کتابخانه‌های مساجد محلی برای رشد آگاهی‌های فردی و اجتماعی جوانان

کرمی با بیان اینکه کانون‌های مساجد گیلان با برگزاری محافل و جشنواره‌های کتابخوانی توانسته‌اند نوجوانان و جوانان را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق دهند گفت: کتابخانه‌های مساجد محلی برای رشد آگاهی‌های فردی و اجتماعی جوانان با کمترین هزینه هستند.

«پریسا کرمی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت ضمن تبریک فرا رسیدن هفته کتاب و کتابخوانی، پیوند میان مساجد و فعالیت‌های کتابخانه‌ای و نقش آنان در آگاهی‌بخشی جامعه را مورد اشاره قرار داد و گفت: نام مقدس مسجد از دیرباز همواره یادآور سادگی، خلوص نیت و پاکی همه امور برخاسته از این جایگاه رفیع بوده و افرادی که در این مکان مقدس رفت و آمد دارند از درجه اعتماد بسیار بالایی در نزد عموم مردم برخوردارند.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به توصیه‌های ائمه معصومین(ع) در خصوص اهمیت جایگاه مسجد که همواره گواه تقدس و پاکی آن بوده و حس اعتماد مردم را نیز به دنبال دارد افزود: کتابخانه‌های عمومی به‌دلیل ماهیت همگانی بودن و جایگاه رفیع اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی که اندیشمندان، فلاسفه و علما نیز بر آن تاکید فراوان داشته‌اند، اهمیت و جایگاه تقریبا یکسانی با مساجد داشته‌اند.

 

وی با بیان اینکه در گذشته و حال حاضر مساجد یکی از مهمترین مکان‌ها جهت حضور کتابخوانان و نیز مکانی برای رفع نیازهای اطلاعاتی در زمینه‌های دینی و علوم مختلف و حتی نجوم بوده است تصریح کرد: جایگاه هر دو مکان کتابخانه و مسجد گواه این مطلب مهم است که کتابخانه‌ها و مساجد می‌توانند نسبت به افزایش آگاهی و رشد عقلانیت در جامعه تاتیرات بسزایی ایفا کنند.

 

کرمی با اشاره به فعالیت‌های کانون‌های مساجد در ترویج امر کتاب و کتابخوانی بیان کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان ارکان مهم این حوزه که شاید بتوان گفت از زمان آغاز رسالت نبی مکرم اسلام، حضرت محمد(ص) شکل گرفته است و بسیاری از پیروان در صدر اسلام با برگزاری نشست‌های مختلف پایه‌گذار این کانون‌ها بوده‌اند، نقش فراوانی در شکل‌گیری و استمرار حرکت دین اسلام و عدم انحراف آن در طول تاریخ و توسط افراد نااهل داشته است.

 

وی با بیان اینکه امروز نیز این نشست‌ها به گونه‌ای دیگر و با رویکردی مدرن‌تر، نقش آفرینی در حوزه‌های اجتماعی را که شامل بسیاری از حوزه‌های فرهنگی و هنری است بر عهده دارند اظهارکرد: این فعالیت‌ها سعی در ایجاد جامعه‌ای آرمانی و گسترش آگاهی‌های اجتماعی دارد که به عقیده من با حمایت‌های صحیح سایر نهادهای جامعه می‌تواند سریع‌تر به این هدف دست یابد.

 

کرمی نسل جوان را تشنه فراگیری علوم مختلف دانست و تاکید کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان با برگزاری محافل و جشنواره‌های کتابخوانی که با کیفیت قابل قبولی نیز در حال اجرا و برگزاری هستند، توانسته‌اند نوجوانان و جوانان را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق داده و فرصت رشد آگاهی‌های فردی و اجتماعی را با کمترین هزینه به آنان بدهند.

 

وی خاطرنشان کرد: کانون فرهنگی هنری مساجد گیلان به‌عنوان یکی از موفق‌ترین کانون‌های مساجد کشور با بیش از ۹۰۰ کانون فعال در استان همواره در راستای توسعه کتاب و کتابخوانی گام برداشته و فعالیت‌هایش تداوم دارد.

 

 

 

کد خبر 1115684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha