منشأ برخی تفرقه افکنی های مذهبی سیاسی و اقتصادی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت:پیشنهاد می شود تا یک گفتمان مذهبی در فضای علمی و منطقی بین اندیشمندان مذاهب شکل بگیرد تا آنها بر محور محکمات دینی به گفتگو پرداخته و اختلافات و درگیری های مذهبی را در راستای تعالی فکری تبدیل به فرصتی مغتنم کنند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در سی و پنجمین کنفرانس بی المللی وحدت اسلامی با اشاره به انگیزه تفرقه افکنی های مذهبی در کشورهای اسلامی گفت: یکی از مهمترین زمینه ها و عوامل ایجاد تفرقه افکنی در کشور های اسلامی ریشه های روانشناختی و ریشه های معرفت شناختی است. وی افزود:  درگیری هایی که منشاء آن روان‌شناختی باشد اغلب با انگیزه های سیاسی و اقتصادی بروز پیدا می کند و زمینه خانمان سوزی در بین جوامع اسلامی می شود.

 

حجت الاسلام آل هاشم تصریح کرد: متاسفانه امروز قطار توسعه جوامع اسلامی برای سالیان طولانی کم شده است و عناصر منفعت طلب و موجبات تفرقه و اختلاف را در جوامع اسلامی فراهم کردند. آنچه که آرمان این منفعت طلبان برای رسیدن به منافع شان است پول و انگیزه های اقتصادی است. قبله این عناصر بیگانه منفعت اقتصادی حتی به قیمت نابودی جوامع اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی  عنوان کرد: هیچ مذهبی حق ندارد به زور اسلحه اندیشه‌های خود را تحمیل کند  اما گاهی  اختلافاتی که منشا آنها معرفت‌شناختی نباشد با انگیزه های سیاسی و اقتصادی موجبات تفرقه و اختلاف در بین کشورهای اسلامی می گردد.

 

وی افزود:  کشورهای اسلامی از ظرفیت منابع طبیعی بسیاری برخوردار هستند و به همین دلیل در طول تاریخ تحت استعمار بیگانگان قرار گرفتند یکی از راه های تسلط سیاسی بر کشورهای اسلامی و استفاده از منابع طبیعی رایگان آنها، سوء استفاده از ظرفیت مذاهب و تحریک آنهاست.

 حجت الاسلام آل هاشم  عنوان کرد: هر مذهب باتوجه به تفکرات خاص خود دیگری را باطل دانسته و آنچه که می‌تواند به عنوان زبان مشترک برای دستیابی به وحدت جامعه اسلامی باشد تحت شعاع تعصبات مذهبی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برای مقابله با اختلافاتی که منشا معرفت‌شناختی دارد پیشنهاد می شود تا یک گفتمان مذهبی در فضای علمی و منطقی بین اندیشمندان مذاهب شکل بگیرد تا آنها بر محور محکمات دینی به گفتگو پرداخته و اختلافات و درگیری های مذهبی را در راستای تعالی فکری تبدیل به فرصتی مغتنم کنند.

 

وی افزود: از طرفی برای مقابله با اختلافاتی که منشاء غیر معرفتی دارد باید دستگاه های امنیتی وارد شده و از طرفی  بلوغ فکری افراد جامعه افزایش یابد تا به راحتی تحت تاثیر تفرقه افکنی های دشمنان با انگیزه های مالی اقتصادی و سیاسی قرار نگیرد.

کد خبر 1107022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha