مرمت آب انبار تاریخی « پای پتک » در بافق آغاز شد

رنجبر گفت: عملیات اجرایی مرمت آب انبار تاریخی« پای پَتک» مربوط به دوره قاجار با هزینه ۱۰۰ میلیون تومان در این شهرآغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، لیلا رنجبر رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بافق با اشاره به اینکه به آب انبار یادشده بر اثر بارندگی سال های اخیر آسیب جدی وارد شد، افزود: مرمت این بنای ارزشمند به صورت پاکسازی لایه های فرسوده خشتی و الحاق آب انبار، اجرای شِفته آهک پی دیوار و چینه قالبی دیوار، پالونه کردن و کاهگل ( بام اندود) مجدد آن، ایجاد حصار مناسب، زیربندی و استحکام بخشی از قسمت‌هایی که در مجاورت این بناهای تاریخی قرار دارد، انجام می شود.

وی اظهار کرد: این اثر در محله پای پتک، حد فاصل بلوار پیرمراد و خیابان مسجد جامع در نزدیکی صحن و سرای امامزاده عبدالله (ع) قرار دارد و مرمت این اثر تا آخر آبان ماه جاری به پایان می رسد.

 به گفته وی اثر یادشده یکی از برزگترین آب انبارهای شهرستان است که در کنار حسینیه و مسجدی به همین نام  و در بافت تاریخی محله « میانگاه » و مسجد جامع شهر واقع است.

رنجبر با اشاره به اینکه در بافق مردم از سال‌های قبل با بنای آب‌انبار بر شوری منابع آب‌های زیرزمینی و کمبود آب فایق آمدند، خاطرنشان کرد: آب انبار یک مخزن پوشیده و عایق‌بندی شده برای تهیه و استفاده از آب شرب است که قسمت‌های اصلی آن را می توان مخزن، سقف، دریچه‌ها، کانال آبگیر، بادگیرها، حوضچه رسوب‌گیر و مکان‌های برداشت آب برشمرد.

این مسوول اضافه کرد: ساخت و ساز آب انبار در بافق جزو باورهای مذهبی و دینی به حساب میِ‌آمد و  و بسیاری از مردم در گذشته برای تامین آب شرب مورد نیاز خود و احشام، ساخت آب انبار را وقف می کردند و  این بنا در قدیم یکی از بهترین سازه‌ها برای مقابله با کمبود آب و شوری منابع آب زیرزمینی به شمار می رفت.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بافق تصریح کرد: بافت‌های تاریخی یکی از ارکان ارزشمند و هویت بخشی در شهرها به شمار می رود و عناصر، بناها و نحوه شکل گیری و شبکه های عبور و مرور در هر بافت تاریخی نشان از نحوه زندگی اجتماعی ساکنان آن شهر در گذشته دارد.

وی با بیان اینکه توجه نکردن به بافت تاریخی با توجه به گذر زمان و عمر زیاد بناهای ارزشمند آن می تواند به نابودی فرهنگ و هویت یک جامعه منجر شود اضافه کرد: با توجه به گسترش روز افزون صنعت گردشگری در جهان و اقتصاد مبتنی بر آن، بهسازی و احیای این گونه بافت ها در پویایی و ماندگاری آن‌ها و همچنین درآمدزایی از طریق جذب  گردشگر تاثیر به سزایی دارد.

 در ابتدای سال ۱۴۰۰ با نظر مساعد سید مهدی طلائی مقدم فرماندار و از محل اعتبار شهرستان و استان یزد بسیاری از معابر بافت تاریخی و در کنار آن بناهای ارزشمند و ثبتی مورد مرمت قرار گرفت.

هم اینک ۲۰۰ اثر تاریخی ملموس و ناملموس در شهرستان بافق شناسایی شده که تاکنون ۶۹ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کد خبر 1110236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha