زنجان در رتبه سوم کشوری تزریق واکسن کرونا قرار دارد

قزلباش با ابراز نگرانی از بالا بودن گردش ویروس کرونا در جامعه گفت: استان زنجان در رتبه سوم کشوری تزریق واکسن کرونا قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در زنجان اظهار کرد: میزان درصد مثبت بودن تست PCR در جامعه نمونه‌ای از گردش ویروس بوده میزان بالای مثبت بودن PCR در بیماران مبتلا و مراجعین، نشانگر گردش بالای ویروس در جامعه و آستانه طغیان بیماری است.

 

پرویز قزلباش با اشاره به اینکه از ۸۰۰ تخت اولیه‌ حدود  ۲۵ و نیم درصد از تخت‌ها اشغال شده اظهار امیدواری کرد: در روزها و هفته‌های آتی، با حفظ روند کاهشی قطره‌چکانی گذشته، بستری‌ها کاهش یابد.

 

وی افزود: اهمیت کاهش بستری‌ها در ادامه و استمرار باقی خدمات است، چراکه کاهش میزان بستری‌ها فرصتی برای ارائه باقی خدمات مورد انتظار مردم و کاهش مرگ و میرها است.

 

این مسئول تصریح کرد: نمونه‌هایی که تا به امروز در بخش سرپایی و بستری از مردم گرفته شده، نزدیک ۶۰۰ هزار مورد است و در این خصوص، زنجان جزء استان‌های برتر است.

 

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: در بحث مراجعات به مراکز سرپایی ۱۶ ساعته، از هفته سوم مهرماه، ۷۵۴۱ نفر مراجعه داشتیم که این روند در هفته چهارم مهر و هفته اول آبان کاهش داشته، ولی در هفته دوم آبان، روند کاهشی متوقف شده که با این روند، پیش‌بینی می‌شود افزایش در هفته‌های بعد ادامه یابد که زنگ خطر جدی است، چراکه با فاصله نه چندان دور از افزایش سرپایی‌ها؛ ابتلا و درگیری مردم و افزایش بستری‌ها را خواهیم داشت که تاثیر مستقیم در رنگ‌بندی شهرستان‌ها خواهد داشت و ازطرفی، این کاهش نوسانی و مقطعی گذرا است.

 

قزلباش اظهار کرد: پیشگیری، رهگیری و پیگیری‌های صورت گرفته، به ویژه طرح شهید سلیمانی، در کنترل بیماری و حوزه سرپایی بسیار موثر و مهم بوده است.

 

به گفته وی، در بحث تست PCR، با توجه به تجربه ۲۰ ماه گذشته و دقت و ارزشی که این تست‌ها دارند، میزان درصد مثبت بودن PCR در جامعه، نمونه‌ای از گردش ویروس است. یعنی میزان بالای مثبت بودن PCR در بیماران مبتلا و مراجعین، نشانگر گردش بالای ویروس در جامعه و آستانه طغیان بیماری است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تاکید بر قطع زنجیره بیماری کرونا با رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی، میزان رعایت این پروتکل‌ها را در اماکن و مراکز استان زنجان، ۴۴.۸۵ درصد عنوان و اظهار کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تفکیک صنوف ۴۴.۸۵ درصد بوده است.

 

وی با بیان اینکه با همکاری مردم و حمایت مدیریت عالی استان و دیگر دستگاه‌ها جزء سومین استان در تزریق واکسن هستیم تصریح کرد: باید همه برای تزریق واکسن همت کنیم چراکه الان بهترین وقت تزریق واکسن است.

 

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه براساس اطلاعات مندرج در سامانه ماسک، همه شهرستان‌های استان زنجان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند تاکیدکرد: مردم باید استفاده از ماسک، دوری از تجمعات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

 

رییس کلان منطقه ۶ آمایش کشوری با اشاره به اینکه تزریق نوبت سوم واکسن کرونا به کادر بهداشت و درمان، افراد بالای ۶۰ سال، بیماران خاص و دارای ضعف سیستم ایمنی و معلولان اختصاص دارد ابراز کرد: این افراد در صورتی که از تزریق دُز دوم واکسن‌شان، ۴ ماه گذشته است، می‌توانند برای دریافت دُز یادآور به مراکز واکسیناسیون کرونا مراجعه کنند.

کد خبر 1113983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha