پرداخت غرامت ۱۵ هزار میلیارد ریالی از طریق صندوق سازگاری با کم آبی بین حق آب داران

استانداراصفهان از پرداخت غرامت ۱۵ هزار میلیارد ریالی از طریق صندوق سازگاری با کم آبی و با مدیریت جهاد کشاورزی استان و بر مبنای عدالت مابین حق آبداران به نسبت مشخص و معین بر اساس شاخص های تعریف شده تقسیم و اعطا خبر داد.

«سید رضا مرتضوی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان با بیان اینکه دغدغه اینجانب از پیش از انتصاب به سمت استانداری اصفهان، موضوع مطالبات به حق رعایای حوزه آبریز زاینده رود از سراب تا پایاب بوده و می باشد اظهار داشت: پیش از شروع به کار رسمی در ساختمان استانداری اصفهان، ابتدا از مناطق شرقی اصفهان دیدار نمودم و با کشاورزان، آسیب دیدگان از فاجعه خشکسالی و هم میهنان ارجمند در آن خطه سختکوش به گفتگو و رایزنی پرداختم.

 

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه این مشکلات در افزون بر 2 دهه به صورتی اینچنین بسیار پیچیده و غامض بر سر فلات مرکزی ایران و بالاخص بر استان رنجیده از زخم جفای خشکسالی و مدیریت نزار اصفهان سایه افکنده خاطر نشان کرد: شوربختانه سو مدیریت دیروز، امروز استان را به این وضع اهتزار در منابع آبی مبتلا ساخته است.

 

وی در ادامه افزود: به امید خداوند و به لطف ذات اقدسش با نزول بارش رحمت الهی و به ویژه نزولات جوی و همراهی، حمایت و همگامی یکایک هم میهنان به ویژه مردم قهرمان و صابر استان اصفهان و با اتخاذ مدیریت شایسته و تمهیدات بایسته این بحران را نیز همچون سایر رخدادهای تلخ دیگر پشت سر خواهیم گذاشت و از این تهدید، فرصتی نیکو برای فردا می سازیم و خود را برای آینده ای نوید بخش آماده و مهیا می نماییم.

 

مرتضوی یادآور شد: انشاالله با تمهیدات اتخاذ شده به دستور رئیس محترم جمهور و معاضدت وزیر نیرو به نحوی که عدالت منابع آبی محقق گردد و رضایتمندی عمومی مسجل شود، امور را به پیش خواهیم برد و سعی می نماییم در این مسیر رضای خداوند سبحان و حمایت قاطبه مردم شریف استان را استحصال نماییم.

 

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه خط قرمز ما در استان موضوع آب شرب است متذکر شد: با عنایت به آمارهای احصا شده از میزان ذخیره آب پشت سد و کمبود میزان بارش ها و نزولات جوی در سنوات پیشین شرایطی که در حال تجربه ناگوار آن هستیم، تجربه ای است که تاکنون در کشور عزیزمان سابقه نداشته و با این شدت تجربه نشده است و در این راستا با عنایت خاص به رحمت الهی و از همه مهم تر بهره وری افزون تر و مدیریت راهبردی از منابع آب شرب سالم و بهداشتی برای آینده ای موفق بسیار بسیار جاهد و قاطع هستیم.

 

وی اولویت برای سال آبی را تامین آب شرب مردم شریف استان و پس از آن مصارف کشاورزی دانست و افزود: افزون بر 5 میلیون نفر به صورت مستقیم و گسترده از آب زاینده رود به منظور شرب بهره مند می شوند که مدیریت این موضوع باید به گونه ای آینده نگرایانه، دقیق و راهبردی در دستور کار، قرار گیرد.

 

مرتضوی با تبیین رویکردهای اثر بخش هیات دولت مطابق با دستور اکید رئیس جمهور در راستای رفع مشکلات دامن گیر جامعه کشاورزان، برزگران و فلاحین استان و مخاطرات مهلک  تغییرات اکوسیستمی فایق آمده بر اصفهان،  برگزاری جلسات تخصصی با حضور صاحب نظران، محققان و مسئولان دستگاه های ذی ربط بالادستی و تنظیم اسناد مدیریت عادلانه منابع آبی با راهبرد عدالت در تخصیص منابع آبی در جغرافیای فلات مرکزی ایران از جمله در استان اصفهان را به عنوان یکی از مولفه های اصلی دستاورد سفر وزیر نیرو به استان اصفهان و بازدید میدانی از مناطق شرق تا غرب و شمال و جنوب اصفهان عنوان و تصریح کرد: غرامت 15 هزار میلیارد ریالی از طریق صندوق سازگاری با کم آبی که با اهتمام صنایع کلان استان به این صندوق واریز و با مدیریت جهاد کشاورزی استان و بر مبنای عدالت مابین حق آبداران به نسبت مشخص و معین بر اساس شاخص های تعریف شده تقسیم و اعطا می شود.

 

وی ادامه داد:  مقرر گردیده در خصوص آب شرب اصفهان که به جد میزان ذخیره آن برای سالجاری در صورت ضعف در میزان بارش برای جامعه هدفی بالغ بر 5 میلیون نفر شرایطی صعب، پیچیده و بغرنجی را رقم زده، از جمله اینکه در سنوات گذشته عملا بحران آب شرب در بسیاری از نقاط استان از جمله کلان شهر اصفهان با معضل افت شدید فشار آب و توزیع گسترده سیار آب روبرو ساخت، مبلغ 15 هزار میلیارد ریال جهت تکمیل سامانه دوم و ملزمات آن اختصاص یابد.

 

استاندار اصفهان اضافه کرد: پس از بازدید وزیر محترم نیرو از تصفیه خانه های استان از جمله تصفیه خانه باباشیخعلی طی جلسه ای مقرر گردید، طرح های تکمیلی تصفیه کامل پساب با مصارف تعریف شده و بر مبنای استاندارد های رایج جهانی به منظور استفاده در بخش کشاورزی غیر مثمر پیگیری  لازم محقق و با کمک و مساعدت بخش دولتی تکمیل گردد. همچنین مقرر گردیده در این خصوص برای تصفیه خانه جنوب مبلغ 4 هزار میلیارد ریال و برای تصفیه شمال نیز مبلغ 4 هزار میلیارد ریال پرداخت شود.

 

مرتضوی در پایان خطرنشان کرد: مقرر گردیده است با محوریت شخص وزیر نیرو کارگروه احیاء زاینده رود که متاسفانه مدتی به دلایل خاص مسکوت گذارده شده بود، مجددا، احیاء، سامان بخشی و پویا شود. 

کد خبر 1117533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha