آمادگی وزارت خارجه جهت ارائه تسهیلات برای توسعه زبان فارسی/دولت فراگیر صلح و ثبات را در افغانستان برقرار می‌کند

آمادگی وزارت خارجه جهت ارائه تسهیلات برای توسعه فارسی، نظام تامین مالی کشور نیاز به بازآفرینی دارد، دولت فراگیر صلح و ثبات را در افغانستان برقرار می‌کند، آمادگی وزارت خارجه جهت ارائه تسهیلات برای توسعه زبان فارسی برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه ۲۸ مهر است.

دیدار مشاور ارشد وزیر خارجه با نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه

علی اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر خارجه عصر روز گذشته با پترسون نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه پیرامون نشست ششم کمیته قانون اساسی این کشور که در ژنو در حال برگزاری است، دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار پترسون ضمن مثبت خواندن این دور از گفتگو ها ، تاکید کرد، گفتگوهای سازنده میان معارضه و دولت سوریه شکل گرفته است و امید است در این دور از گفتگو ها شاهد پیشرفت باشیم.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه ضمن استقبال از نتایج مثبت نشست ششم کمیته قانون اساسی سوریه، بر حمایت ایران از تلاشهای نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تاکید کرد تدوین قانون اساسی سوریه باید بدون دخالت خارجی از طریق گفتگوی های ملی سوریه شکل بگیرد و ما در قالب فرمت آستانه از این فرایند حمایت می کنیم .

 

خاجی همچنین بر لزوم رفع تحریم های ظالمانه علیه مردم سوریه تصریح داشته و از سازمان ملل متحد خواست در جذب کمک های بشر دوستانه و ارائه تسهیلات برای بازسازی این کشور تلاش نماید.

 

نظام تامین مالی کشور نیاز به بازآفرینی دارد

سید شمس الدین حسینی، رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی شب گذشته (سه شنبه 27 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه نظام تامین مالی کشور نیاز به بازآفرینی دارد، گفت: ۸۰ درصد نیاز‌های مالی از نظام بانکی تامین می‌شود که این کار را مشکل کرده است و باید به دیگر بخش‌های درآمدی توجه کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه نباید انتظار داشته باشیم هر میزان منابع نیاز داریم، می‌توانیم از سیستم بانکی تامین کنیم، گفت: وجود اطلاعات نامتقارن در سیستم بانکی موجب انتخاب نادرست مشتری به وسیله بانک‌ها شده است و بر این اساس برخی مشتری‌ها منابع را به انحراف می‌برند.

 

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام اعتبارسنجی و تامین رتبه بانکی، توسعه لازم را نیافته است البته نباید این کار فقط به وسیله بانک‌ها انجام شود بلکه باید موسسات اعتبار سنجی ایجاد کنیم، گفت: باید نظام اطلاعاتی منسجمی برای استفاده بانک‌ها از آن وجود داشته باشد.

 

دولت فراگیر صلح و ثبات را در افغانستان برقرار می‌کند

«سید رسول موسوی» مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: روند دوحه، فرمت مسکو، ۲+۶، ترویکا پلاس، اجلاس همسایگان، سازوکار شانگهای، نشست اتحادیه اروپا برای افغانستان، نشست چهار جانبه ایران، روسیه، ترکیه و پاکستان، گفت وگوهای افغان‌ها و طرح‌های متعدد دیگر در جستجوی صلح، ثبات و امنیت برای افغانستان است ولی فقط توافق ملی برای دولتی فراگیر است که صلح و ثبات را در این کشور مستقر می‌سازد.

 

مدارس کشور می توانند با ظرفیت ۵۰ درصدی دانش آموزان حضوری شوند

علیرضا منادی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در مورد بحث بازگشایی مدارس به صورت حضوری گفت: واکسیناسیون دانش آموزان و معلمان به خوبی پیش رفته است و در مجموع بحث پروتکل های بهداشتی در شرایطی است که مدارس می توانند با 50 الی 60 درصد از داش آموزان حضوری شوند. 

 

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از نظر ما باز شدن مدارس به صورت حضوری امری شدنی است، گرچه خود آموزش و پرورش در این رابطه تصمیم گیری می کند ولی باز هم ما معتقدیم که باید این مسئله را به اختیار دانش آموزان و اولیا بگذارند که هر دانش آموزی که خواست در مدرسه حضور یابد و برای کسانی که امکان حضور در مدرسه را ندارند به صورت آنلاین آموزش فراهم شود.

 

وی در مورد بحث هایی در مورد پیک ششم نیز گفت: اگر پیک ششم آغاز شود، باید فکر کنیم که روز اول کرونا است و مدارس را تعطیل کنیم.

 

آمادگی وزارت خارجه جهت ارائه تسهیلات برای توسعه زبان فارسی در خارج از ایران

وزیر امور خارجه در دیدار با حداد عادل، در جریان آخرین وضعیت فعالیتهای گسترده بنیاد سعدی در حوزه گسترش زبان فارسی در خارج از کشور قرار گرفت و در خصوص برنامه‌های قابل اجرا در این حوزه به بحث و تبادل نظر پرداخت. در این ملاقات، وزیر امور خارجه ضمن تقدیر از شخصیت دانشمند و ممتاز علمی و ادبی دکتر حداد عادل، از سالها فعالیت‌ هدفمند و تاثیرگذار و همچنین خدمات ماندگار ایشان در عرصه‌های مختلف فرهنگ و تمدن ایران قدردانی نمود.

 

امیرعبداللهیان  با تاکید بر اهمیت گسترش زبان فارسی در خارج از کشور به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی اقتدار تمدنی جمهوری اسلامی ایران، ضمن اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به نقش منحصربفرد زبان فارسی در معرفی فرهنگ، تمدن و تاریخ غنی کشورمان، فعالیتهای بنیاد سعدی در این رابطه را بسیار ارزشمند دانسته و بر آمادگی همه جانبه وزارت امور خارجه جهت ارائه هر گونه تسهیلات در توسعه زبان فارسی در خارج از ایران تاکید نمود.

 

حداد عادل نیز در این دیدار ضمن تشریح فعالیتهای بنیاد سعدی در امر آموزش، ترویج و استاندارد سازی زبان فارسی در سطح بین المللی و همچنین تدوین کتب آموزش زبان فارسی متناسب با کشورهای مختلف، اقدامات این بنیاد را به منظور ارائه مدلی واحد و علمی در شناساندن ادبیات غنی زبان فارسی، موفقیت آمیز ارزیابی کرده و با قدردانی از کلیه اقدامات و همکاری‌های وسیع صورت گرفته از جانب وزارت امورخارجه، برخی انتظارات و درخواستها از دستگاه دیپلماسی کشور در امر توسعه هرچه بیشتر زبان فارسی را مطرح نمود.

 

زینب میرصیافی

 

کد خبر 1106619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha