کلافگی شهروندان بجنوردی از بو و طعم بدآب شُرب

تغییر طعم و بوی آب شُرب، بار دیگر شهروندان بجنورد را گلایه مند و عاصی کرده است، چند هفته ای است که آب بوی ماهی می دهد و بو به حدی است که غیر قابل مصرف شده و این مشکل آشنا، گویا نزد مسئولان راه حل موثری ندارد.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی؛ تغییر طعم و بوی آب، بار دیگر شهروندان بجنورد را گلایه مند و عاصی کرده است، این مشکل آشنا، گویا نزد مسئولان راه حل موثری ندارد. نامناسب بودن کیفت آب بجنورد از سال ها پیش مورد گلایه مردم بود، البته مسئولان هم اذعان داشتند که آب شهر بجنورد چندان مطلوب نیست از این رو اجرای انتقال آب سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان به بجنورد در دستور کار قرار گرفت.

 

اما در این سال ها، هر بار به علتی، آب سد شیرین دره دچار مشکل شده و شهروندان بجنورد را گلایه مند کرده؛ گاهی ورود سیلاب به سد، آب را گل آلود و غیر قابل مصرف می کند، گاهی هم طعم آب تغییر کرده و کام شهروندان را تلخ می کند.

 

بخش بسیار بزرگی از آب مورد نیاز شهروندان بجنورد از آب شیرین دره تامین می شود، آب سد شیرین‌ دره در شهرستان مانه و سملقان، حدود 10 سال پیش در مدار مصرف بجنوردی‌ها قرار گرفت تا مردم این شهر از طعم شیرین آب بهره مند شوند اما گاهی تغییر طعم و بو و گاهی هم گل و لای آب، سبب گلایه شهروندان می شود.

 

اکنون چند هفته ای است که طعم و بوی آب شهر بجنورد تغییر کرده به گونه ای که به گفته شهروندان، غیرقابل مصرف شده است.

 

یکی از شهروندان ساکن در خیابان فردوسی بجنورد در این باره گفت: چند هفته ای است که آب بوی ماهی می دهد، بو به حدی است که غیر قابل مصرف شده است.

 

«رویا رحیمی» اظهارداشت: در این مدت آب آشامیدن را از بش قارداش تامین کرده ایم، برای برداشت آب از بوستان بش قارداش باید فاصله چند کیلومتری را تا جنوب شهر طی کنیم، اما زحمت این کار را به ناچار تحمل کرده ایم.

 

یکی دیگر از شهروندان بجنورد ساکن در خیابان میرزا کوچک خان هم از کیفیت پایین آب شهر انتقاد کرد و گفت: تغییر طعم  و بوی آب، ما را مجبور به خرید آب معدنی کرده است، خیلی از همسایه ها هم به خرید دستگاه تصفیه آب روی آورده اند.

 

«زهرا نوری» اظهارداشت: گاهی ورود سیلاب به سد شیرین دره و گل آلود شدن آب این دریاچه سبب قطعی آب می شود، بعضا قطعی آب سد شیرین دره، چند روز طول می کشد، گاهی هم علت کاهش کیفیت آب تغییر آب و هوا اعلام می شود.

 

وی افزود: آب شهر، مزه و بوی نامطبوعی دارد به طوری که نمی توان آن را نوشید، بوی بد آب حتی با جوشاندن آب هم از بین نمی رود.

 

یکی دیگر از شهروندان که در شهرک امام خمینی (ره) سکونت دارد، در این مورد گفت: کیفیت آب در برخی از روزها بسیار بد است، آب شهر حتی برای پخت و پز نیز مناسب نیست، برای تامین آب مجبوریم یا از شیرهای آب بوستان بش قارداش آب برداشت کنیم و یا آب تصفیه شده بخریم.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی هم در این باره اعلام کرد: علت اصلی تغییر کیفیت آب شهر بجنورد، سرد شدن هوا و تغییر دمای آب سد شیرین دره است، در این فصل که هوا سرد شده و دما کاهش یافته، پدیده وارونگی در مخزن سد رخ می دهد و در این پدیده به علت جریان همرفتی، آب از لایه های پایین مخزن به سمت سطح جریان پیدا می کند.

 

«غلامحسین ساقی» اظهارداشت: با سرد شدن هوا، جریان همرفتی در مخزن سد ایجاد می شود و آب سطح پایین که به گل و لای نزدیک تر است به بالا جریان پیدا کرده و علاوه بر این، آبی که در سطح پایین مخزن سد قرار دارد، اکسیژن کمتری دارد و از این رو کیفیت آن برای آشامیدن کمتر بوده و ممکن است خوشایند ذائقه شهروندان نباشد.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: این مشکل تا نیمه های آبان که سرمای هوا پایدار می شود، وجود دارد و پس از آن مشکل حل خواهد شد.

 

وی گفت: این مشکل در فصل بهار که شاهد تغییر هوا هستیم و پدیده وارونگی دما تکرار می شود، سبب تغییر در کیفیت طعم و بوی آب می شود.

 

ساقی گفت: تامین آب شرب و بهداشتی از دو منبع یعنی آب سطحی و یا آب زیر زمینی انجام می شود، اکنون آب مورد نیاز  در سه شهر شامل بجنورد، شیروان و اسفراین از منابع سطحی یعنی سدها تامین می شود.

 

وی افزود: آب حاصل از منابع زیرزمینی کمترین آلودگی را نسبت به آب سطحی دارد و کمترین تاثیر را از عوامل محیطی دارد اما منابع آب‌های سطحی از عوامل محیطی تأثیرپذیری دارند.

 

وی تصریح کرد: در فصل بهار و یا پاییز که با تغییر دمای هوا روبه رو هستیم، شاهد پدیده وارونگی هوا هستیم از این رو بعضا شاهد تغییر کیفیت آب هم می شویم، البته در سد شیرین دره این مشکل نسبت به سایر سدهای استان حادتر است، در چنین مواقعی دریافت آب با طعم و بو همراه خواهد بود.

 

ساقی افزود: البته اکنون بوی آب تغییر یافته است اما به مردم اطمینان می دهیم که کیفیت آب به لحاظ سلامت و بهداشت، هیچ مشکلی ندارد و آب با کیفیت در مدار جریان دارد.

 

وی با بیان اینکه تصفیه خانه ها نمی توانند مشکل طعم و بوی آب را حل کنند، اظهارداشت: برای حل مشکل بوی آب، کربن فعال تزریق می شود و علاوه بر آن شست و شوی ته خط های انتقال هم در دستور کار است که انجام می شود و تا حدی مشکل را حل کرده است.

 

 

 

کد خبر 1109664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha