برخی موازی کاری ها در امور فرهنگی به کانون های فرهنگی هنری مساجد آسیب زده است

امام جمعه موقت شهرستان ورامین گفت: برخی موازی کاری ها در امور فرهنگی به کانون های فرهنگی هنری مساجد آسیب زده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شهرستان ­های تهران، همزمان با دوشنبه های خدمت امام جمعه موقت ورامین با هماهنگی فرمانده بسیج ادارات شهرستان ورامین از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ورامین بازدید کردند.
حجت الاسلام سید محسن محمودی امام جمعه موقت ورامین در این بازدید ضمن اشاره به در پیش بودن روز فرهنگ عمومی که دبیری آن بر عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است گفت: فعالیت های فرهنگی باید با هماهنگی نهادهای مرتبط صورت گیرد و لازم است، هم افزایی اداره های مرتبط فرهنگی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود.
وی افزود: لازمه تاثیر گذاری فرهنگ و ارشاد حمایت از آن است و در این خصوص نیروی انسانی با روحیه خاص برای این حوزه لازم است و این اداره در سنوات گذشته ۵۵نیروی انسانی به همراه کتابخانه های عمومی در دشت ورامین با مرکزیت داشته است که متاسفانه هم اکنون به پنج نفر تقلیل یافته است که برخی از این عزیزان  به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی قرچک و پیشوا در زمان تکفیک داده شده است.
حجت الاسلام محمودی به تاثیرگذاری انجمن های هنری و نقش آن در آموزش های گوناگون اشاره داشت و تصریح کرد:با توجه به کانون های هنری موجود در شهرستان می توان با جهت دهی خاص در حوزه فرهنگ از آنها بهره برد.
عضو شورای فرهنگ عمومی استان تهران در خصوص کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز بیان داشت: در کانون های فرهنگی هنری مساجد روش ها و پراکندگی خاصی وجود دارد و این بدین دلیل است که موازی کاری های زیاد در امور فرهنگی وجود دارد.
طاهری طاهری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ورامین در این نشست با تشکر از حضور امام جمعه موقت ورامین و بسیج ادارات در این اداره گفت: سال تاسیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1373 بوده است و شروع فعالیت آن در فرهنگسرای رازی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ورامین بوده است و تاکنون در حال فعالیت می باشد.
وی در خصوص مراکز فرهنگی، هنری و مطبوعاتی فعال شهرستان ورامین نیز بیان داشت: 6 کتابخانه عمومی فعال، 12 نشریه محلی در قالب های مختلف وجود دارند که این مورد در استان تهران بی نظیر است، 13 دفتر نمایندگی نشریه کشوری وجود دارد که 5 عدد از آنها فعال است، 12 تا افست چاپخانه و 13 کانون و دفتر تبلیغاتی فعال داریم و 23 آموزشگاه هنری، 20 کتابخانه در مساجد و 60 کانون فرهنگی هنری مساجد در این شهرستان فعالیت دارند.
طاهری با انتقاد از مشکلات برخی کیوسک های مطبوعاتی و فعالیت های خارج از حیطه فرهنگی این کیوسک ها اظهار داشت : کیوسک های مطبوعاتی فقط مجوز فروش نشریات دارند ولی متاسفانه اکثرا از حوزه عرضه مطبوعات و اقلام فرهنگی خارج شده اند و در حال حاضر این اداره هیچ گونه مجوزی برای کیوسک های مطبوعاتی بنا بر ضوابط اعلام شده ندارد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ورامین در خصوص تعطیلی سینمای ورامین نیز گفت: در 50 سال پیش تنها سینمای جنوب استان تهران در ورامین بود ولی بدلیل درآمد کم و وجود کرونا دو سال است که سینما غیر فعال است.
وی در خصوص فرهنگسراهای ورامین عنوان کرد: فرهنگسرای شاعر آیینی زنده یاد ژولیده نیشابوری  واقع در شهرک مدرس بعلت واقع شدن این مرکز در حاشیه شهرک مدرس و عدم تخصیص نیروی انسانی دچار سرقت های متوالی شد و هم اکنون غیر فعال  می باشد فرهنگسرای رازی نیز یکی از مراکز فرهنگی شهر بوده که با قدمت بالایی که دارد با توجه به رشد جمعیت کنونی جوابگوی اصحاب فرهنگ و هنر نمی باشد و کمبود فضا یکی از مشکلات ما می باشد، و فرهنگسرای ارشاد را در میدان ولیعصر(عج) مدت 12 سال که در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفته است و هم اکنون پلیس راهورشهرستان در آنجا مستقر است، که نیاز است شهرداری نسبت به تامین فضایی جهت استفاده پلیس راهور تامین و آن مرکز را در اختیار اصحاب فرهنگ و هنر قرار دهد.
طاهری از دیگر وظایف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را تایید نام واحدهای صنفی دانست و بیان داشت: نامگذاری واحد های صنفی بعهده این اداره می باشد و هم اکنون «سامانه سردرب واحدهای صنفی» جهت ثبت و اخذ مجوز در حال فعالیت می باشد و نظارت میدانی آن بر عهده اتحادیه ها و اداره اماکن است.
رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی ورامین کمبود منابع مالی و اعتبارها را برای این اداره مشکل ساز دانست و ادامه داد: در تجهیزات فنی مورد نیاز  برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری مشکل جدی داریم و  در خصوص پروژه های نیمه تمام به ساختمان گالری نیمه تمام واقع در محوطه فرهنگسرای رازی اشاره نمایم که این پروژه 12 ساله را بعلت نداشتن تخصیص بودجه استانی بلاتکلیف مانده است و نیاز است این مرکز در آینده تکمیل و تجهیز گردد و در اختیار هنرمندان این شهرستان قرار گیرد.

وی در پایان گفت: یکی از مشکلات فرهنگی که سالهاست مسئولان امر بر آن تاکید دارند، نبود یک فضای نمایشگاه دائمی در شهرستان می باشد که لازم است شهرداری و شورای اسلامی شهر نسبت به این کمبود در این دوره نگاه ویژه ای داشته باشند.

کد خبر 1111737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha