ورود و نظارت سازمان بازرسی به نحوه دریافت سودهای بانکی در قزوین

جمالی پور گفت: ضرورت دارد سازمان بازرسی استان با جدیت در موضوع برخوردهای سلیقه ‌ای و بخش‌نامه ‌ای که منجر به دریافت سود بیشتر از ۱۸ درصد می‌شود، برخورد داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، «هدایت الله جمالی پور» در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در خصوص بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر نرخ حداکثری ۱۸ درصد برای سود تسهیلات بیان کرد: قانون در این خصوص، روشن و واضح بوده و اگر کسی بخواهد خلاف آن عمل کند در نظام مدیریتی و اقتصادی خلل ایجاد می کند.

 

استاندار قزوین ادامه داد: سازمان بازرسی استان باید در این زمینه ورود جدی داشته باشد و با برخوردهای سلیقه ای و بخشنامه ای در دریافت سود بیشتر از نرخ مصوب، برخورد قاطع کند.

 

وی عنوان کرد: در حال حاضر فشار زیادی را روی بانک ها شاهد هستیم اما یکی از راهکارهای مدیریت صحیح، رعایت و اجرای قانون است و اگر اشکالی در این زمینه باشد باید قانون را اصلاح کنیم و از سازمان بازرسی استان می خواهیم گزارشی در این خصوص اراده دهد تا آن را به قوای سه گانه برای رفع هرگونه ایراد و اشکال، انعکاس دهیم.

 

جمالی پور با انتقاد از بانک ها که تنها یک مرتبه اقدام به محاسبه دارایی های یک شرکت می کنند، تصریح کرد: قانون براساس شرایط، زمان خاصی را در این رابطه مشخص کرده که باید موضوع مورد بررسی قرار گیرد چرا که سود بانک ها تغییر می کند و برهمین اساس این رویه هم باید تغییر پیدا کند و به شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی هم پیشنهاد می شود این موضوع را در سطح ملی مطرح کنند.

 

وی تأکید کرد: پیشنهاد می کنیم با توجه به رشد اقتصادی و آثار تورمی در جامعه، دارایی های یک شرکت برای دریافت تسهیلات هر سه سال، یک مرتبه مورد بررسی و حسابرسی قرار گرفته تا دارایی های آن هم به روز شود.

 

استاندار قزوین توضیح داد: دریافت وثیقه اضافه از تولیدکنندگان خلاف مقررات بوده و باید مورد بررسی قرار گیرد و در این رابطه کمیته اقتصادی هم تشکیل شود تا در کنار سازمان بازرسی، نتایج به دست آمده به تهران انعکاس داده شود.

 

وی اضافه کرد: گاهی اوقات یک رویه غلط آثار سوء زیادی برای کشور به همراه دارد و جمع کردن آن هم بسیار سخت خواهد بود و باید تلاش کرد تا ضمن اصلاح رویه های غلط، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کشور در فضایی آرام تر به تولید خود بپردازند.

 

جمالی پور با اشاره به موضوع جانشینی بانک ها بر واحدهای تولیدی، گفت: بانک ها جزیی از ساختار نظام هستند و سرمایه آنها از پول مردم بوده و منابع آنها هم محدود است که در این راه ضمن صیانت از آنها، رویکرد و کارکردهای آنها باید عدالت محورانه باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: نباید حقوق مالکان واحدهای تولیدی به دلیل بدهکاری به بانک نادیده گرفته شود و اگر منافع بانک ها مورد نطر قرار می گیرد، منافع تولیدکنندگان هم باید به درستی دیده شود.

 

استاندار قزوین خاطر نشان کرد: چرخه های معیوب درراه تولید باید شناسایی شوند و انجام این مسئله به نفع بانک ها هم است زیرا وقتی بانک واحدی را به دلیل بدهی، تملک می کند موجب تعطیلی آن واحد می شود.

 

وی یادآور شد: جانشینی بانک ها بر واحدهای تولیدی، خلاف مصالح اقتصادی بوده و با این مسئله مخالفیم و معتقدیم به جای تملک واحدها، آنها را باید به مزایده گذاشت تا از چرخه تولید خارج نشوند.

 

کد خبر 1110675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha