افتتاح سردرب آستان امامزادگان شاه شهیدان رودبار

رهبر شاد گفت: مدیرکل اوقاف گیلان با حضور در رودبار سردرب آستان شاه شهیدان رودبار را افتتاح کرد.

حجت الاسلام «حمید رهبر شاد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رودبار گفت: حجت الاسلام «علیزاده» مدیرکل اوقاف گیلان با حضور در آستان شاه شهیدان رودبار ضمن افتتاح سردرب این آستان متبرکه، گلنگ اجرای پروژه ماهیان سردآبی در اراضی موقوفه امامزاده محمد حنفیه و طرح تسطیح محوطه این آستان را به زمین زد.

 

رییس اداره اوقاف وامور خیریه رودبار اظهار کرد: برای ساخت سردرب امامزادگان شاه شهیدان رودبار 400 میلیون تومان هزینه شده است.

 

 وی افزود: پروژه ماهیان سردآبی در اراضی موقوفه امامزاده محمد حنفیه هم تا پایان سال به بهره برداری می رسد و برای سه نفر به صورت مستقیم و برای 10 نفر به صورت غیر مستیم اشتغالزایی می کند.

 

رهبر شاد خاطرنشان کرد: طرح تسطیح محوطه امامزادگان شاه شهیدان رودبار تا پایان سال و با صرف هزینه 300 میلیون تومان به اتمام می رسد.

 

وی در ادامه افزود: آرامگاه متبرک شاه شهیدان، بقعه دو تن از امام‌زادگان با نام‌های محمد و هادی است که مردم روستای شاه شهیدان و رودبار برای این امام‌زادگان ارزش و احترام زیادی قائل هستند.

 

رییس اداره اوقاف وامور خیریه رودبار خاطرنشان کرد: این دو امامزاده، بعد از شهادت امام رضا(علیه السلام) به گیلان مهاجرت کرده‌اند به دست عمال خلیفه عباسی به شهادت رسیدند.

 

وی با بیان اینکه یکی از باور‌ها و اعتقادات مذهبی مردم روستای شاه شهیدان رودبار مراسم مذهبی سنتی علم واچینی است، گفت: در این مراسم زوار و علاقه‌مندان ده‌ها هزار نفری حضور دارند که شکوه خاصی به این مراسم می‌دهد.

 

رهبرشاد افزود: این مراسم از زمان‌های قدیمی که مردمان این روستا به صورت ییلاقی از این روستا استفاده می‌کرده‌اند انجام می‌شده‌ است.

 

رییس اداره اوقاف وامور خیریه رودبار اظهار داشت: وقتی عزاداری‌های تاسوعا و عاشورای حسینی در فصول سرد سال در جوار امامزاده ممکن نبوده، مردم روستا به صورت نمادین و آیینی، عزاداری‌ها و علم‌ واچینی و علم بندی را در فصل تابستان انجام می‌دادند. این مراسم هنوز هم در این روستا انجام می‌شود و این روستا را به یکی از جاذبه‌ های گردشگری گیلان در بخش مسائل مذهبی تبدیل کرده است.

 

کد خبر 1106897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha