فقط نباید روی محدودیت یا بودن در رژیم غذایی تمرکز داشت. رژیم غذایی و تغذیه دو عاملی هستند که مردم  باید درباره آن‌ها بدانند و مهم است که تفاوت این دو را تشخیص دهند.

وقتی بیشتر مردم به کلمه رژیم فکر می‌کنند، این حاکی از محدودیت‌هایی است. رژیم گرفتن به معنای کاهش یا از بین بردن برخی موارد از زندگی روزمره است. بهترین راه برای تعریف رژیم غذایی این است که فرد از روی عادت می‌خورد.

برای یک ارائه‌دهنده خدمات غذایی، تجارت شما برای دستیابی به یک رژیم غذایی مناسب بسیار حائز اهمیت است چرا که هدف کلی این است که آنها مردم را به انتخاب سالم‌ترین گزینه‌هایی که به تندرستی آن‌ها کمک می‌کند، راهنمایی کنند.


نمونه‌هایی از رژیم‌های غذایی خاص که امروزه وجود دارد:
•    گیاه‌خواری
•    وگان
•    کتوژنیک

اینروزها گلایه بسیاری از افراد این است که در ایام کرونا خیلی از کودکان و خانواده ها بخاطر در خانه ماندن و کم تحرکی بیش از حد چاق شده اند، از این رو خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت و گویی با «سبحان باقرپور» فیزیولوژیست ورزش، کارشناس ارشد فیزیولوژی فعالیت بدنی و تندرستی انجام داده که در ادامه حاصل این گفت و گو را می خوانید؛

 



* در ابتدا بفرمایید چه تفاوتی بین فیزیولوژیست ورزش با مدیکال نوتریشن تراپیست هاست؟
هدف از این رشته تحصیلی ترغیب دادن عام جامعه به ورزش و مصرف مواد غذایی سالم و در عین حال ساده و بالابردن آمادگی جسمانی وابسته به سلامتی بعد از مدتی وابسته به مهارت است.
اگر در جامعه مردم به این رشته مثل رژیم درمانگرها اعتماد کنند بهتر جواب می گیرند، زیرا یک رژیم درمانگر از مثلث تمرین، تغذیه و استراحت فقط بخش تغذیه را دنبال کرده اما ما مسئولیم هم تغذیه هم علم و هم تمرین را با هم دنبال کنیم و به اصطلاح بروز باشیم.

 



* تعریف از رژیم غذایی و نقش آن در سلامت جسم و روان چیست؟

مصرف کاربردی مواد غذایی اعم از پروتئین و کربوهیدرات و چربی مفید در قالب یک مقدار کالری مورد نظر در طول روز در وعده های مختلف.
قطعا وقتی مصرف اصولی مواد غذایی را با توجه به نیاز خودمان بجا مورد استفاده قرار بدهیم بطور مثال ویتامین های گروه B را به بدن وارد کنیم به نوعی از افسردگی و بی حالی جلو گیری می کنیم.
البته تغذیه خوب با رژیم غذایی متفاوت است، زیرا به کیفیت خود مواد غذایی اشاره دارد. تغذیه مواد غذایی است که بدن ما برای عملکرد بهینه بدن باید روزانه آن را مصرف کند. این شامل کربوهیدرات‌های پیچیده، پروتئین، چربی‌های سالم و فیبر است و ما به بهترین منابع ممکن به این مواد غذایی به مقدار متعادل و ایده آل نیاز داریم.
به‌عنوان یک راهنمای کلی، تغذیه متعادل برای روز باید شامل موارد زیر باشد:
•    30 درصد پروتئین
•    40 کربوهیدرات‌های پیچیده
•    30 چربی‌های ضروری سالم (در حالت ایده آل اسیدهای چرب امگا 3)
•    2-4 لیتر آب
همچنین تغذیه مناسب باید از ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد مغذی گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌ها تشکیل‌شده باشد. چند گزینه غذایی ایده آل شامل سبزی‌ها برگ تیره، غلات سبوس‌دار، سیب‌زمینی شیرین، آجیل خام، دانه‌ها، ماهی قزل‌آلا، انواع توت‌ها، جو دوسر و آووکادو است. هنگامی‌که صحبت از تغذیه مناسب است، این مثال‌ها بهترین مواد غذایی برای مصرف‌کنندگان است.

 



* تغذیه مناسب و متعادل از کی و چگونه باید انجام شود؟
تغذیه متعادل در تمام مراحل زندگی بسیار مهم است. از سنین جوانی، تغذیه برای رشد و نمو بسیار مفید است. با افزایش سن، تغذیه مناسب برای انرژی، سم‌زدایی و ضد پیری لازم است. تغذیه سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد، به عضله سازی کمک می‌کند، به کاهش وزن کمک کرده و سرزندگی را تقویت می‌کند.

 



*برای مخاطبین ما مقداری از کالری و میزان مورد نیاز آن برای بدن توضیح دهید.
تعداد کالری موجود در یک ماده غذایی به میزان انرژی ذخیره‌شده در آن مواد غذایی اشاره دارد. بدن شما برای راه رفتن، تفکر، تنفس و سایر کارکردهای مهم از کالری موجود در مواد غذایی استفاده می‌کند.
به‌طور متوسط هر فرد برای حفظ وزن خود به روزانه حدود 2 هزار کالری نیاز دارد، اما میزان آن به سن، جنس و میزان فعالیت بدنی آن‌ها بستگی دارد.
مردان نسبت به زنان به کالری بیشتری نیاز دارند و افرادی که ورزش می‌کنند نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی‌دهند کالری بیشتری نیاز دارند.

 



* چاقی و لاغری افراد و نیازشان برای رژیم چگونه و از کجا تشخیص داده می شود؟
وقتی فردی به طور مثال با قد ۱۷۵، وزن ۵۵ کیلو باشد این فرد دچار لاغری مفرط است که با توجه به میزان کالری پایه نباید بیش از نیاز خود در طول روز کالری مصرف کند اما اگر فردی با قد ۱۷۵ و وزن ۱۲۰ کیلو با شکم بزرگ، این فرد چاق محسوب می شود که باید در کالری نقصان قرار بگیرد و در کنارش ورزش مقاومتی و هوازی برای کم کردن وزن خود انجام دهد.

 


* نقش ورزش در کنار رژیم غذایی برای سلامت فرد و همچنین موارد لاغری و چاقی چه میزان است؟
رژیم داشتن به تنهایی باعث بی حالی و نداشتن انگیزه و امکان شل شدن پوست بدن در ناحیه احشایی بدن می شود اما اگر غذا زیاد مصرف کنیم و ورزش کنیم مثل دویدن روی تردمیل که بدون مقصد، کار بی اهمیت انجام داده ایم اما می توان در برنامه غذایی به عنوان مثال به اندازه ای که غذا مصرف می کردید غذای کمتر صرف کنید و هفته ای سه بار تمرین وزنه در کنار هوازی داشته باشید، می توان گفت کار درست تری است.

 



* آیا داشتن رژیم بدون ورزش و یا انجام تمرینات ورزشی بدون داشتن رژیم غذایی مناسب است و کارکردهای مثبتی خواهند داشت؟
در حقیقت تعادل بین رژیم غذایی و ورزش، کلید داشتن بدنی کامل است.
شما می توانید با جستجوی عبارت «عضلات شکم در آشپزخانه ساخته می شوند، نه باشگاه»، به مجموعه ای از مقالات در مورد «تقسیم درصد» رژیم غذایی به ورزش برای داشتن بدنی کامل، دست پیدا کنید که علمی و دقیق نیست. هر کسی به شیوه های مختلف، به طور متفاوتی پاسخ می دهد. بعضی از افراد برای این که بهترین احساس و ظاهر را داشته باشند، فقط به سه روز تمرین وزنه سنگین و حداقل تمرین کاردیو نیاز دارند. بقیه به 5 تا 6 روز وزنه زدن و مقدار متوسطی تمرینات کاردیو نیاز دارند.
نکته مهم این است که تا زمانی که شما کالری مصرفی، بخش های درشت مغذی متفاوت، تمرینات کاردیوی شدید در مقابل کاردیوی کم شدت، تمرین وزنه های سنگین در مقابل تمرین با تعداد تکرار بالا را امتحان می کنید، در واقع هیچ راه خوبی برای دانستن این که کدامیک از این ها برای شما بهتر است، وجود ندارد.
اگر تصمیم دارید که از بین ورزش و رژیم، فقط یکی را انتخاب کنید، رژیم غذایی برای کنترل بدنتان، بهتر از ورزش عمل می کند. البته در دراز مدت، واضح است که ورزش نیز بسیار مهم است. نه فقط برای اهداف زیبایی بلکه برای فواید سلامتی که دارد.

 



*حداقل و حداکثر رعایت دستورات رژیم، در روز و یا در هفته چه مقدار و چه میزان است و چه مدت برای رسیدن به ایده ال هر شخص زمان  لازم است؟
در مورد رژیم، هر فردی از لحاظ بدنی و جسمانی منحصر بفرد است آنهم در کنار مصرف غذایی اصولی،و در تمام وعده های غذایی ورزش کردن به هدف بالابردن آمادگی قلبی و عروقی و جسمانی است.

افراد دیابتی وقتی در کنار دیابت چاق هم باشند در همه مواقع زندگی دچار مشکل می شوند مثل زمان بارداری که باید تحت نظر باشند.

 



*چه نظر و پیشنهادی برای افرادی که زندگی منظمی ندارند و ساعات تغذیه ناهار و شام و خوابشان متفاوت و بهم ریخته است دارید، آیا می توانند از رژیم خاصی برخوردار شوند؟
مهم ترین چیز این است که با اعتدال رفتار کنید. این نه تنها قانون خوبی برای رژیم غذایی و ورزش است، بلکه برای تمام زمینه های زندگی نیز مفید است. مقدار بیش از حد از هر چیزی، غیرمفید است. پر خوری باعث افزایش وزن و مسائل عاطفی (نا امیدی از خود و …) می شود. از طریق آزمون و خطا، شما می توانید تعادل مناسب خودتان را پیدا کنید. سلامتی تان را مد نظر داشته باشید و آن را سرلوحه زندگی روزمره تان قرار دهید تا اندام خوبی داشته باشید.

کد خبر 1106294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha