توصیه امام عسکری(ع) برای رفع حاجات

امام عسکری(ع) به ابوهاشم جعفری می‌فرماید: از امام خویش خجالت نکش از او حاجت بخواه ... هر وقت حاجتی داشتید به امام عصر(عج) عرض کنید: آقاجان! پدر شما این گونه فرموده‌اند که حاجتمان را از شما بخواهیم و حیا نکنیم.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن هشتم ربیع الثانی، سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) مروری داریم بر برخی احادیث آن حضرت(ع) که راهگشای منتظران در تاریکی های عصر غیبت است:

 

حضرت امام عسکری علیه السلام است در انتهای نامه خویش به وکیل خود در شهر قم (ابن بابویه) مرقوم فرموده اند: ...فاصبر یا شیخ و امر جمیع شیعتی بالصبر لایزال شیعتنا فی حزن حتی یظهر ولدی الذی بشر به النبی ... ای شیخ ! صبر کن و همه شیعیان مرا به صبر فرمان بده. همواره و پیوسته شیعیان ما در حزن و اندوه خواهند بود تا این که فرزند من ظهور کند، هم او که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بشارت آمدنش را داده و زمین را از قسط و عدل آکنده خواهد ساخت همان گونه که از ظلم و ستم پر شده است.

اگر شیعیان فقط همین یک روایت را می شنیدند، می فهمیدند و پیام آن را درک می کردند شاید الان در زمان ظهور زندگی می کردیم. اگر هزاران روایت راجع به امام زمان علیه السلام را نادیده بگیریم، اگر هزاران کتاب و آثار ارزشمندی همچون  کمال الدین، غیبت نعمانی، غیبت طوسی، نجم الثاقب و مکیال المکارم و ... در اختیار ما نبود و فقط همین روایت از حضرت عسکری علیه السلام به ما رسیده بود، تکلیف ما را روشن کرده و راه حل برون رفت از مشکلات را پیش روی شیعه می نهاد. امام حسن عسکری علیه السلام در این روایت به قول معروف آب پاکی را به روی دست شیعه می ریزد و به کنایه می فرماید: محال است شیعه بدون ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از حزن و اندوه نجات یابد.

 

دوران امامت آقا امام عسکری علیه السلام فقط شش سال بوده است و البته بیشتر اوقات هم در زندان بنی عباس بوده اند با این حال روایاتی از آن وجود مقدس به ما رسیده که بسیار راهگشا است. امام عسکری علیه السلام به ابوهاشم جعفری می فرماید: از امام خویش خجالت نکش از او حاجت بخواه ... هر وقت حاجتی داشتید به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف عرض کنید: آقاجان! پدر شما این گونه فرموده اند که حاجتمان را از شما بخواهیم و حیا نکنیم ... سپس حاجت خود را از آن حضرت(عج) بخواهید.

وَ قَالَ أَبُو هَاشِمٍ كُنْتُ مُضَيَّقاً فَأَرَدْتُ أَنْ أَطْلُبَ مِنْهُ مَعُونَةً فَاسْتَحْيَيْتُ فَلَمَّا صِرْتُ إِلَى مَنْزِلٍ لِي وَجَّهَ إِلَيَّ بِمِائَةِ دِينَارٍ وَ كَتَبَ إِلَيَّ إِذَا كَانَتْ لَكَ حَاجَةٌ فَلَا تَسْتَحْيِ وَ لَا تَحْتَشِمْ وَ اطْلُبْهَا فَإِنَّكَ تَرَى مَا تُحِبُّ إِنْ شَاءَ اللَّهُ

 

ابوهاشم می گوید : زمانی در ضیق و تنگی (در امر معاش) بودم خواستم از حضرت امام حسن عسکری (صلوات الله علیه) معونه طلب کنم خ.جالت کشیدم، وقتی به منزل خود رفتم آن حضرت برای من صد اشرفی فرستاد و به من نوشت: هرگاه حاجتی داری خجالت مکش و شرم مکن، بلکه طلب کن آن را از ما که آنچه می پسندی خواهی دید ان شاء اللّه (الكافي (ط - الإسلامية)/ج‏1/ص508)

کد خبر 1116139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha