برنامه‌های فهمای ۱۴۰۰ در رواق کتاب؛ از مسابقات جذاب تا جشنواره‌های ملی

سعادتی با شرح برنامه‌های رواق کتاب در طرح ملی فهمای ۱۴۰۰ گفت: شنبه‌های کتاب مساجد، صدای کتاب بچه‌های مسجد، جشنواره ملی کتاب و ۵ مسابقه کتابخوانی ازجمله این برنامه‌ها است که درمجموع ۱۴۰۰ امتیاز برای کانون‌ها به ارمغان می‌آورد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، سومین رویداد ملی فهما با شعار به توان مردم در حال برگزاری است و یکی از محورهای اصلی آن فعالیت در رواق کتاب است، به منظور بررسی اهداف و برنامه های این رواق در فهمای 1400 با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

 

 

 

سومین رویداد ملی فهما با چه اهدافی در حال اجرا است؟

 

انسجام بخشی و کیفی سازی فعالیت های کانون ها، جذب و نگاهداشت حداکثری کودکان، نوجوانان و جوانان با اولویت قشر جوان، هدایت و گسترش نقش آفرینی کانون های فرهنگی هنری مساجد در عرصه های موثر فرهنگی کشور، ارتقا سطح کمی و کیفی آثار و حمایت از فعالیت ها و تولیدات شاخص کانون های فرهنگی هنری مساجد،  حضور موثر و هدفمند بچه های مسجد در فضای مجازی و شناسایی، توانمندسازی، بکارگیری و تقدیر از استعدادهای برتر ازجمله اهدافی است که این طرح ملی در شبستان های سه‌گانه فرهنگ، هنر و نوآوری و رواق های دوازده‌گانه دنبال می کند.

 

رواق کتاب برای کتابداران در طرح ملی فهمای 1400 چه برنامه هایی را تدارک دیده است؟

 

با توجه به اینکه کتابداران از ارکان اصلی و در خط مقدم فعالیت های کتابخانه های مساجد هستند از راهکارهای مناسب جهت حفظ کتابداران، توانمند سازی و بهبود خدمات کتابخانه ای، آموزش آنان است. ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور همواره درصدد به‌روزرسانی سطح علمی کتابداران مساجد بوده و در این زمینه دوره آموزش مجازی کتابداران مساجد را برگزار کرده است. آموزش کتابداران کتابخانه های مساجد از اولویت ستاد فهما است.

ارتقاء سطح علمی و آموزش هدفمند برای کتابداران کتابخانه‌های مساجد، استانداردسازی ارائه خدمات کتابخانه‌ای در سطح کشور، ایجاد ارتباط موثر بین کتابداران مساجد و ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد، ایجاد بانک اطلاعات کتابداران و شناسایی ظرفیت‌های موجود منابع انسانی در کتابخانه‌های مساجد و ارتقاء جایگاه و سطح و کیفیت کتابخانه‌های مساجد در بین عموم مردم ازجمله اهداف برگزاری این دوره های آموزشی است. با شرکت در این دوره 100 امتیاز برای کانون ها اعمال می شود.

 

از ابتکارات ستاد هماهنگی کانون های مساجد در طرح های ملی فهما، اجرای طرح شنبه های کتاب است، در فهمای 1400 این طرح با چه کیفیتی اجرا می شود؟

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با همکاری ستاد فهمای استان چهار محال و بختیاری اقدام به برگزاری طرح ملی «شنبه های کتاب مساجد» کرده است. در این طرح با محوریت مسجد و نظارت امام جماعت که ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه را دنبال می کند، هر هفته یک کتاب مفید به نمازگزاران مسجد معرفی می شود. این طرح شنبه هر هفته مابین اقامه نماز مغرب و عشا در مساجد اجرا می شود و امام جماعت مسجد و یا یکی از اعضای کتابخانه و کانون، گزیده ای از یک کتاب را برای نمازگزاران می خواند و در واقع با این عمل به معرفی آن کتاب می پردازد.

ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، رونق بخشیدن به کتابخانه های مساجد کشور، احیای نقش کتابخانه های مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی، آشنایی با ناشران، نویسندگان و کتاب های مفید و نیازسنجی مطالعاتی نوجوانان و جوانان، تقویت فعالیت های مردمی و خودجوش در حوزه کتاب و کتابخوانی و ترویج نهضت مطالعه مفید  از اهداف این طرح ملی است. اجرای این طرح موجب جریان سازی، افزایش سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین آحاد مردم جامعه بویژه جوانان شده به طوری که در سال گذشته از تعداد 7831 کانون فرهنگی هنری 54 هزار و 624 فعالیت شنبه های کتاب در سامانه بچه های مسجد به ثبت رسیده است. مشارکت در این طرح 300 امتیاز برای کانون به همراه دارد.

 

مسابقات کتابخوانی در چه محورها و با چه کیفیتی در فهمای 1400 دنبال و برگزار می شود؟

 

در طرح ملی فهما 1400 پنج مسابقه کتابخوانی در سامانه بچه های مسجد در حال برگزاری است که شامل: مسابقه کتابخوانی هدهد سفید، مسابقه کتابخوانی همرزمان امام حسین (علیه السلام)، مسابقه کتابخوانی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، مسابقه کتابخوانی صعود چهل ساله و مسابقه کتابخوانی پیاده تا کربلا می شود. با شرکت در این مسابقات تا 300 امتیاز برای کانون اعمال می شود .

 

چه فعالیت های دیگری در فهمای 1400 در رواق کتاب به منظور ارتقای انس و ارتباط بچه های مسجد با کتاب و کتابخوانی دنبال می شود؟

 

طرح «صدای کتاب» ازجمله دیگر برنامه های این رواق است؛ خواندن یک فصل از کتاب معرفی شده توسط اعضای کانون و بارگزاری فایل صوتی آن در سامانه بچه های مسجد در راستای تولید کتاب صوتی، از اهداف این طرح است. با شرکت در این طرح 200 امتیاز برای کانون لحاظ می شود.

فهرست نویسی کتاب هم در راستای نظم بخشی و مدیریت منابع کتابخانه ای برای کانون ها در نظر گرفته شده است. کانون ها با انجام این فعالیت و با ثبت 250 جلد کتاب می توانند تا 500 امتیاز کسب کنند. در این بخش کانون هایی می توانند مشارکت داشته باشند که اطلاعات هویتی کتابخانه مسجد خود را قبلا ثبت و یا بروزرسانی کرده باشند در غیر این صورت ابتدا باید کار ثبت و یا بروزرسانی کتابخانه خود را انجام دهند و سپس اقدام به فهرست نویسی کنند. کانون های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور با مشارکت در برنامه های رواق کتاب می توانند در مجموع 1400 امتیاز کسب کند.

 

لطفا درباره برنامه های جشنواره ملی «کتاب بچه های مسجد» هم در فهمای 1400 توضیح دهید.

 

علاوه بر برنامه های تدارک دیده شده در رواق کتاب، با توجه به مشارکت گسترده اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد در فعالیت های مربوط به حوزه کتاب و کتابخوانی و ضرورت ترویج فرهنگ کتابخوانی، نهادینه کردن عادت مطالعه در همه شئون زندگی و شناسایی استعدادهای برتر این حوزه، جشنواره ملی کتاب بچه های مسجد با همکاری ستاد فهمای استان تهران در قالب چهار موضوع کتابخانه برتر، کتابخوان برتر، کتابدار برتر و سفیران کتاب برگزار می شود.

ترویج فرهنگ کتابخوانی در فضای حقیقی و مجازی، ارتقاء سطح علمی و مهارت افزایی فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی، افزایش سرانه مطالعه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد از اهداف این جشنواره است. در این جشنواره، کانون هایی که در برنامه های رواق کتاب ، فعالیت های بیشتری ثبت کنند، در ارزیابی از امتیاز بیشتری برخوردار می شوند.

 

کد خبر 1113610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha