خوزستان دولتی ترین استان کشور است/ ضعف اقتصاد دیجیتالی در خوزستان

رضایی خوزستان را دولتی ترین استان کشور دانست و با بیان اینکه توسعه و احیای بخش خصوصی خوزستان باید با ارائه راهکار از سوی مسئولان پیگیری شود گفت: ظرفیت خالی در این استان برای ورود مردم به اقتصاد به‌منظور توسعه بخش خصوصی در خوزستان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «محسن رضایی» ظهر امروز (پنجشنبه ۱۳ آبان) در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خوزستان ضمن گرامیداشت سالروز مبارزه با استکبار جهانی اظهار کرد: ملت ایران پرچم این مبارزه را در سطح بین‌المللی به دوش گرفته و همان‌طور که گام‌های بلندی برای استقلال، خودکفایی و پیشرفت کشور در زمینه‌های دفاعی، امنیتی و سیاسی برداشته ایم باید در زمینه اقتصاد و صنعت کشور هم بتوانیم این گام‌ها را برداریم.

 

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه جلسه با اتاق بازرگانی، تعاون، کشاورزی و انجمن‌ها در سفر بعدی برگزار می‌شود افزود: همراه با استاندار در صحنه هستیم و همه مستندات راستی آزمایی می‌شوند زیرا قصد داریم که حرف زدن را کنار گذاشته و با پایان دادن به شعاردهی، اقدام عملی داشته باشیم.

 

وی تأکید کرد: یکی از مهمترین مسائل خوزستان که باید تعیین تکلیف شوند، حضور دفاتر شرکت‌های بزرگ این استان در تهران است که از پرداخت عوارض محیط زیست، ارزش افزوده و مالیات به خوزستان خود را خلاص می‌کنند که باید این مشکل را حل کرد.

 

رضایی با بیان اینکه  ۵۰ تا ۶۰ درصد سپرده‌های مردم استان به تهران می‌رود اضافه کرد: البته خاص همه استان‌هاست ولی شاید در استان‌های دیگر درصد کمتری باشد به تعبیری اقتصاد تهران همه اقتصاد کشور را می بلعد، همچنین مسئله اعتبارات، سپرده‌ها و تأمین منابع مالی نیز نیازمند چاره اندیشی اساسی است.

 

وی با اشاره به اینکه خوزستان دولتی‌ترین و خراسان خصوصی‌ترین اقتصاد کشور را دارد اذعان کرد: بخش خصوصی در خوزستان به‌صورت جدی راه‌اندازی نشده در حالی که ظرفیت خالی در این استان برای ورود مردم به اقتصاد به‌منظور توسعه بخش خصوصی در خوزستان وجود دارد.

 

معاون اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: شکاف بین خوزستان و استان‌های دیگر در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بسیار زیاد است که باید برای این مشکل راهکارهای لازم را ارائه داد و یکی از دلایل اصلی این است که کارخانجات و صنایع بزرگ مثل نفت، گاز و پتروشیمی نیروی انسانی و منابع بسیاری را بلعیده و به خود مشغول کرده است.

 

وی عنوان کرد: این صنایع بزرگ خودبه‌خود دیگر بخش‌ها را از میدان به در کرده و باعث شده تا منابع استان خوزستان به‌خوبی میان بخش‌های بزرگ و کوچک یا دولتی و غیردولتی تخصیص پیدا نکند و برای همین بخش خصوصی و مردمی ضعیف است.

 

رضایی ابراز کرد: هنگام اکتشاف نفت در خوزستان وضعیت بدتر شد چون قبل از آن مردم این استان کشاورزی، دامداری و صنایع کوچک داشتند ولی با پیدایش نفت، صنایع پتروشیمی، فولاد و نیشکر بخش خصوصی در خوزستان سرکوب شده که باید با تشکیل یک تیم ویژه این زنجیره‌های ارزش را در خوزستان احیا کرد.

 

وی با اشاره به اینکه توسعه و احیای بخش خصوصی خوزستان باید با ارائه راهکار از سوی مسئولان پیگیری شود ادامه داد: استان خوزستان در زمینه خدمات به‌ویژه مهندسی و نیروی انسانی برای کشورهایی مثل عراق، امارات و دیگر کشورهای خلیج‌فارس ارائه خدمات داشته باشد؛ البته برای این کار باید برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد.

 

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به لزوم تکمیل زنجیره ارزش صنایع بزرگ مانند پتروشیمی، فولاد و یا در حوزه کشاورزی در استان خوزستان خاطر نشان کرد: نزدیک به یک و نیم میلیارد دلار برای پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری برای کانال‌کشی، زهکشی و تسطیح هزینه شده که باید از این عنایت ویژه مقام معظم رهبری برای توسعه خوزستان بهره‌مند شد.

 

وی با اشاره به ضعف اقتصاد دیجیتالی در خوزستان یاد آور شد: بسیاری از برنامه نویسان و افراد توانمند حوزه کامپیوتر جذب کشور امارات شده‌اند در حالی که باید از سوی اتاق بازرگانی و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور جذب می‌شدند.

 

کد خبر 1112941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha