وظیفه اصلی پدافند غیرعامل صیانت از جان مردم و بالا بردن ضریب ایمنی تاسیسات است

فیوضی گفت: یکی از وظایف اصلی پدافند غیرعامل صیانت از جان مردم و بالا بردن ضریب ایمنی تاسیسات بوده و از مهم‌ترین اقدامات پدافند غیرعامل تبدیل تهدید به فرصت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «سعید فیوضی» امروز (چهارشنبه ۵ آبان) در نشست خبری به مناسبت هفته پدافند غیرعامل، با بیان اینکه شعار هفته پدافند امسال «پدافند غیرعامل ایران، پایدار است» انتخاب شده اظهار کرد: پدافند غیرعامل سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات غیرنظامی دشمن و به تعبیری دفاع بدون به کارگیری از سلاح است و به تعبیر ساده هر اقدام غیرمسلحانه‌ای که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان‌های حیاتی کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن شود، پدافند غیرعامل  است.

 

مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان افزود: سازمان پدافند غیرعامل نیز از سال ۸۲ به دستور مقام معظم رهبری و با همکاری سازمان پدافند غیرعامل و وزارت کشور تشکیل و از سال ۹۲ وارد تقویم کشور شد.

 

وی با اشاره به اختلال در فعالیت های پمپ بنزین های سراسر کشور اضافه کرد: اهیت پدافند غیرعامل، دشمن‌محوری است، در پدافند غیرعامل دشمن سعی می‌کند از طریق تهدیدات نوین و به کارگیری تهدیدات فناورانه و هوشمندانه آسیب وارد کند که این آسیب شامل خسارت مادی یا اخلال در سیستم‌های خدمات‌رسانی می‌شود.

 

فیوضی تصریح کرد: دشمن سعی می‌کند از روش‌های مختلف برای مقابله با ایران استفاده کند که شاید بهترین مصداق این موضوع، ترور شهید فخری‌زاده باشد که در این کار از سیستم ماهواره، هوشمند و همچنین عوامل انسانی استفاده شد.

 

وی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی پدافند غیرعامل صیانت از جان مردم و بالا بردن ضریب ایمنی تاسیسات است عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات پدافند غیرعامل تبدیل تهدید به فرصت است.

 

مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان ادامه داد: در سراسر کشور و همه دستگاه‌ها پدافند غیرعامل وجود دارد اما به آن کمتر توجه شده است، البته در کل کشور اقدامات خوبی در حوزه پدافند غیرعامل در بحث زیرساخت‌ها انجام شده اما با توجه به قوی بودن دشمن، همیشه تهدیدات، آسیب‌پذیری‌ها و مسائلی مانند قضیه روز گذشته می‌تواند متصور، محتمل و اجتناب‌ناپذیر باشد.

 

وی با اشاره به اینکه دشمن دیگر مانند گذشته موشک نمی‌زند اذعان کرد: عمده‌ترین نقطه آسیب‌پذیری خوزستان در زیرساخت‌های نفت، گاز، مخابراتی و حوزه حملات سایبری است، برای جلوگیری و مقابله با تهدیدات سایبری، دستگاه‌ها ایمن‌سازی فنی را انجام می‌دهند که اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته و اگر این اقدامات انجام نمی‌شد، مطمئنا آسیب‌پذیری ما بیشتر می‌شد.

 

فیوضی در خصوص اختلال در سیستم هوشمند جایگاه‌های سوخت کشور بیان کرد: در پی حادثه روز گذشته سیستم هوشمند جایگاه‌های سوخت دچار اختلال شدند اما توزیع سوخت به صورت آزاد انجام می‌شد؛ در پی این ماجرا مدیریت افتای خوزستان، وزارت نفت و مرکز توزیع و پخش فرآورده‌های نفتی ورود کردند و تا ساعت ۱۱ صبح امروز ۷۵ درصد جایگاه‌های سوخت خوزستان مجددا وارد مدار شدند و بنا به گفته مقامات استانی مابقی جایگاه‌های سوخت نیز وارد مدار می‌شوند.

 

وی ابراز کرد: هر چند ما اقدامات مقابله‌ای و ایمن‌سازی را انجام دهیم اما با توجه به این‌که دشمن از سیستم فوق فناورانه و فوق هوشمند استفاده می‌کند، چنین مسائلی اجتناب‌ناپذیر است که ما باید هوشمند و هوشیار باشیم تا آسیب‌پذیری را به حداقل برسانیم.

 

مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان خاطر نشان کرد: دستگاه‌های مربوطه مانند وزارت نفت، مخابرات، راه آهن و فرودگاه‌ها باید همیشه برای مقابله با تهدیدت سایبری آماده باشند که راهکار این مساله به روز بودن و شناسایی تهدیدات به صورت هوشمندانه است، مسئولان فعال در این حوزه باید به گونه‌ای تلاش کنند تا تاب‌آوری برای مقابله با هر تهدید سایبری و هک سیستمی زیاد شود در این خصوص در خوزستان با تمام دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها در خصوص ایمن‌سازی مکاتبه می‌کنیم.

 

وی در خصوص برگزاری برنامه هفته پدافند غیرعامل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی یاد آور شد: در این هفته در خوزستان ۲۵۰ برنامه برگزار می شود که ۵۸ برنامه از این تعداد شاخص هستند، برگزاری رزمایش، همایش، نمایشگاه و نواختن زنگ پدافند غیرعامل برخی از این برنامه‌ها هستند.

 

کد خبر 1110129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha