نگاه هفته وحدت، نگاهی وحدت آفرین در همه مشترکات جهان اسلام است

نگاه هفته وحدت، نگاهی وحدت آفرین در همه مشترکات موجود در جهان اسلام و مسلمانان است، نگاهی که به تعبیر امام علی(ع) موجب می شود تا دست قدرت و توانای پروردگار در جمعیت و جماعت اسلام تجلی کند.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی؛ مانه و سملقان؛ روزهای ۱۲ تا ۱۷ربیع الاول را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کرده اند، ‌آرمانی بزرگ و قابل ستایش که در صورت تحقق، پیامدها و نتایج مطلوبی را به دنبال خواهد داشت. منشأ این اقدام بر پایه روایاتی است که در خصوص زادروز نبی مکرم اسلام(ص) مطرح شده و به سبب آن پیروان مذاهب اسلامی با اعتقاد به یکی از این دو روز با برپایی جشن و سرور و شادمانی، ارادت خود را به ساحت مقدس و متعالی پیامبر اعظم(ص) ابراز می دارند.

 

امام جمعه شهر آشخانه گفت: نامگذاری این ایام به عنوان هفته وحدت متضمن حکمت ها و نکاتی ظریف است که توجه و التفات به آنها برکات مضاعفی را در بهره مندی از میلاد دردانه هستی، نبی الرحمه و رحمه للعالمین، نصیب مسلمانان و جهان اسلام خواهد کرد.

 

حجت الاسلام جواد شریعتی نژاد افزود: گرچه تحقیق و بررسی عالمانه و موشکافانه در شناسایی زادروز پیامبر اسلام(ص)، توسط مورخان و پژوهشگران در تاریخ اسلام ضروری و کاری بایسته است اما آنچه ضروری به نظر می رسد این است که پیامبر اسلام(ص) از همان آغاز خلقت چون خورشیدی تابان و به تعبیر قرآن کریم چراغ روشنگر تاریخ بشریت را منور به نور هدایت خودساخته و با تولد آن مکرم خدای متعال اراده فرمود، مقام کرامت را به دست ایشان و با کتاب کریم خود تحقق بخشد.

 

وی بیان کرد: نگاه هفته وحدت، نگاهی وحدت آفرین در همه مشترکات موجود در جهان اسلام و مسلمانان است، نگاهی که به تعبیر امام علی(ع) موجب می شود تا دست قدرت و توانای پروردگار  در جمعیت و جماعت اسلام تجلی کند.

 

امام جمعه شهر آشخانه اظهارداشت: در حقیقت هفته وحدت، هفته عزم و اراده در گام برداشتن به سوی بهترین است که در بین مردمان شیعه و سنی مانه و سملقان دیده می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: جا دارد به بهانه هفته وحدت، همه‌ امت‌ اسلامی، هر یک به تناسب درک و معرفت خـود، ویـژگی‌های پیامبر اعظم (ص) را که در قرآن کریم و سنت قطعی آمده است، سرلوحه زندگی خود قرار دهند و جان‌های تشنه را سیراب‌ سازند.

 

***وحدت در نگاه پیامبر(ص)

 

امام جمعه روستای تازیاب گفت: با تعمق و بررسی منابع اسلامی که در طول سده ها و اعصار توسط محدثین و رجال حدیثی فریقین در دسترس همگان قرار گرفته است، اتحاد و وحدت مسلمانان در آن، از جایگاه رفیع و با عظمتی برخوردار است و رفتار و گفتار رسول مکرم اسلام(ص) گواه بر این ادعاست.

 

آخوند عبدالله خوش نظر افزود:  وحدت امت اسلامی از اصول و ارزش های مورد تاکید پیامبر خدا(ص) بوده است، از دیدگاه آن حضرت(ص) عزت و اقتدار همه جانبه مسلمانان در پرتو وحدت و همبستگی در برابر دشمنان مشترک است.

 

مدیر مدرسه علمیه ربانیه تازیاب ادامه داد: ایشان وحدت امت اسلامی را از راهبردهای اقتدار امت اسلامی در همه دوران ها دانسته و برای تحقق آن تلاش فراوانی کرده اند، به گونه ای که شکوه جامعه اسلامی در عصر رسول خدا(ص) بازخورد راه کارهای ارایه شده آن بزرگوار بوده است.

 

وی بیان کرد: افزون بر گفتارهای آخرین پیامبر خدا ضرورت، اهمیت و فواید وحدت از سیره سیاسی،‌ اجتماعی و فرهنگی پیامبر(ص) به دست می آید که آن حضرت(ص) بنیانگذار وحدت امت اسلامی در جامعه عربی آن زمان بوده است.

 

یکی از علمای اهل تسنن روستای خرتوت مانه و سملقان هم گفت: وحدت در بین مردم این شهرستان زبان زد عام و خاص است و این مردم سالیان سال است که با وحدت و همدلی در کنار هم زندگی می کنند.

 

آخوند صفری با بیان این مطلب که  از نخستین اقدامات رسول مکرم اسلام(ص) بعد از تشکیل حکومت اسلامی در مدینه به منظور تقویت بنیه آن ایجاد روحیه وحدت و یگانگی میان مسلمانان بوده است، افزود:  پیامبر بعد از آن همه تلاش و کوششی که جهت استقرار پایه های حکومت اسلامی متحمل شدند، توانستند مردمان آن عصر را تحت لوای اسلام در آوردند. بنابراین پیامبر(ص) در این برهه از زمان با اجرای برنامه عقد اخوت و برادری میان مسلمانان برای تحقق این مهم اقدام کردند و هر مسلمانی با مسلمان دیگر پیمان برادری بستند و بدین ترتیب، بنیان اتحاد مستحکم شد.

 

وی اظهارداشت: راهبرد در کشور اسلامی وحدت است و گفتار، کردار، سیره و سـلوک آن حـضرت(ص)، آموزنده، راه‌گشا و هدایت‌گر است.

 

وی بیان کرد: پس بر همه حق جویان و عاقبت اندیشان است که در تمام‌ امور از ایشان پیروی کنند و در سیرت به سیره وی در آیند و در حکمت، به قرآن و سنت آن حضرت درآویزند تا زنجیره وحدت امـت، گسسته نگردد و امت اسلامی، امت سرشار از شایستگی و فضیلت شود.

 

***وحدت جهان اسلام

امام جماعت مسجد جامع شهر آشخانه هم گفت: هم سنی و هم شیعه، همه باید روی این نقطه اتحاد تکیه کنند و توقع از علما و زبدگان و نخبگان سـیاسی است که‌ اهمیت‌ اتحاد مسلمانان را بفهمند و توطئه دشمنان را برای شکستن‌ این‌ اتحاد و هم‌دلی خنثی کنند.

 

حجت الاسلام ابوالفضل اردکام افزود: جهان استکبار امروز علیه دیانت اسلام موضع واحد کینه توزانه ای اختیار کرده اند، به طوری که پی در پی با نشر اکاذیب و توهین به اسلام و خاندان پیامبر اکرم(ص) سعی در تفرقه افکنی میان مسمانان جهان دارند.

 

وی بیان کرد: در این برهه حساس، لزوم وحدت میان مسلمانان بیش از پیش احساس می شود و دولت های اسلامی نباید اجازه دهند، دشمنان اسلام با تفرقه افکنی، امت واحد اسلام را از همدیگر جدا و متفرق سازند.

 

حجت الاسلام اردکام اظهارداشت: از این رو هفته وحدت فرصت مناسبی است تا با همدلی و وحدت کلمه توطئه های دشمنان را نقش بر آب کرد.

 

وی وحدت را از توصیه‌های خداوند و پیامبر رحمت (ص) برشمرد و افزود: از آنجا که خدا، قرآن و رسول مکرم اسلام (ص) از مهمترین مشترکات شیعه و اهل سنت است، باید براساس تاکید قرآن کریم از تفرقه و دودستگی‌ها دوری کنیم و به ریسمان الهی و وحدت جامعه اسلامی چنگ بیندازیم.

 

امام جماعت مسجد اهل تسنن محمد رسول الله شهر آشخانه  هم گفت: امام خمینی (ره) انقلابی را در برابر جهان دوقطبی غرب و شرق ایجاد کرد که موجب آبروی مسلمانان شد.

 

آخوند قلی پور تصریح کرد: امروز بر همه ما فرض است از دستاوردهای این انقلاب و اقدام مهمی که رهبر فقید جمهوری اسلامی در تعیین سالروز میلاد خجسته حضرت محمد (ص) با استفاده از دو روایت اهل سنت و شیعه (12 و 17 ربیع‌الاول) آن را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کرد، برای تعالی جایگاه اسلام و مسلمانان استفاده کنیم.

 

وی افزود: داعش، وهابیون و افراط گرایان اسلامی دست پرورده‌ استکبار جهانی برای بد نام کردن اسلام عزیز هستند که دین رأفت و مهربانی است و علمای اسلام باید با معرفی هرچه بهتر اسلام و برملا کردن نقشه شوم دشمنان، اجازه تفرقه افکنی استکبار جهانی را از آنان بگیرند.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ نامگذاری هفته وحدت از سوی امام خمینی(ره) هر فرصتی را از دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه در میان امت اسلامی گرفته است و هفته وحدت، فرصت مغتنم و ارزشمندی برای گرامیداشت یاد پیشگامان اتحاد اسلامی از جمله معمار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) در جوامع اسلامی است.

 

 

 

کد خبر 1106587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha