موضوعات فرهنگی تاثیر پذیر از اقتصاد و سیاست هستند

امینی با بیان اینکه در حوزه سیاستگذاری مسائل فرهنگی باید اولویت بندی کرد، اگر بخواهیم همه مسائل را مطرح کنیم به نتیجه ای نمی رسیم، گفت: موضوعات فرهنگی را باید زنجیره وار، متصل به یکدیگر و تاثیر گذار از یکدیگر در حوزه فرهنگ، سیاست و اقتصاد دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «یوسف امینی» امروز یکشنبه (۱۶ آبان ) در نشست خبری با عنوان نشست هم اندیشی فرهنگ عمومی و رسانه بیان کرد: در تقویم رسمی ما ۱۴ آبان روز فرهنگ عمومی نامگذاری شده که نشان از اهمیت این موضوع دارد.


جانشین سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با بیان اینکه گستره فرهنگ عمومی وسیع است؛ گفت: طیف وسیعی از موضوعات، زبان و آداب و رسوم، پوشش و معماری و حتی نحوه گفتگو و رفتار و در دایره فرهنگ عمومی قرار می گیرد تا به لایه های عمیق که مربوط به باورها و جهان بینی ها می شود. همچنین مسائل مربوط به اخلاقیات، باور، جهان بینی، هستی و نیستی که در درون، ذهن و باور انسان شکل می گیرد را شامل می شود.


وی افزود: رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به اهمیت موضوع فرهنگ عمومی و توجه به ضرورت آن  تاکید کردند، نگاه ایشان به مقوله فرهنگ عمومی نگاه اصلاح و ارتقاء است لذا باید نسبت به این موضوع یک سری باروهای نادرست اصلاح شود و یک سری موضوعات مورد تاکید معظم له ارتقاء یابد.


امینی بیان کرد: از اینرو در سطح کشور ساختاری به نام شورای فرهنگ عمومی تشکیل شده است، این ساختار یکی از وسیع ترین و گسترده ترین شبکه های فرهنگی می باشد و به نوعی از مرکز شروع و تا دور ترین نقاط در سطح شهر با محوریت ائمه جمعه، فرمانداران و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و استفاده از ظرفیت نخبگان و مسئولین با نگاه هم افزایی تعریف شده است.

 

وی افزود: این شورا وظیفه رصد، پایش و نظارت بر مسائل فرهنگی و هنری هر منطقه و هر زیست بوم را برعهده دارد و به نوعی شورای فرهنگ عمومی یک دیده بان فرهنگی است و دائما در بخش، شهر و شهرستان رصد و پایش  می کند و هشدار لازم را می دهد و برنامه ریزی داشته باشد.

 

جانشین سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی بیان کرد: در اولین دیدار دولت ۱۳ با رهبر معظم انقلاب، توجه به تحول انقلابی در ساختار فرهنگی کشور مطالبه ایشان از دولت جدید بود لذا با توجه به اینکه یکی از جایگاههای تاثیر در ایجاد تحول انقلابی در ساختار فرهنگی کشور، ظرفیت شورای فرهنگ عمومی است. از اینرو در دوره جدید، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور و امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اقدمات و برنامه های تحول آفرینی را در حوزه فرهنگ عمومی شروع کردند.

 

وی افزود: اصل تحول گرایی، جوان گرایی، تخصص گرایی، استفاده از ظرفیت های مردمی در حوه فرهنگی عمومی، توجه به نوآوری و خلاقیت در فرهنگ عمومی به صورت خاصی و ... در مجموعه شورای فرهنگ عمومی و کارگروههای تخصصی به عنوان یک اصل مورد تعقیب و برنامه ریزی است، همچنین یک سری مراکز رشد و نوآوری فرهنگ عمومی باید در سطح استان با محوریت مردم ایجاد شود.


امینی با بیان اینکه فرهنگ یک بعدی نیست و یک چرخه و تعامل با اجتماع، اقتصاد و سیاست است؛ گفت: مثلا نوع پوشش یک مسئله فرهنگی است اما قطعا بحث اقتصاد و تولید در آن نقش دارد یعنی هم صنعت کسب و کار و بازاریابی تا نوع پوشش در جامعه به چه شکلی باشد در آن تاثیر گذار است لذا موضوعات فرهنگی باید زنجیره وار و متصل به یکدیگر و تاثیر گذار از یکدیگر در حوزه فرهنگ، سیاست و اقتصاد دانست.
 

وی اظهار کرد: با بررسی انجام شده، بیشترین موضوعی که در دستور کار شورای فرهنگی بوده بحث آسیب های اجتماعی، طلاق، نزاع های دسته جمعی، سبک زندگی اسلامی در خانواده، ترویج ازدواج آسان، استفاده از ظرفیت مساجد برای آموزش کمک های مومنانه از جمله طرح‌های مواسات، مبارزه با خرافات و آداب رسوم غلط، گردشگری سالم ، توجه به شعار مسئله اشتغال، افزایش سواد رسانه ، توجه و ترویج مصرف صحیح آب و .... بوده است.

 

جانشین سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با بیان اینکه هدف از این نشست استفاده از ظرفیت رسانه به عنوان تاثیرگذار و تاثیرپذیر بودن نسبت به مسائل مختلف و بخشی از فرهنگ عمومی جامعه است؛ گفت: آنچه که مهم است ما در بحث مسائل فرهنگ عمومی در دریایی از مسائل فرهنگی از جمله مسائل اجتماعی و اقتصادی غوطه ور هستیم و تنوع در مسائل فرهنگی ذات فرهنگ عمومی است.

 

وی افزود: در حوزه سیاستگذاری مسائل فرهنگی باید اولویت بندی کرد، اگر بخواهیم همه مسائل را با هم مطرح کنیم به نتیجه ای نخواهیم رسید.

 

امینی با بیان اینکه جایگاه شورای فرهنگ عمومی نیز بحث استفاده از ظرفیت ها و هم افزایی است؛ گفت: امیدواریم با تعامل و گفتگو مسئله فرهنگی استان را بهتر از گذشته پیش ببریم.

کد خبر 1113801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha