دست‌اندازی آذربایجان به خاک ارمنستان توجیه قانونی ندارد

کارشناس مسائل اوراسیا جنگ اخیر بین آذربایجان و ارمنستان را فاقد هرگونه توجیه انسانی، حقوقی و قانونی دانست و در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: آذربایجان بیش از حق خود به سوی خاک ارمنستان دست اندازی کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمدرضا فرقانی در رابطه با از سر گیری نزاع میان دو کشور ارمنستان و آذربایجان به برنامه «رویداد» گفت: این دو کشور مشکلات ریشه دار و عمیقی دارند که محصول سال ها و دهه های گذشته می باشد.

وی افزود: بعد از فروپاشی شوروی و به استقلال رسیدنِ این دو کشور، اختلافات در بعد سرزمینی و حاکمیت ارضی تشدید شد و سر باز کرد و در ادامه شاهد تشدید اختلافات بوده ایم.

فرقانی با اشاره به اینکه ارمنستان بخش هایی از خاک ترکمنستان را در اختیار گرفته بود و سپس جمهوری آذربایجان با تقویت نیروی نظامی، جنگی به راه انداخت و بخش هایی از این سرزمین خودخوانده را پس گرفت، افزود: ارمنستان امروز خود را محق می داند که بخش های دیگری از سرزمین ارمنستان را در اختیار گیرد تا یکپارچگی خود را حفظ کند.

وی در عین حال ارمنستان را دارای دو قسمت خواند که شامل باکو و نخجوان می باشد و هیچ ارتباط سرزمینی هم با یکدیگر ندارند.

برای اتصال این دو قسمت از سوی آذربایجان تلاش هایی صورت می گیرد و قصد دارد قلمرو حاکمیتی خود را به صورت یکپارچه حفظ کند.

فرقانی با اعلام اینکه آذربایجان برخلاف موازین حقوقی و تاریخی و انسانی، نباید به سایر نقاط ارمنستان چشم داشته باشد و باید بپذیرد که وضعیت جغرافیایی کنونی نباید به تغییر ژئوپلیتیک منطقه بیانجامد، خاطرنشان ساخت: این مسئله مورد قبول ارمنستان و هیچ یک از کشورهای همسایه و منطقه و نیز جامعه بین الملل نیست.

به دلیل مداخلات نادرست کشور سوم، اختلافات میان آذربایجان و ارمنستان شدت گرفته است؛ حال آنکه آذربایجان بخش هایی از سرزمین خود را پس گرفته ولی همچنان راضی نیست و درپی دست اندازی بیشتر به خاک ارمنستان می باشد.

وی در خصوص احتمال آتش بس و خویشتنداری دو کشور و حل و فصل قضایا با روش های دیگر به رادیو گفت‌وگو گفت: تجربه نشان داده است آتش بس ها پایدار و با ثبات نبوده و نیست و هرگاه دو کشور احساس توانمندی و قدرت کنند، آتش بس را نقض نموده و به خاک کشور همسایه تجاوز کرده اند.

فرقانی جنگ دو سه روز اخیر را نیز حاصل دست اندازی آذربایجان خواند و تصریح کرد: دولت ارمنستان در حالت تدافعی و دفاعی قرار دارد و در این حملات هیچ توجیه حقوقی و قانونی و اخلاقی از سوی آذربایجان وجود ندارد.

کد خبر 1117444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha