اجرای نظام ارجاع در صندوق بیمه همگانی سلامت

اربابی از ساماندهی و اجرای نظام ارجاع برای افراد تحت پوشش صندوق بیمه سلامت همگانی در استان خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علی اربابی» امروز (۳ آبان) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با بیان اینکه پزشک خانواده یک نظام مترقی برای ارائه خدمات مطلوب تر است، اظهار کرد: نظام ارجاع و تحت پوشش قرار گرفتن افراد تحت پوشش بیمه همگانی سلامت زیر چتر پزشک خانواده در دستور کار این سازمان قرار دارد.

 

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تعداد پزشکان صندوق بیمه سلامت همگانی به زودی مشخص می شوند، افزود: هر پزشک خانواده در تک شیفت ۷۵۰ نفر و در دو شیفت هزار و ۵۰۰ نفر را تحت پوشش خواهد داشت.

 

اربابی با بیان اینکه در گذشته نظام ارجاع فقط در سطح روستاها اجرا می شد، گفت: یکی از الزاماتی که باید رعایت شود ساماندهی نظام ارجاع پزشک خانواده در صندوق بیمه سلامت همگانی است که در این راستا شرایط فراهم شده و در گام اول، نظام ارجاع شهری نیز برای بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی ساماندهی و راه اندازی شده است.

 

وی با بیان اینکه صندوق بیمه همگانی در سال ۹۳ اضافه شده است، یادآور شد: برای شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت، بیمه شدگان مشمول نظام ارجاع می توانند علاوه بر خدمات در بخش دولتی، از خدمات خش خصوصی نیز استفاده کنند.

 

به گفته وی از ۵۰ هزار بیمه شده همگانی در استان بیش از ۳۰ هزار بیمه شده از بیرجند، بیش از پنج هزار بیمه شده از فردوس، بیش از سه هزار بیمه شده از طبس می باشند و تاکنون پزشکان خانواده در شهرهای طبس، فردوس، قاین مشخص شده اند.

 

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه مدیریت هزینه ها به منزله کاهش هزینه ها نیست، عنوان کرد: پیامک های مربوطه برای بیمه شده ها ارسال شده است و افراد بیمه شده می توانند در طول سال دو بار پزشک خود را تغییر داده و پس از غربالگری از طریق نظام ارجاع می توانند به بخش خصوصی نیز مراجعه کنند .

 

وی گریزی به اقدامات انجام شده در راستای اهداف سازمان زد و گفت: در سنوات گذشته با اقدامات انجام شده و ایجاد نظام مالی، رفع همپوشانی و ... بازدهی منابع افزایش یافته است و در این زمینه ۱۲هزار نفر ( هفت هزار نفر بیمه روستایی، سه هزار نفر بیمه سلامت و...)  رفع همپوشانی شده است.

 

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اشاره به صدور نسخ الکترونیکی، این اقدام را باعث جلوگیری بسیاری از خدمات بی مورد و هزینه ساز اعلام کرد و افزود: تاکنون حدود ۷۲۷ هزار نسخه الکترونیکی در استان صادر شده است.

 

اربابی در ادامه ارائه خدمات مطلوب و درمان بیمار توسط پزشک، کاهش پرداختی ها توسط مردم و... را از اهداف سازمان برشمرد و بیان کرد: در موارد بستری ۹۰ درصد هزینه ها توسط سازمان بیمه سلامت و ۱۰ درصد توسط مردم پرداخت می شود.

 

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه این سازمان پرداختی ها را بروز کرده است، افزود: در هشت ماهه گذشته بالغ بر ۲۴ میلیارد تومان در بحث داروخانه، بخش خصوصی، دولتی، سرپایی و... هزینه ایجاد شده که این میزان هزینه تا پایان شهریور ماه پرداخت شده است.

 

اربابی در خصوص پوشش دهی بیماری کرونایی خاطرنشان کرد: تمام هزینه های مرتبط با بیماران  کرونایی بر اساس پروتکل های مورد تأیید وزارت بهداشت در تعهد سازمان است و در بحث بستری ۹۰درصد هزینه ها توسط سازمان پرداخت می شود.

 

به گفته وی در بحث آزمایش پی سی آر کرونا، نیز آزمایش تشخیص بیماری کرونا به صورت ۱۰۰درصد رایگان انجام می شود و هزینه آن را در بخش دولتی توسط بیمه سلامت پرداخت می شود.

 

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی همچنین آمار کلی بیمه‌شدگان استان تا پایان شهریورماه را ۴۸۴ هزار نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد  ۶۵ هزار نفر بیمه شده کارمندی، ۱۹ هزار نفر سایر اقشار، ۵۲ هزار نفر بیمه سلامت همگانی، ۳۴۲ هزار نفر بیمه شده روستایی و ۲ هزار نفر بیمه شده ایرانیان هستند.

 

به گفته وی از جمعیت ۷۶۸ هزار نفری بالغ بر ۶۳ درصد تحت پوشش بیمه سلامت هستند که ۷۵ درصد این آمار را روستاییان به خود اختصاص داده اند.

 

اربابی با اشاره به حذف دفترچه بیمه سلامت اظهار داشت: مردم بدانند دفترچه بیمه سلامت دیگر کارایی ندارد و چاپ نمی شود و تنها بر اساس کد ملی به افراد تحت پوشش خدمات ارائه می شود و دفترچه ملاک بیمه بودن و نبودن افراد نیست بلکه باید کد ملی افراد در سامانه مربوطه ثبت شود؛ همچنین در مطب ها، کلینیک های ویژه، مراکز بهداشتی و درمانی و پاراکلینیک ها تنها با ارائه کد ملی می توان خدمات دریافت کرد.

 

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اشاره به افزایش سقف تعهدات، گفت: سقف تعهدات بیمه ای برای بیماران اوتیسم، نازایی، گفتار درمانی، شنوایی سنجی، کار درمانی و... اضافه شده است.

 

 

 

کد خبر 1109339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha