سیلی سرخ کرونا به شهرهای خراسان جنوبی

در حالی که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از روند افزایشی بستری‌ بیماران کرونایی و افزایش تعداد شهرهای قرمز سخن می گویند، نگرانی برخی از والدین از بازگشایی مدارس همچنان به قوت خود باقی است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: کرونا در حالی ۲۰ ماه از ورود آن به کشور ما می‌گذرد که روزهای تلخ زیادی را برای هموطنان به همراه داشته است. از سختی‌ها و شیفت‌های فشرده‌ای که برای مدافعان سلامت ایجاد کرد و قرنطینه و محدودیت‌های فراوانی که بر گرُده مردم تحمیل نمود و مادرانی که فرزندان خود را از دست دادند و یا بچه‌هایی که در سوگ مادر و پدرانشان، به سوگ نشستند.

 

پیک‌های سختی که مردم با همراهی و همدلی یکدیگر پشت سر گذاشتند و دانش آموزانی که چشم انتظار بازگشایی و نشستن مجدد بر روی نیمکت‌ها بوده و هستند. اما این روزها، در حالی شاهد بازگشایی مدارس و حضور ۳۳ هزار دانش آموز متوسطه دوم (پایه‌های دهم،‌ یازدهم و دوازدهم) خراسان جنوبی در سر کلاس‌های درس هستیم که زمزمه ورود به پیک ششم را هم می‌شنویم.

 

از دیگر سو و به گفته مسئولان، دانش‌آموزان پایه‌های هفتم، هشتم و نهم و دوره ابتدایی نیز از اول آذرماه آموزش‌های حضوری خود آغاز خواهند کرد و طبق اعلام مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی «حضور دانش آموزان در مدارس اجباری است و بر این اساس آموزش های سال تحصیلی جدید در قالب های حضوری، مجازی و ترکیبی ارائه می‌شوند».

 

 

آموزش‌هایی موثر حضوری

مادر «معین» دانش‌آموز پایه یازدهم مدرسه امام حسین (ع) بیرجند از بازگشایی مدارس و رفتن فرزندش به کلاس‌های درس رضایت دارد و با اشاره به اینکه پسرم،‌ هر دو دوز واکسن خود را تزریق کرده است، گفت: پسرم یک هفته روزهای فرد و یک هفته روزهای زوج از ساعت ۸ تا ۱۳ در سر کلاس درس حضور می‌یابد.

 

وی با بیان اینکه تنها پنج دانش آموز، در کلاس درس حضور می‌یابند و بقیه از طریق آنلاین،‌ آموزش‌ها را دریافت می‌کنند، افزود: با بازگشایی کلاس‌های دانش آموزان پایه ابتدایی به دلیل عدم تزریق واکسن مخالف هستم و ترجیح می‌دهم فرزند دبستانی‌ام،‌ در منزل و با کمک شبکه شاد، درس بخواند.

 

نبرد پشت کنکوری‌ها و کرونا

«نرگس» دانش آموز پایه دوازدهم هم از بازگشایی مدارس خرسند است و با اشاره به اینکه امسال، سال تحصیلی تعیین کننده‌ای برای من و دیگر هم‌کلاسی‌هایم است، گفت: دلیل درک برخی از دروس از جمله فیزیک،‌ شیمی و ریاضی در سر کلاس بهتر انجام می‌شود و در صورت ایجاد ابهام،‌ همان موقع این سوال و ابهام برطرف می‌شود اما این موضوع در آموزش آنلاین،‌ به خوبی انجام نمی‌شود.

 

وی هر دو دوز واکسن خود را زده است اما بعد از آن به کرونا مبتلا شده است، ادامه داد: اما با این شرایط، ترجیح می‌دهم در کلاس درس حضور یابم و امتحاناتم به صورت حضوری برگزار شود تا تمرکز بیشتری بر درس و امتحانات خود داشته باشم.

 

اما مادر «علی و محمدعرفان» دانش آموزان بیرجندی معتقد است که فراگیری درس توسط فرزندانش از طریق شبکه شاد متفاوت است و این تفاوت به وجدان کاری معلم‌ها بستگی دارد. وی که از آموزش آنلاین فرزند کلاس اولی خود اصلا رضایت ندارد، درصدد تغییر مدرسه او است و تاکید دارد که اگر در پایه اول‌، دانش آموز و معلم ارتباط خوبی با یکدیگر برقرار نکنند، جبران این آسیب،‌ در پایه‌های درسی بالاتر سخت‌تر است.

 

وی تاکید دارد: به دلیل ثبت نام فرزندانم در مدرسه غیرانتفایی،‌ مدیران مدرسه قول مساعد برای تشکیل کلاس‌های درسی را در طول هفته دادند اما الان پاسخگویی خوبی برای این وعده داده شده به والدین ندارند.

 

 

دانش‌آموزان دلتنگ بازگشایی مدارس

«اکبری» یکی از معلمان مدارس استثنایی بیرجند که خود،‌ دو فرزند دانش‌آموز دارد هم، از چشم‌انتظاری معلمان برای بازگشایی ۱۰۰ درصدی مدارس می‌گوید و تاکید دارد که آموزش‌های حضوری، بدون شک فراگیری بهتری را به دنبال دارد.

 

وی که از افت تحصیلی دانش آموزان به این دو سال شیوع کرونا می‌گوید، ادامه ‌می‌ دهد: می‌توان به صورت کلی گفت این موضوع عمومیت دارد و قطعا بحث و تبادل نظر و حضور فیزیکی دانش آموز در کلاس‌های درس، خروجی مفیدتری دارد.

 

وی تاکید می‌کند که حتی دانش آموزان هم در گفته‌هایشان به صورت مکرر از دلتنگی خود برای بازگشایی و حضور در کلاس‌های درس می‌گویند.

 

استفاده ۴۵ درصد مردم خراسان جنوبی از ماسک

اما هشتاد و هشتمین جلسه کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات شورای اطلاع رسانی خراسان جنوبی درحالی روز گذشته در بیرجند برگزار شد که «ناصر نبی زاده» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این جلسه با اشاره به این که کشور در وضعیت بسیار شکننده ای قرار دارد، اضافه کرد: طبق آخرین رنگ بندی ها شاهد افزایش تعداد شهرهای قرمز به 33 شهر در کشور هستیم. در خراسان جنوبی نیز سه شهر «بیرجند، قاین و نهبندان» دارای وضعیت قرمز و باقی شهرها نارنجی هستند.

 

وی با اشاره به این که رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کشور به کمتر از 47 درصد رسیده است، اضافه کرد: در حال حاضر خراسان جنوبی با میزان رعایت کمتر از میانگین کشوری، جزو 7 تا 8 استانی است که در پایین تر حد رعایت ها قرار گرفته اند.

 

به گفته نبی زاده، طبق آخرین تحلیل ارائه شده، استفاده از ماسک در استان به حدود 45 درصد رسیده است.

 

کانون‌های مساجد برای اقناع سازی جامعه ورود کنند‌

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که آمارها نشان از افزایش میزان بستری ها و کرونا مثبت ها در سطح استان دارد، ادامه داد: در حال حاضر 883 هزار و 577 نفر در استان از واکسن استفاده کرده اند که از این تعداد 512 هزار و 49 دوز اول و 370 هزار و 567 دوز دوم تزریق شده است.

 

وی افزود: امیدواریم روند واکسیناسیون استمرار یابد تا همه مردم به صورت کامل واکسینه شوند و به رقم و درصدی که جامعه برای مصونیت عمومی نیاز دارد، برسیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این باید تمرکز بیشتری روی آگاهی بخشی و حساسیت زایی داشته باشیم، یادآور شد: این هفته دبیرخانه شورای اطلاع رسانی بر روی شهرستان ها و مناطق دارای وضعیت قرمز و برگزاری جلسات با کانون های فرهنگی و هنری مساجد و سایر نهاد های موثر، در راستای افزایش تولیدات و ایجاد اقناع عمومی تمرکز خواهد کرد.

 

 

روند افزایشی بستری‌ بیماران کرونایی

دکتر «محمد دهقانی» رئیس دانشگاه در خصوص وضعیت جدید مخاطره شهرستان های خراسان جنوبی هم گفت: سه شهرستان بیرجند، قاین و نهبندان وضعیت قرمز رنگ (خیلی پر خطر) ، شهرستان های طبس و بشرویه نارنجی (پر خطر) و سایر شهرستان های استان وضعیت زرد رنگ (متوسط خطر) را دارند که نشان دهنده روند افزایشی موارد بستری ناشی از بیماری کرونا است.
 

 

وی افزود: تداوم این روند که به دلیل کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح کشور و استان خراسان جنوبی است، جای نگرانی دارد و می تواند زمینه ساز شروع پیک مجدد در استان شود که امیدواریم این اتفاق نیفتد.

 

وی خاطر نشان کرد: از هم استانی های عزیز تقاضا می کنم حتما پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک، فاصله گذاری و تهویه مناسب را رعایت کنند.

 

دکتر دهقانی در خصوص پوشش واکسیناسیون بیان داشت: ظرفیت واکسیناسیون مراکز خیلی بیشتر از تعدادی است که روزانه انجام می شود. حجم واکسن و تنوع آن هم به گونه ای است که به راحتی افراد می توانند واکسن مدنظرشان را انتخاب کنند. تا زمانی که پوشش کامل واکسیناسیون حداقل در ۸۰ درصد جمعیت اتفاق نیفتد، ما شاهد ادامه این روند خواهیم بود.

 

وی یادآور شد: حدود ۵۲ درصد از جمعیت استان دو نوبت واکسن را دریافت کردند که هنوز تا بالای ۸۰ درصد فاصله قابل توجهی داریم. درخواستمان این است که هر چه سریع تر جهت تکمیل واکسیناسیون در موعد مقرر مردم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

 

 

 

 

کد خبر 1113609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha