آب سد بارزو در اختیار کشاورزان قرار گرفت

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: آب سد بارزو شیروان در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: دریچه های سد بارزو این شهرستان جهت آبدهی اراضی کشت پاییزه بازگشایی شد و آب سد در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

 

مدیر امور منابع آب شیروان خاطرنشان کرد: اینک دبی بازگشایی دریچه سد، ۵۰۰ لیتر در ثانیه فعلا برای ۶۰۰ هکتار از اراضی منصوران بخش مرکزی شهرستان در حال انجام است که حداکثر آبدهی دو هزار هکتار اراضی کشت پاییزه شهرستان پیش بینی شده است.

 

خسروپناه با بیان اینکه بارندگی های اخیر تاثیری در افزایش آب سد نداشته است، عنوان کرد: تا پایان اسفندماه یک میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب آب سد بارزو شهرستان برای کشت پاییزه کشاورزان در نظر گرفته شده و این میزان برای سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، هفت میلیون مترمکعب برنامه ریزی شده که تحویل آن از ابتدای بهار شروع خواهد شد.

 

 وی حجم کنونی ذخیره آب سد بارزو را، ۱۷.۵ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: با توجه به کاهش بیش از ۵۰ درصدی بارندگی شهرستان و خشکسالی های پی در پی به کشاورزان توصیه می شود الگوی کشت را رعایت کنند و مدار بندی را در نظر داشته باشند زیرا بدون مداربندی آب تحویل داده نمی شود.

 

مدیر امور منابع آب شیروان تصریح کرد: سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

 

وی اضافه کرد: این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

 

 

کد خبر 1117521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha