کتابخانه آستان قدس بزرگترین آرشیو تاریخ شفاهی خاور میانه را دارد

حجت الاسلام حسینی گفت:کتابخانه آستان قدس یکی از معتبرترین مراکز علمی جهان اسلام است که بزرگترین آرشیو تاریخ شفاهی را در خاور میانه و رتبه اول را در آرشیو های مطبوعاتی کشور دارد و تنها مرکز اسناد است که کلیه اسناد قابل ارائه را دیجیتالی سازی کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام «سید جلال حسینی» امروز (۲۳ آبان) در نشست خبری هفته کتاب و کتابخوانی ضمن تبریک سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع)گفت: کتابخانه آستان قدس یکی از معتبرترین مراکز علمی و فرهنگی جهان اسلام و منطقه است و در بخش های می توان آن را از برترین های جهان دانست همچنین بزرگترین آرشیو تاریخ شفاهی را در خاور میانه و رتبه اول را در آرشیو های مطبوعاتی کشور دارد و تنها مرکز اسناد در کشور است که کلیه اسناد قابل ارائه را دیجیتالی سازی کرده است.

 

رئیس سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی افزود:برنامه ریزی و هدف ما برای رسیدن به جایگاه علمی در کشور و منطقه است و تلاش می‌کنیم جز پنج کتابخانه معتبر دنیا باشینم و تلاش می‌کنیم ظرف ۵ سال یکی از معتبرترین پایگاهای استنادی در کشور، منطقه و دنیا مبدل باشیم.

 

وی ادامه داد:افزایش دخایر منابع ارزشمند یکی از رویکردهای ارزشمند ما است که به آن توجه میکنیم، به توسعه خدمات کتابخانه دیجیتال برای مخاطبان فکر کرده ایم، برای حضور در شبکه های مجازی تلاش کردیم و به ۷ برابر قبل از شیوه کرونا رسیدیم.

 

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه کرونا ما را محدود کرد اما برای کتابخانه های آستان قدس تبدیل به فرصتی شد، ۵ میلیون مخاطب مجازی توانستیم از زمان شیوع کرونا کسب کنیم، اظهارداشت:۳۰ پایگاه تخصصی در کتابخانه دیجیتال راه اندازی کردیم.

 

رئیس سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی با بیان اینکه ۲۰۰ مرکز علمی تحقیقاتی امروز توانستند اشتراک سازمانی را با کتابخانه آستان قدس برقرار کنند، ادامه داد:سامانه تعاملی پژوهشگران در کتابخانه آستان قدس و سامانه آگاهی رسان در هفته کتاب راه اندازی می شود و هدف این سامانه ها در دسترس قراردادن مناسب اطلاعات برای پژوهشگران است.

 

وی با تاکید بر اینکه پایگاه تخصصی امام رضا(ع) به زودی در کتابخانه آستان قدس راه اندازی می شود، گفت:در بخش داخلی ۲۰ تفاهم نامه ملی و ۵ تفاهم نامه بین المللی امضا کرده ایم، خدمات تحویل مدرک بین کتابخانه و آرشیوهای دنیا در حال توسعه است.

 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه شبکه آرشیوی بین بقاع متبرکه شیعی ایجاد شده و دیجیتال سازی نسخه های خطی کشورهای اسلامی در دست اقدام است، افزود:توجه و اولویت دادن به مناطق محروم جزء راهبردهای اصلی بوده است که سالانه ظرفیت استفاده ۸ میلیون مخاطب را فراهم کرده ایم.

 

رئیس سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه ۴۰ ایستگاه مطالعه دیجیتال در مناطق محروم ایجاد شده و ساختمان جدید کتابخانه مسجد گوهرشاد افتتاح خواهد شد، گفت: ایجاد کتابخانه تخصصی کودک و قراردادن ۴۲ هزار کتاب کودک در اختیار پژوهشگران از دیگر اقدامات انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته ۱۵ درصد کتابخانه های آستان قدس افزایش پیدا کرده و کتابخانه ای هم برای اولین بار در دوره اخیر در شهر میبد یزد وقف شد، ادامه داد:مخازن جدید آستان قدس رضوی به مساحت ۹ هزار متر تا پایان سال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

کد خبر 1116073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha