ترویج اخلاق و سیره پیامبر (ص) هدف امام (ره)  از نامگذاری هفته وحدت بود

حجت الاسلام محمد نسب با بیان اینکه امروز اخلاق و مودت به عنوان یک اکسیژن برای جهان اسلام است، گفت: ترویج اخلاق و سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) هدف امام ره از نامگذاری هفته وحدت بود.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی فرزانه تهجا: وحدت میان امت اسلامی یکی از مهمترین محورهای پیشرفت و توسعه در جوامع اسلامی محسوب می شود تا جایی که قران کریم در آیات مختلف مسلمانان را برادر یکدیگر می نامد و تفرقه را مایه سستی و شکست جامعه اسلامی عنوان می کند در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام رضا محمدنسب، امام جمعه شهرستان میاندرود استان مازندران و مدرس حوزه علمیه به شرح زیر ارایه می شود.

 

دلایل نامگذاری هفته وحدت از سوی امام خمینی (ره) را توضیح بفرمایید؟

ما می خواهیم در جهان اسلام وحدت و اتحاد مردم بیشتر شود. اگر حدیث شریف ثقلین عالمانه، مدبرانه و عاشقانه در طول سال خصوصا در ایام هفته وحدت بحث و گفت و گو شود و در رسانه ها منعکس شود، موجب وحدت در میان مسلمانان است. یکی از افتخارات امام (ره) این است که از دوازدهم ربیع الاول تا هفدهم ربیع الاول را هفته وحدت نامگذاری کردند و به خاطر هدف والایی که امام در این نامگذاری دنبال می کردند، این هفته بسیار ارزشمند است.

 

هدف بنیانگذار انقلاب اسلامی از نامگذاری یک هفته با عنوان وحدت در جامعه اسلامی چه بود؟

هدف امام از این نامگذاری این بود که اخلاق و سیره پیامبر (ص) ترویج شود و برای همه مسلمانان الگو باشد که در قرآن کریم در آیه شریفه لقد کان رسول الله اسوه حسنه ... یعنی پیامبر اسوه و الگوی حسنه برای شماست یعنی رفتار پیامبر الگوی تمام عیار مسلمانان است و چیزی که امروز به آن نیاز داریم همان بهترین الگو است که در قرآن نیز پیامبر را به عنوان بهترین الگو معرفی کرده است زیرا پیامبر دارای خلقی عظیم هستند و از جهت اهداف پیامبر گرامی اسلام در سوره قلم، آیه 4 پیامبر به عنوان سرآمد معرفی شده است.

 

امروز اخلاق و مودت به عنوان یک اکسیژن برای جهان اسلام است و در حال حاضر چیزی غیر از این در زندگی اجتماعی نیاز نداریم و این موضوع مورد تاکید امام (ره) بوده است. روز ولادت پیامبر گرامی اسلام روز اخلاق و مهرورزی نیز نامیده شده است و اگر به این مسئله بپردازیم، موجب وحدت بیشتر جهان اسلام می شویم.

 

رهبر انقلاب در موضوع وحدت میان جوامع اسلامی چه اقداماتی انجام دادند؟

یکی از افتخاراتی که مقام معظم رهبری انجام دادند، تاسیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی بود که این اقدام نیز برای تقویت جهان اسلام بسیار موثر است و وقتی دقت می کنیم، می بینیم که اقدامی که رهبر انقلاب کردند، همان اقدامی بود که امام صادق (ع) انجام دادند. رهبران مذاهب مختلف جهان اسلام هر کدام به گونه ای شاگرد امام صادق (ع) بودند. ابو حنیفه یکی از رهبران بزرگ اهل سنت است که در روایتی عنوان کردند اگر دو سال شاگردی جعفر بن محمد را نمی کردم، حتما سقوط می کردم یعنی جایگاه اهل بیت(ع) تا این اندازه موثر است.

 

پیامبر گرامی اسلام (ٌص) در حدیث ثقلین بارها به کتاب الهی و اهل بیت اشاره کردند و تاکید کردند که این دو از یکدیگر جدا نمی شوند تا روز محشر. اگر امروز به مشترکاتی که میان اهل سنت و شیعه وجود دارد، بیشتر بپردازیم، بیشتر موجب وحدت و اتحاد میان قلوب مسلمانان می شویم. آنچه امروز میان ما و اهل سنت مشترک است، فصل الخطاب الهی است و دیگری اهل بیت (ع) است که در آیات مختلف قرآن بر آن تاکید شده است.

 

هدف دشمن از ایجاد تفرقه میان مسلمانان چیست؟

یکی از اقدامات دشمن ایجاد تفرقه و کینه میان مسلمانان است که ما باید برای مقابله با آن سیره و روش پیامبر گرامی اسلام را اجرا کنیم. پیامبر گرامی اسلام از جهت اخلاق الگو بودند و مسلمانان نیز اگر نسبت به یکدیگر محبت و مودت داشته باشند و اهل سنت و شیعه هر دو تشویق به الگوی حسنه پیامبر گرامی اسلام شویم و در تمامی رفتار و گفتار اخلاقی پیامبر توجه کنیم، این امر موجب می شود تا تمام برنامه های دشمن برای ایجاد تفرقه از میان برود.

 

ثمره وحدت در میان ادیان و همچنین مسلمانان چیست؟

ثمره وحدت قدرت جهان اسلام است و موجب آن می شود که در جهان از امکانات معنوی بهره ببرد و از صلح و آرامش برخوردار شود. اگر از امکانات مشترک مادی و معنوی که داریم، غافل شویم و از مشترکات دور شویم، موجب ناامنی در کشورهای مسلمان می شویم. با توجه به جمعیت مسلمان در کشورهای مسلمان اگر اتحاد و وحدت ایجاد شود، دشمن جرات ایجاد ناامنی در بلاد اسلامی نمی کند تا جان و مال مردم را غارت کند. وقتی وحدت میان کشورهای اسلامی ایجاد شود، امنیت و آرامش در جهان اسلام برقرار می شود. برای رسیدن به این وحدت نیازمند راهکارهایی هستیم. بیان مشترکات میان اهل سنت و شیعه موجب نزدیک شدن دل ها به یکدیگر است و کینه ها از میان می رود. باید بر این مشترکات عشق ورزید و علاقه نشان داد. قطعا از این راه اتحاد و وحدت میان مسلمانان بیشتر می شود.

 

دشمن از چه عواملی برای ایجاد تفرقه استفاده می کند؟

دشمن از ضعف های میان شیعه و سنی و اختلاف نظرهایی که وجود دارد، بهره می برد تا بتواند در ایجاد تفرقه میان مسلمانان موفق باشد. در تمام علوم و فنون اختلاف نظر میان اندیشمندان و علما وجود دارد، آیا باید این اختلاف نظر را در خیابان و بازار و محافل عمومی مطرح کرد یا در مراکز آموزش عالی و در دانشکده ها مورد بحث و بررسی قرار بگیرد؟ فیزیکدانان، دانشمندان شیمی و سایر علوم همگی اختلاف نظر خود را در مراکز علمی مطرح می کنند. اختلاف میان شیعه و سنی باید در مراکز آموزش عالی مطرح شود که نمونه آن مجمع تقریب مذاهبی است که از اقدامات رهبر انقلاب محسوب می شود. اختلاف نظر در تمام علوم و حتی ادیان نیز ممکن است وجود داشته باشد و دشمن از همین راه وارد می شود در حالی که ما باید راه های ورود دشمن برای ایجاد تفرقه را مسدود کنیم. دانشمندان و علمای شیعه و سنی باید از بیان اختلاف نظر در کوچه و بازار جلوگیری کنند و نظرات و اختلاف نظرات خود را در مراکز علمی و پژوهشی عالمانه، مدبرانه و عاشقانه بیان کنند و جلوی نفوذ دشمن را بگیرند، از این راه قلب ها به یکدیگر نزدیک می شود. بیان اختلاف نظر در مراکز علمی موجب کینه نمی شود. آیا ریاضی دانان با بیان اختلاف نظر میان یکدیگر نسبت به هم کینه می ورزند یا حتی در علوم مختلف شیمی و فیزیک اختلاف میان دانشمندان موجب کینه توزی است؟ هیچ گاه دیده نشده است که میان پزشکان و حتی دانشمندان اختلاف نظر موجب کینه ورزی شود بلکه نسبت به نظریه علمی یکدیگر احترام می گذارند و اگر ما به این سمت حرکت کنیم، قطعا می توانیم جلوی نفوذ دشمن را بگیریم.

 

 

کد خبر 1109226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha