۸۰ پژوهش با محوریت حاشیه شهر ذیل شورای فرهنگ عمومی تحلیل شده است

اطمینان گفت: در حوزه توانمند سازی و ساماندهی حاشیه نشینان ذیل شورای فرهنگ عمومی ستادها، کارگروهها وساختارهای زیادی تشکیل شده که تنها در یکی از اقدامات انجام شده بیش از ۸۰ پژوهش و مطالعه در خصوص حاشیه شهر مشهد تحلیل و جنس مشکلات حاشیه شهر شناسایی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «مجتبی اطمینان» امروز یکشنبه (۱۶ آبان ) در نشست خبری با عنوان نشست هم اندیشی فرهنگ عمومی و رسانه بیان کرد: ما جهت ارتقاء فرهنگ عمومی حدود دو سال است که حول 15 سرفصل اصلی به عنوان نقشه راه حوزه فرهنگ عمومی حرکت می کنیم.

 

دبیر کارگروههای علمی مشورتی شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی افزود: سرفصل های حوزه فرهنگ عمومی سرفصل گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، سرمایه اجتماعی، اخلاق عمومی، حوزه زنان و خانواده، بهداشت سلامت و نشاط اجتماعی، آسیب های اجتماعی، دین و فرهنگ ، خرد، نور ملی، مطلب فرهنگی، محیط زیست، معماری و شهرسازی و فضای مجازی است که هر کدام برنامه های و زیرفصل هایی دارند که به نوعی در بخشی از این ها برنامه هایی با نگاه نهادی و ملی تدوین شده و بخشی در دست تدوین است.

 

وی با بیان اینکه هر کدام از سرفصل ها به دستگاههای متناظر و متولیان در جامعه ابلاغ شده و اسنادی وجود دارد که حول آن اسناد، برای عملیاتی کردن آن برنامه ها اقدام و اجرا می شود؛ گفت: ذیل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان 9 کارگروه اصلی توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی،  ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ، ارتقاء فرهنگ سلامت، ارتقاء فرهنگ زیارت و گردشگری دینی، آسیب های اجتماعی، ساماندهی تبلیغات فرهنگی، محیطی و شهروندی و بخش علمی مشورتی شورای فرهنگ عممی استان که به نوعی اتاق فکر است، فعالیت می کنند و هر کدام از این کارگروهها مدیران و مسئولینی دارد که غالبا دستگاههای متولی هستند.

 

اطمینان بیان کرد: در حوزه توسعه فرهنگی جلساتی برگزار شده است، در حوزه توانمند سازی و ساماندهی حاشیه نشینان که یکی از موضوعات مهم استان و مشهد است ، ستادها، کارگروهها و ساختارهای زیادی تشکیل شده است و بسیاری از دستگاهها در این بخش اقداماتی انجام می دهند. ما در قالب ستاد سازمان بازآفرینی شهری که نقطه تلاقی و تمرکز همه دستگاههای خدمت رسان در حاشیه شهر است اقدامات ارزشمندی انجام داده ایم.

 

وی با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد ساختار جدید در حوزه فرهنگی نیستیم؛ گفت: ما شش سند جدید داریم که در کشور تدوین و به استان ها ابلاغ شده است مقدمات تشکیل کارگروههای استانی ما در خرداد ما امسال آغاز شده است از جمله بحث توانمندسازی مددجویان با محوریت کمیته امداد که سند بالادستی دارد، در حوزه ترویج فرهنگ ورزش عمومی با محوریت اداره کل ورزش و جوانان ، فرهنگ کار مهارت آموزی و کارآفرینی با محوریت اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی جلساتی برگزار و اقداماتی صورت گرفته است.

 

دبیر کارگروههای علمی مشورتی شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی بیان کرد: ارتقا فرهنگ عمومی، اصلاح فرهنگی عمومی، اعتلای فرهنگ عمومی و هر آنچه که منجر به توسعه فرهنگ عمومی شود نیازمند مشارکت همه نهادها و دستگاهها است و ما نمی توانیم فرهنگ حفاظت از محیط زیست و مصرف بهینه آب را ارتقا و ترویج دهیم مگر با ورود مستقیم و جدی نهادهای متولی در کنار نهادهای دیگر .


وی افزود: الان در ۳۰ شهرستان استان شورای فرهنگ عمومی فعال است و در 7 ماهه اول سال جاری بیش از 80  جلسه برگزار کرده و در مرکز استان یک جلسه برگزار شده اما بیش از ۳۰ جلسه کارگروهها و مجموعه ساختارهای ذیل شورای فرهنگ عمومی برگزار کردند.


اطمینان مهمترین محور و تمرکز دبیرخانه شورای فرهنگی عمومی استان در 7 ماهه اول  را تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور عنوان کرد و افزود: برای تدوین برش استانی فرایندی در نظر گرفته شده که 5 موضوع و اولویت مهم فرهنگی در استان با مشارکت نخبگان، دستگاههای فرهنگی و فعالان احصا شود و امروز ما 5 مسئله را شناسایی کردیم که بعد از تصویب در شورای فرهنگ عمومی باید برنامه یکساله عملیاتی تدوین شود .

 

وی گفت: ما برای تمرکز در حوزه فرهنگ عمومی شهرستان ها 6 منطقه در استان تعیین کردیم که هر کدام وظایفی برای آنها تعریف شده است؛ همچنین در شورای فرهنگ عمومی از سوی مرکز مطالعات فرهنگی کار ارزشمندی تحت عنوان «مطالعات و پژوهش های حاشیه شهر مشهد» صورت گرفت که در آن بیش از ۸۰ پژوهش و مطالعه در خصوص حاشیه شهر مشهد تحلیل شد و جنس مشکلات حاشیه شهر شناسایی شد و در قالب یک بسته اجرایی در چند جلسه موضوعات ارائه شد و یک کار مکملی با محوریت بهزیستی در بحث تحلیل چند سطحی حاشیه نشینی در مشهد نیز انجام شده است.



دبیر کارگروههای علمی مشورتی شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی بیان کرد: ما در حوزه حاشیه نشینی با توجه به اینکه 12 دفتر تسهیل گری از سوی شهرداری و دو دفتر تسهیل گری از سوی دفتر اجتماعی استانداری در مناطق حاشیه نشینی داریم می توانیم در بحث توانمند سازی و تدوین برنامه های عملیاتی در آن اقدام کنیم.  
 


 

کد خبر 1113836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha