«ناکوک» محملی برای نمایش آسیب های اجتماعی از سوی هنرمندان بومی است

رئیس حوزه هنری گفت: اولویت ما در تولید آثار سینمایی پویش «ناکوک»، درگیری واقعی و از نزدیک با مشکلات است نه تلاش برای حضور در جشنواره های سینمایی داخلی و خارجی.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شستان، نشست خبری رونمایی از پایگاه رسانه ای ناکوک پیش از ظهر امروز هفدهم آبان ماه در حوزه هنری برگزار شد.

 

در این نشست، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری گفت: هنر برای ما همان گونه که امام(ره) فرمودند باید نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی باشد. هنر در عرفان اسلامی ترسیم روشن عدالت، شرافت و انصاف و تجسیم تلخ‌کامی گرسنگان مغلوب قدرت و پول است. چنین هنری، هنر مردمی است.

 

وی ادامه داد: ناکوک محملی برای هنرمندان بومی در سراسر کشور است که می کوشند با روایت داستانی و نگاه زیبایی شناسانه، معضلات اجتماعی را به تصویر بکشند.

 

اولویت ما در تولید این آثار درگیری واقعی و از نزدیک با مشکلات بوده است نه تلاش برای حضور در جشنواره های سینمایی داخلی و خارجی.

 

دادمان مهمترین ویژگی این آثار را صمیمیت آن ها دانست که می تواند زمینه بازگشت انسان به فطرت الهی خویش را فراهم کند.

 

رئیس حوزه هنری افزود: پویش ناکوک غالبا محصول تلاش هنرمندان جوان حوزه هنری در استان های کشور است و هدف غایی آن با همکاری نهادهای مرتبط استفاده از فرم و زبان هنر برای به تصویرکشیدن آسیب های اجتماعی و تجربه های موفق در کاهش آسیب های اجتماعی است.

 

وی در پایان گفت: بنا داریم صندوقی را برای حمایت از تولیدات این حوزه راه اندازی کنیم تا بتوان از استعدادهای نوظهور بیش از پیش حمایت کنیم.

 

در ادامه این نشست دکتر رستم وندی معاون وزیر کشور و رییس سازمان امور اجتماعی کشور درباره رونمایی از پایگاه رسانه ای ناکوک گفت: امروز روز تحقق ایده ای است که دوستان حوزه هنری مدتی را صرف خلق آن کرده اند.

 

وی ادامه داد: هنر با تخیل و ذوق هنرمند گره خورده و عواطف مخاطب خود را تحت تاثیر قرار می دهد. چنان که گاهی دیده می شود یک اثر کوتاه صد ثانیه ای می تواند یک اندیشه و فلسفه را در زمانی کوتاه به تصویر بکشد.

 

رستم وندی اضافه کرد: ما در سازمان امور اجتماعی کشور در کنار تلاش برای کاهش آسیب های اجتماعی، به دنبال توسعه اجتماعی هستیم. راه کاهش آسیب های اجتماعی دخیل کردن مردم و ظرفیت های آن هاست و در این زمینه هنر بهترین کارکرد را دارد. برای نمایش این قابلیت شاید بهترین نمونه موفقیت بهره مندی از هنر برای رفتارسازی اجتماعی، بستن کمربند راننده ماشین ها باشد.

 

معاون وزیر کشور تاکید کرد: در سه سال گذشته  به واسطه همکاری نهادهای فرهنگی هنری از ۶۰۰ فیلم مرتبط با آسیب های اجتماعی همچون خورشید مجید مجیدی حمایت کرده ایم.

 

وی در پایان گفت: پیشنهاد می کنم که موضوع هنردرمانی در دستور کار نهادهای فرهنگی-هنری قرار گیرد؛ چنان که تاکنون آثار تاتر درمانی را در میان زندانیان دیده ایم.

 

در ادامه ان نشست با حضور خانواده هنرمند فقید، علی سلیمانی از پرتره این بازیگر رونمایی شد. همسر علی سلیمانی در این برنامه گفت: علی همواره دغدغه آسیب های اجتماعی داشت و پیگیر مشکلات کودکان کار حاشیه نشین بود. به همین خاطر مدت هاست پیگیر استعدادیابی کودکان مناطق حاشیه نشین و محروم هستم و با معاونت اجتماعی شهرداری تهران هم مذاکراتی انجام داده ام اما هنوز این مهم میسر نشده است.

 

وی ابراز امیدواری کرد بتوان از زبان هنر برای بهبود زندگی کودکان و نوجوانان محروم استفاده کنیم.

 

رونمایی از ناکوک دیگر بخش نشست امروز بود که با نمایش قابلیت های این پایگاه رسانه ای برای اهالی رسانه همراه شد.

کد خبر 1114169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha