ماجرای مکاشفه کنار ضریح حضرت معصومه(س) چیست؟/ارتباط شهادت بانوی قم با مقام شفاعت ایشان

حجت الاسلام نوراللهی گفت: در رابطه با مقام و جایگاه ویژه حضرت معصومه سلام الله علیها همین بس است که این جایگاه توسط پدر و برادر و جدشان تبیین شده است.

حجت الاسلام نوراللهی، مدیر حوزه علمیه امام حسن عسگری علیه السلام در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ با اشاره به سالروز جانگداز رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و جایگاه و مقام ویژه این بانوی بزرگوار در منابع و مناقب  شیعه گفت: در رابطه با مقام و جایگاه ویژه حضرت معصومه سلام الله علیها همین بس است که این جایگاه توسط پدر و برادر و جدشان تبیین شده است. ایشان در جایگاهی هستند که می توانند از شیعیان امیرالمومنین علی علیه السلام شفاعت کنند و این سخن را جد بزرگوارشان حضرت امام صادق علیه السلام پیش از ولادت این بزرگوار نقل کرده است.

 

 وی افزود: بی شک دست یابی به مقام شفاعت برای حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها  ارتباط با نحوه وفات ایشان نیست چرا که ایشان در سن ۲۸ سالگی بیمار و برحسب  ظاهر توسط دشمنان اهل بیت   علیه السلام مسموم شدند.به همین دلیل حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در مسیر دیدار امام زمان خود جام شهادت را نوشید و دستیابی به این مقام شفاعت از سوی ایشان بی ارتباط با این نحوه زندگانی نیست.بر همین اساس امام صادق علیه السلام پیش از ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها فرمودند: "زمانی خواهد رسید که پاره تن من در قم دفن خواهد شد که از جایگاه شفاعت شیعیان برخوردارند"

 

حجت الاسلام نوراللهی با اشاره به دیگر مقامات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها گفت: تنها امامزاده ای که زیارتنامه مأثور از امام معصوم برای ایشان ذکر شده است حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها هستند و باقی زیارتنامه ها در خصوص سایر امام زادگان از زیارت نامه ایشان اقتباس شده است .

 

وی عنوان کرد: در خصوص جایگاه علمی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها همین روایت کافی است که زمانی عده‌ای به خانه پدری شان برای دریافت  پاسخ سوالاتی مراجعه کردند اما چون حضرت امام کاظم علیه السلام در منزل نبودند حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها پاسخ سوالات این عده را دادند. وقتی امام کاظم علیه السلام از ماجرا مطلع شدند به حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمودند پدر به فدایت شود.

 

حجت الاسلام نوراللهی تصریح کرد: در کتاب روح مجرد نوشته مرحوم اسدالله طیاره، شخصی که مرحوم سید هاشم حداد وقتی وارد اصفهان شد به اطرافیان خود گفت وارد حجره شخصی خواهیم شد که در آسمان ها سیر می کند نقل است: در عالم مکاشفه  ضریح حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را دیدم که دورتادور آن  دوش هایی نصب و از آن آب و رحمت الهی جریان داشت و هر کس که از آن جا می‌گذشت پاک میشد.  همچنین از استاد آیت الله سید یعقوب  قایینی شنیدم که  فرمود وقتی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها زیارتنامه می خوانید هنگام قرائت نام هر یک از حضرات معصومین گویی در حرم آنها حاضر می شوید.

 

وی افزود: بزرگان و اهل علم هرگاه حاجتی داشتند  حضرت معصومه سلام الله علیها برای آنها گره گشایی می کرد و بسیاری از مشکلات علمی ومادی حوزه های علمیه توسط ایشان گشایش یافت.این نظر مرحمت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و تنها به علم نیست بلکه افراد عادی نیز از ایشان حاجت گرفتند به طوریکه صد سال پیش مادربزرگ من به زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها رفت شب به طور اتفاقی درهای حرم بسته شد و ایشان توسط یک بانوی دیگر در کنار ضریح تا صبح سکنا گزیدند.

 

حجت الاسلام نوراللهی عنوان کرد:  ایشان در عالم خواب دیدند که دورتادور حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها می گردند و حضرت کفشهای ایشان را جفت می کنند.این بانو به حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها فرمودند من شرمنده شما می شوم  کفش هایم را جفت می‌کنید حضرت پاسخ دادند ما برای تمام زائران خود این کار را انجام می‌دهیم. سپس از ایشان خواستند که سفر زیارت امام حسین علیه السلام نصیبتان شود حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها پاسخ دادند که باید  با مادرم  فاطمه زهرا  سلام الله علیها  صحبت کنم.بعدها در زمان رضاخان که هیچگاه مرسوم نبوده است شخصی مدتها بتواند به زیارت عتبات عالیات برود مادربزرگ من توانست سه ماه در کربلا سکنا گزینند.

 

وی با اشاره به چگونگی دستیابی به معرفت بیشتر نسبت به حضرت معصومه سلام الله علیها و سایر اهل بیت   علیهم‌السلام خاطرنشان کرد:معرفت دادنی است و این مهم تنها به خواست و اراده خداوند به افراد داده می شود. انسان اگر عبودیت خود را افزایش دهد خداوند معرفت نسبت به حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و سایر اهل بیت علیهم السلام را اعطا می‌کند.

کد خبر 1116650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha