امروز یکی از مسائل مهم در بین مسلمین جهان، اخوت اسلامی است

استاد دانشگاه گفت: امروز یکی از مسائل مهم در بین مسلمین جهان، اخوت اسلامی است. توجه به این مسئله، ضروری و مهم است از این جهت که اخوت اسلامی فاصله‌ بین دولت‌ها و ملت‌های مسلمان را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، سمیرا مرادی، استاد دانشگاه بجنورد در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، به سخنرانی پرداخته و گفت:‌ امروز یکی از مسائل مهم در بین مسلمین جهان، اخوت اسلامی است. توجه به این مسئله، ضروری و مهم است از این جهت که اخوت اسلامی فاصله‌ بین دولت‌ها و ملت‌های مسلمان را کاهش داده، موجب همگرایی مستضعفان جهان و پیشرفت کشورهای اسلامی شده و قدرت بزرگی را در مقابل مطامع و افزون طلبی دولت‌های غیر اسلامی و جهان استکبار به وجود می‌آورد.

استاد دانشگاه بجنورد با بیان اینکه اخوت اسلامی روح درهم تنیده ‌ای است که با وجود تمایز افراد و گوناگونی سلایق و مذاهب، چون هویت مشترکی دارند، گروهی را تشکیل می‌دهند مثل فرشی که با وجود نخ‌های رنگارنگ از یک نقشه تبعیت می‌کند، اظهار کرد: تار و پود این نقشه از نظر جهان‌شناسی توحید، از حیث ارزش شناختی تقوا و از حیث رفتاری «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» است. قرآن کریم برادری ایمانی را تحکیم بخش وحدت و همبستگی اجتماعی دانسته و برادری و الفت مومنان را سرمایه‌ای تصویر می‌کند که با صرف همه‌ منابع مادی نمی‌توان آن را به وجود آورد. از این رو آن را نعمت الهی برمی‌شمارد که عامل پایداری جامعه است. 

 

مرادی با استناد به آیاتی از قرآن کریم مبنی بر اینکه ای مردم، ما شما را از مرد و زنی آفریدیم و شما را شعبه شعبه و قبیله قبیله قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید، بی‌تردید گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست، ابراز کرد: پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند مردم مانند دانه‌های شانه برابرند. آگاه باشید عرب بر عجم و عجم بر عرب، سرخ‌پوست بر سیاه پوست و سیاه پوست بر سرخ‌پوست هیچ برتری ندارد مگر به تقوا، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نیز می‌فرمایند اگر اخوت اسلامی در بین ممالک اسلامی به وجود آید، یک قدرت عظیم پیدا خواهد شد که هیچ‌یک از قدرت‌های دنیا نمی‌توانند به پای آن برسند، که به طور قطع از محورهای اخوت اسلامی و همبستگی اجتماعی، رهبری جامعه ‌اسلامی است.

وی با بیان اینکه  قرآن کریم شوکت مسلمانان را در سایه‌ پیروی از خدا و رسول خدا(ص) می‌داند، چنانچه عکس آن نیز صادق است و عدم اطاعت و حمایت باعث سستی و بر باد رفتن عظمت آن‌ها می‌شود، ابراز کرد: در طول تاریخ شاهد بوده ایم دشمنان اسلام از وجود پیامبر خدا (ص) به عنوان محور اتحاد و عامل همبستگی مسلمانان وحشت داشتند، بر همین اساس در جنگ احد برای اینکه اختلاف ایجاد کنند شایعه کشته شدن پیامبر(ص) را پخش کردند.

 

استاد دانشگاه بجنورد با بیان اینکه اصلاح امور و حفظ مصالح جامعه‌ اسلامی و رسیدن به آرمان‌های قرآنی از اهداف اخوت اسلامی است. عنوان کرد: قدرتمند شدن جامعه‌ اسلامی نیز هدف دیگر اخوت است و هرگونه تعامل به قدرت وابسته است. با توجه به مطالبی که بیان شد، واجب است علما و دانشمندان دولت‌های اسلامی، ملت‌ها و احزاب، مکانیسم ایجاد اخوت اسلامی باشند، زیرا علما و دانشمندان، باید با روشنگری مردم را بیداری کنند.

مرادی با بیان اینکه در امر تحکیم اخوت اسلامی، پایگاه‌های تبلیغی و شبکه‌های اجتماعی از جمله مراسم نماز جمعه، جماعات، حج و روز قدس در سطح ملی و بین‌المللی اهمیت دارد، گفت: مسئولیت دولت‌های اسلامی جهت ایجاد اخوت نیز از همه‌ طبقات بیشتر است زیرا حفظ و اجرای احکام اسلام به دست این طبقه سپرده ‌شده ‌است، عمل به قرآن با حفظ وحدت کلمه، ضامن استقلال ممالک اسلامی و خروج از نفوذ استعمار است، همچنین تشکیل اخوت اسلامی در سایه‌ وحدت نفوس، اتحاد، الفت ملت‌ها، صداقت قلبی، صفای باطنی و ظاهری کسب می‌شود.

وی با تحقیر روحانیت و اسلام از جمله موانع وحدت است، اظهار کرد: اختلاف یکی از عوامل براندازی اخوت است که اساس دین را به خطر می‌اندازدؤ واگرایی جهان اسلام ناشی از سیاست اختلاف افکن شیاطین و تبعیت عوام شیعه و سنی است، کسانی که نه از اهل بیت و نه از سنت پیامبر تبعیت می‌کنند، عامل دیگر براندازی اخوت، تحقیر روحانیت و اسلام توسط دشمنان است. دشمنان اسلام همواره تلاش می‌کنند روحانیت را از کار بیندازند و با تحقیر اسلام مردم را از آن جدا کنند. اساس همگرایی شیعه و سنی و به طور کلی همگرایی جوامع اسلامی توجه به اسلام، قرآن و روحانیت است، به فرموده رهبر معظم انقلاب اگر ما متحد و برادر باشیم و بر اختلافات خویش فایق آییم، حربه دشمن کُند شده و ضربه پذیری دنیای اسلام کاهش می‌یابد.

 

 

 

 

در بخش دیگری از مراسم سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی دکتر اسماء جراد، عضو مجمع عمومی اتحادیه جهانی زنان مسلمان از لبنان، طی سخنانی اظهار کرد: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و همچنین اتحادیه جهانی زنان مسلمان تلاش زیادی در زمینه های مختلف فقهی، سیاسی و حتی  روانشناسی برای  وحدت اسلامی انجام داده و برای  ایجاد فضایی ممتاز جهت برقراری تفاهم و همکاری میان برادران  و خواهران با مذهب های مختلف تلاش کردند.


 عضو مجمع عمومی اتحادیه جهانی زنان مسلمان از لبنان، با بیان اینکه نقش ترویج فرهنگ وحدت به ویژه پس از افزایش مصیبت های ناشی از عقاید افراطی و تکفیری و متعصبانه، بسیار ضروری است، ابراز کرد: موضوع وحدت اسلامی بسیاراهمیت دارد و خداوند روز قیامت درباره آن سوال می کند، ملاک های مهمی برای موفقیت تبلیغات در این زمینه وجود دارد که به شرح زیر است؛ نخست اولویت بندی درست و مناسب و درک طرف دیگر در طرح عقاید است. این کار، راه اندیشه را باز می کند و پس از زمینه‌سازی مناسب، موضوعات پیچیده تر طرح می شود تا مخاطب به مروز با موضوعات آشنا شود.

اسماء جراد ادامه داد: دومین ملاک تاثیر گذاری بر مخاطب دنیای مجازی تکنولوژی به کار رفته در شبکه های اجتماعی دارای کیفیت بالایی است. از این رو برای تبلیغات تاثیرگذار باید از تکنولوژی های صوتی و تصویری و روش های جدید تاثیرگذاری بر مخاطب استفاده کرد، ملاک سوم سادگی و خلاصه بودن است. به گونه ای که عقاید و افکار را منتقل کند و شمار زیادی از مردم بدون دشواری بتوانند آن را دریابند و دارای همه معیارها و استانداردهای تبلیغ نیز باشد. به نظر من چنین موضوعی بهتر است به شکل یک دوره آموزشی در شبکه های اینترنتی و آنلاین به زبان انگلیسی آماده شود و موضوعات کتاب ها را انتقال دهد.

 


وی با بیان اینکه بدون شک کتاب ها دارای این ویژگی مثبت یعنی تسلسل فکری هستند اما بدون صدا و تصویر، لذا ما این محتوای علمی را با حفظ تسلسل فکری از کتاب ها به فضای مجازی منتقل می کنیم به گونه ای که ارزش علمی آن حفظ شود و به ایجاد وحدت بینجامد و مهم تر از آن در انتشار آن نیز سهیم باشد، اظهار کرد: نخستین مرحله، ابراز همدردی و همذات پنداری است. مرحله دوم آماده کردن روشی پژوهشی برای این دوره از سوی متخصصان اتحادیه زنان مسلمان و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و تهیه محتوایی مناسب با فضای الکترونیکی همراه با صوت و تصویر و ارائه دوره به افراد متخصص و غیر متخصص و حتی علما و عامه مردم برای تعیین واکنش ها و بازخوردها است.
 
عضو مجمع عمومی اتحادیه جهانی زنان مسلمان از لبنان، با بیان اینکه راه اندازی یک دوره تبلیغات اینترنتی در شبکه های اجتماعی مجمع تقریب یا حتی راه اندازی صفحات مستقل برای دیدن بازخوردها نسبت به این دوره اهمیت دارد، ابراز کرد: بدون شک ترجمه موضوعات به زبان های مختلف به ویژه انگلیسی، عربی و فارسی مهم است اما روش تدریس دوره باید جامع و ساده باشد و منابع به افرادی که دنبال اطلاعات بیشتر هستند، معرفی شود.
 
اسماء جراد به طرح عناوین اصلی پیشنهادی برای این دوره پرداخت و عنوان کرد: این عناوین شامل اختلافات و  تاثیرمهم  تربیت و محیط بر اعتقادات انسان، توجه به صلاحدیدهای مذهبی که در یک دین و ادیان دیگر جایز است، تعریف ساده از مذاهب مختلف اسلامی، پیدایش و تفاوت ها و شناساندن موارد مورد توافق و تعریف عقاید مشترک مذاهب، رد شبهات مشهور در مذاهب اسلامی، معرفی نتایج مصیبت بار افراطی گری مذهبی و جنگ هایی که دشمنان با عقاید افراطی یا اختلافات مذهبی به وجود آوردند، نتیجه گیری از تقریب مذاهب در سطح فقهی است، این دوره دارای بخشی مربوط به تعیین سطح شرکت کنندگان در پایان دوره است و اطمینان یافتن از اینکه به  اطلاعات خوبی دست یافته اند. نقش زنان نیز در این بین مهم است زیرا زن، مربی جامعه و مردم است و بذر هوشیاری را می پاشد، از این رو در اتحادیه زنان مسلمان افراد این عقیده را ترویج می کنند و باید روش های مبتکرانه ای در زمینه علمی برای تحقق این اهداف صورت گیرد. 

 

 

کد خبر 1108015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha