گردهمایی مجریان طرح تربیتی «چهره به چهره» در مشهد برگزار شد

روحی گفت: گردهمایی کشوری مجریان طرح تربیتی «چهره به چهره» و «چکامه» با حضور حجت الاسلام ارباب سلیمانی مشاور محترم وزیر فرهنگ و ارشاد ۱۲ الی ۱۴ آبان به میزبانی کانون فرهنگی هنری شهید روحی مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «علی اکبر روحی گل خطمی» امروز(۱۵ آبان) گفت:گردهمایی اجرای آموزشی مجریان کشوری طرح فرهنگی تربیتی چهره به چهره با حضور حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی، مشاور فرهنگی و دینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری طرح فرهنگی تربیتی چهره به چهره و حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین سیدجواد بهشتی، نویسنده حوزه دین؛ حجت الاسلام و المسلمین سید علی حسینی یزدی، استاد و مفسر قرآن کریم؛ محمدعلی عظیمی ناظر کشور طرح از استان مازندران و حسین باغگلی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس برگزار شد.

 

مدیر کانون شهید روحی مشهد گفت:این سمینار از روز چهارشنبه ۱۲ آبانماه تا جمعه ۱۴ آبانماه سال ۱۴۰۰ با حضور بالغ بر ۴۰ نفر از مجریان طرح فرهنگی تربیتی چهره به چهره از سراسر کشور برگزار شد، در این دوره مباحث فضای تربیتی و فرهنگی جامعه در عصر حاضر توسط حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی، مشاور فرهنگی و دینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری طرح فرهنگی تربیتی چهره به چهره؛ فضای تربیت غیررسمی و تفاوت آن با فضای آموزش رسمی مانند مدارس و میزان اثرگذاری آن در جامعه توسط حسین باغگلی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، بررسی شباهتهای دوران علمی امام رضا(ع) با عصر حاضر در حوزه شاگرد پروری، فضای مناظره و علمی توسط حجت الاسلام و المسلمین سیدجواد بهشتی، نویسنده دین؛ در رابطه با خدمات ترجمه قرآن و مستقل شدن موسسات فرهنگی در بنده دولت و رسیدن به خودکفایی توسط حجت الاسلام و المسلمین سید علی حسینی یزدی، استاد و مفسر قرآن کریم توسط اساتید تبیین شد.

 

روحی گفت، طرح «چهره به چهره» در سال ۱۳۸۰ به ابتكار حجت‌الاسلام و المسلمين محسن قرائتي، رئيس ستاد اقامه نماز كشور در چهار مقطع زماني با ۳۲ ساعت آموزش در استان تهران شروع به كار كرد و در سال ۱۳۸۵ با همكاري دبيرخانه ستاد عالي نظارت بر كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد كشور با برنامه جديد به كار خود ادامه داد تا اين كه در سال ۸۶ تمهيدات لازم براي اجراي طرح در ۱۲ استان مرزي فراهم شد.

 

وی گفت: هدف از اجرای طرح آموزشی «چهره به چهره» برگزاری دوره های آموزشی با سرفصل‌هاي تعیین شده در موضوعات مختلف برای پاسخگویی به پرسشها، آموزش رفتارهای اجتماعی، آموزش سبک زندگی و ... به صورت رو در رو با افراد است.

 

در ادامه این نشست حجت الاسلام «علی اکبر سبزیان» در این جلسه گفت: رشته کتابداری به نام علم اطلاعات و دانش شناسی تغییر کرده است و این تغییر در راستای وظیفه اصلی کتابداران یعنی پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی و دانشی اولیه مخاطب و کاربر است.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اینکه امروزه کتابداران، افسران جبهه دانایی انقلاب اسلامی هستند، گفت: کتابداران امروز نقش پزشکان عمومی را در جامعه اطلاعاتی ایفا می کنند، به عبارتی وظیفه آنان تشخیص و راهنمایی اولیه و ارجاع کاربر به بخشهای مرتبط است.

 

حجت الاسلام سبزیان کتابخانه های عمومی را به عنوان یک مکان سوم بعد از خانه و مدرسه،دانشگاه و ... برای گذراندن ایام فراغت،دانش آموزی و کسب مهارت و بر طبقه نظریه اساتید این حوزه، مکانی امن و مطئمن دانست.

 

وی کتابخانه ها را در جامعه امروز بخش مهجور اما پرمخاطب، پرکار و پرکاربرد معرفی کرد و تصریح کرد: در جامعه چندین مکان رسمی آموزشی و پرورشی وجود دارد، مکان آموزشی رسمی شامل مدارس، دانشگاه ها و ... می شود و مکان رسمی پرورشی نیز شامل مراکزی می شود که به نوعی در رابطه و وابسته به آموزش و پرورش هستند و اما مکان سوم کتابخانه های عمومی هستند که به عنوان مراکز غیررسمی آموزشی و پرورشی در حال فعالیت هستند مراکزی که اجباری برای حضور مخاطب وجود ندارد و متعلق به عموم مردم و در راستای افزایش اطلاعات، دانایی و مهارت جامعه است.

 

حجت الاسلام سبزیان با اشاره به تعبیر حضرت علی(ع) از حضرت محمد(ص) در نهج البلاغه به عنوان یک پزشک دوره گرد، گفت: کتابداران نیز باید پس از بررسی نیاز مخاطب اگر منابع موردنظر در دسترس نبود، عیب یابی و جستجو کند و منبع مشابه را در قالب مقاله، کتاب، پایگاه اطلاعاتی و ... را به کاربر معرفی کند.

 

وی بهره گیری از ظرفیت چهره های برتر و فرهیخته را یکی از نکات مهم در استحکام ارتباط با مخاطب دانست و گفت: مساجد زادگاه کتابخانه ها بوده اند، با این نگاه می توان از ظرفیت کتابخانه های عمومی به عنوان مکان سوم برای برگزاری دوره های آموزشی چهره به چهره استفاده کرد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در ادامه پیشنهاد انعقاد تفاهم نامه ملی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مراکز آموزشی چهره به چره را برای بهره گیری از مروجان و مبلغان این طرح را راستای ارتباط موثر با مردم مطرح کرد و افزود: در جمهوری اسلامی ایران بخشهای تاثیرگذار فراوانی وجود دارد که می توان با هم افزایی و همکاری متقابل، موفقیتهای چشمگیری را بدست آوریم.

کد خبر 1113263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha