پیشتازی بچه مسجدی ها در زیست مهدوی

یکی از اصلی ترین رسالت های کانون های فرهنگی هنری مساجد، ترویج فرهنگ مهدویت و توسعه گفتمان مهدویت است که به خوبی در کانون های مساجد در حال اجرا است و باید با شناسندن این عملکردها جامعه را به سمت فرهنگ مهدوی سوق داد.

خبرگزاری شبستان- مازندران/ مریم نظری؛ مساجد از صدر اسلام تاکنون همواره پایگاهی مهم برای امورات مختلف مردم و دارای کارکردهای متنوع عبادی، علمی، آموزشی، فرهنگی، هنری، مشاوره ای و توسعه و تعمیق سیره و معارف اهل بیت(ع) بوده و هستند و لذا اهمیت جایگاه مساجد در راستای تربیت نیروهای ارزشی و در ادامه راه ترییت نیروهای مهدوی امری مهم و اثرگذار است.

 

استان مازندران با دارا بودن هزار و ۱۹۷ کانون فرهنگی و هنری مساجد دارای مجوز که تعداد ۷۱۴ کانون از این تعداد در روستاها فعال هستند، تقریبا" یک چهارم مساجد استان مازندران را پوشش داده و به نوعی یک چهارم مساجد مازندران دارای کانون فرهنگی و هنری مساجد هستند که با توجه به زیرساخت های فراهم شده در کانون این کانون ها می توانند مکانی مهم برای توسعه و تعمیق ارزش های دینی و اسلامی در کنار کارهای فرهنگی و هنری باشند.

 

یکی از اصلی ترین رسالت های کانون های فرهنگی هنری مساجد، ترویج فرهنگ مهدویت و توسعه گفتمان مهدویت است که به خوبی در کانون های مساجد در حال اجرا است و در این گزارش سعی داریم پیشتازی بچه مسجدی ها در زیست مهدوی و توسعه فرهنگ مهدویت در جامعه بیان شود.

 

در همین راستا از مهمترین و جذاب ترین برنامه های کانون های مساجد، طرح کتابخوانی شنبه های کتاب است که روزهای شنبه در کانون ها برگزار می شود و اولویت آن معرفی جهت مطالعه کتاب هایی با موضوع مهدویت و ظهور منجی است.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد همانطور که از نامشان پیداست؛ مکانی برای توسعه و ترویج فعالیت های فرهنگی و هنری و ارزشی است و در کنار همه فعالیت های انجام شده در طول سال، فعالیت های مختلفی در زمینه ارادت به ساحت مقدس حضرت حجت (عج) اجرا شده و همچنین در زمینه بصیرت افزایی کانون های فرهنگی هنری اقدامات بسیاری انجام داده اند که از جمله آنها می توان به برگزاری نشست های بصیرتی، قرائت ادعیه های وارده در روز جمعه، ترویج فرهنگ کتابخوانی با موضوع مهدویت و... باشد.

 

تحقق اهداف فرهنگی و هنری در کانون مساجد یکی از اهداف مهمی است که دنبال می شود و در این راستا تلاش برای نهادینه کردن فرهنگ مهدوی و اهل بیتی در قالب فعالیت های فرهنگی و هنری کانون مساجد از مسائل مهمی است که با قوت در دستور کار اعضای کانون مساجد و بچه مسجدی های مازندران است و از هر فرصتی برای ترویج و توسعه این فرهنگ استفاده شده است.

 

 

مساجد و تزریق مبانی مهدوی به نسل جوان

همانطور که بارها شنیده ایم؛ مسجد محوری ترین مکان در تعمیق و تبلیغ ارزش های دینی و جریان مهدویت است و اساساً مسجد در مباحث ترویجی، جایگاهی بنیادین و اصلی دارد و از آنجایی که روز جمعه روزی متعلق به امام زمان(عج) است و آنچه در خصوص روز ظهور امام زمان(عج) روایت های مختلفی وجود دارد: برخی از روایات دلالت دارند که امام زمان(عج) روز جمعه ظهور می کند. امام جعفر صادق(ع) فرمود: "قائم ما اهل بیت در روز جمعه قیام می کند" سعی داریم تا با ارائه این گزارش کارکردهای بجه مسجدی های مازندران در راستای توسعه فرهنگ مهدوی بیان شود.

 

شنبه های کتابخوانی از ایده های مهمی بوده است که در کانون مساجد با هدف ترویج فرهنگ مطالعه در دستور کار قرار گرفت و در این بین کانون امام علی(ع) نکا با پیشتازی و فعالیت امام جماعت این کانون در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه مهدوی تلاش مستمر داشته است.

 

برگزاری نشست های بصیرتی در روز جمعه و روز متعلق به امام زمان(عج) در کانون امام علی(ع) نکا گامی برای توسعه فرهنگ مهدوی و زندگی امام زمانی و اهل بیتی است که اجرایی می شود.

 

حجت الاسلام «حسین صادقی فر» با بیان اینکه مسجد در عصر ظهور نقشی اساسی و محوری دارد و در دوران غیبت امام عصر(عج) باید رویکردهای مختلف مساجد به مردم ارائه شود، اظهار کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند در راستای تلاش برای ظهور نقش آفرین باشند.

امام جماعت کانون فرهنگی هنری امام علی(ع) نکا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان افزود: تلاش داریم تا مبانی مهدوی در قالب برگزاری نشست های مختلف با اعضای کانون و مطالعه کتب های مهدویت و فرهنگ سازی در این راستا به نسل جدید در کانون مسجد ارائه شود .

 

وی خاطر نشان کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد باید در برنامه های قرآنی، فرهنگی و عترتی خود، امام زمان(عج) را در نظر بگیرند و این مهم در کانون امام علی(ع) نکا با توجه به فعال بودن اعضا و مدیر مسئول با قت اجرایی می شود و تلاش داریم تا با هم افزایی کانون مسجد با نهادهای مهدوی در راستای فضای خودسازی با فرهنگ مهدوی تلاش شود.

 

صادقی فر گفت: کار برای امام زمان(عج) در واقع گامی برای شناساندن امام عصر خود است و از آنجایی که در روایت داریم که «هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است» لذا وظیفه ما در این راستا بسیار سنگین است و باید آگاهی رسانی و آگاه سازی در بین نسل جدید را با قوت ادامه دهیم.

 

 

ترویج اخلاق مهدوی و اهل بیتی اولویت برنامه های کانون مسجد قائم بالا بهشهر

«مصطفی روشنعلی» حرکت به سمت اخلاق مهدوی از نیازهای امروز جامعه با توجه به وجود خرافات و شبهات است و لذا ما وظیفه بسیار سنگینی در این بخش برعهده داریم و می توانیم با استفاده از نشست های بصیرتی و ترویج فرهنگ مطالعه حوزه مهدویت در این راستا گام برداریم.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری مسجد قائم بالا بهشهر به خبرنگار شبستان گفت: نمی توان از نقش کانون مساجد در ترویج و تعمیق فرهنگ مهدوی با توجه به اینکه افراد متدین و ارزشی در این کانون ها فعالیت دارند به راحتی گذشت و لذا در کنار همه فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد توجه به فرهنگ مهدویت مساله ای مهم است که پیگیری می شود.

 

وی خاطر نشان کرد: گسترش و تعمیق مهدویت با توجه به نیاز و ضرورت جامعه مبنی بر فعالیت در حوزه فرهنگ و معارف اسلامی به خصوص مهدویت از موارد مهمی است که نباید نادیده گرفته شود و کانون مسجد قائم بالا بهشهر هم در این راستا در زمینه انتظار فرج فرهنگ سازی های مناسبی را انجام داده است.

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری مسجد قائم بالا بهشهر افزود: با توجه به مشکلات و ظلماتی که جهان را فرا گرفته است؛ اميد جوامع برای رهايی و آزادی از ظلمت است و انتظار فرج از مسائل مهمی است که در کانون مساجد به عنوان کانون و پایگاه های مهم دینی و فرهنگی و هنری باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی یادآور شد: قرائت دعای عهد، برگزاری حلقه های معرفتی و پاسخ به شبهات مهدوی و ظهور، برگزاری مراسم دعای ندبه و برگزاری مسابقات مهدوی از برنامه های مهم ما برای مهدویت و زیست مهدوی در کانون ماست.

 

کانون زینبیه نکا و پاسخ به شبهات حوزه مهدویت

«محمدعلی باقری» با اشاره به رویکرد فرهنگی و هنری در برنامه های کانون زینبیه نکا همچون سایر کانون های فعال در استان مازندران و کشور اظهار کرد: یکی از مهم ترین رویکرد کانون در کنار رویکردهای مختلف فرهنگی و هنری، ترویج مباحث مهدویت، پاسخ به سوالات جوانان در حوزه اعتقادی و شبهات روز و ولایت مداری است.

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری زینبیه نکا به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: فرهنگ مهدویت، فرهنگ نجات بخش بشریت از ظلمات و گمراهی هاست و در همین راستا با توجه به فعال بودن امام جماعت کانون زینبیه نکا سعی شده است که تا حد ممکن در کنار برنامه های فرهنیگ و هنری که برای شناساندن امام زمان(عج) به جامعه و جوانان انجام می شود در پاسخ به شبهات نسل جدید تلاش شود.

وی یادآور شد: امروز جوان ما بیش از هر زمان دیگری با توجه به هجمه های مختلف دشمنان در راستا هدف قرار دادن ارزش های دینی و امام عصر و ولایت تلاش دارد و لذا آکاهی رسانی به نسل جدید و پاسخ به شبهات حوزه مهدویت می تواند گام به گام جوانان را با فرهنگ مهدوی مانوس کند.

 

به گزارش شبستان، همه ما در قبال جامعه و آینده افراد مسئولیم و آشنا کردن جوانان و نسل جدید با فرهنگ مهدویت به عنوان فرهنگ نجات بخش بشریت از وظایف سنگینی است که برعهده تک تک ما نهاده شده است و در این بین کانون مساجدباید با نشر ارزش‏های مهدوی در بين نسل جديد تشنه معرفت و معنویت زمینه مصون ماندن جوانان و نوجوانان از انواع فسادها و انحرافات را فراهم کند.

 

شناساندن امام زمان(عج) به نسل جدید امروزه یکی از وظایف مهم کانون های مساجد در کنار همه فعالان فرهنگی و هنری و دینی در جامعه است تا همه با هم نسل جدید را به سمت شناخت، معرفت افزایی و الگوپذیری از امام عصر(عج) رهنمون کنیم و جامعه آماده ظهور امام عصر (عج)شود.

کد خبر 1107404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha