نصب دستگاه شتاب نگار برخط در شهرستان فاروج

مدیر اداره راه و شهرسازی شهرستان فاروج گفت: با نصب دستگاه شتاب نگار برخط در شهر تیتکانلو، تعداد آن در شهرستان فاروج به دو دستگاه رسید.

«حسن ذبیحی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: با توجه به زمین لرزه با بزرگی ۳.۵ ریشتر در اردیبهشت ماه امسال در شهر تیتکانلو و لرزه خیزی شهرستان فاروج با پیگیری اداره کل راه و شهرسازی و مدیریت بحران استان خراسان شمالی یک دستگاه شتاب‌نگار برخط جهت کنترل پهنه لرزه خیزی استان و شهرستان فاروج در شهرداری تیتکانلو نصب و به شبکه شتابنگاری زلزله کشور متصل شد.

 

مدیر راه و شهرسازی فاروج با اشاره به این‌که شعاع عملکرد این دستگاه تا چند صد کیلومتر است، اظهار کرد: همچنین این دستگاه بعد از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب و استفاده از نقشه‌های لرزش به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک می کند.

 

وی افزود: بدین صورت که با تهیه نقشه در هر منطقه‌ای که شتاب بیشتر باشد، قطعاً خرابی در آن منطقه نیز بیشتر است.

 

وی در خصوص اهم کاربرد این دستگاه عنوان کرد: طبق ضریب آیین نامه، دو هزار و 800 مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شتاب و لرزه منطقه وقوع زلزله توسط این دستگاه ثبت می شود و در مهندسی زلزله، تحلیل سازه ها و شناخت زمین شناسی مناطق برای  ساخت و ساز اصولی کاربرد دارد.

 

مدیر اداره راه و شهرسازی شهرستان فاروج کیفیت مصالح ساختمانی و ابنیه و تراکم جمعیت را از جمله معیارهایی دانست که در میزان تاب آوری شهرها لحاظ می شود.

 

وی، یکی از مهم‌ترین الزامات را، پرداختن به مسائل کالبدی بافت‌های مسکونی در شهرها، تبیین مفهوم تاب‌آوری و پیرو آن مقاوم‌سازی این بافت‌ها در مواجهه با حوادث و مخاطرات احتمالی زلزله برشمرد و بیان کرد:  استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و دارای گواهینامه مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی و نظارت مهندسین ناظر در استان و شهرستان از جمله موارد تاب آوری سازه ها در مقابل مخاطراتی چون زلزله است.

 

ذبیحی یادآورشد: شهرستان فاروج دارای دو  ایستگاه شتاب‌نگار در شهر فاروج و شهرتیتکانلو است و پیگیر نصب سومین ایستگاه شتاب‌نگار در این شهرستان در منطقه سنگر هستیم.

 

کد خبر 1115186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha