محمد حسن صبوری دیلمی و گزارش درباره راهپیمایی بزرگ جنگلیان به تنکابن

با نزدیک شدن به ۱۱ آذر، یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک جنگلی، رهبر مبارزان جنبش جنگل، خبرگزاری شبستان کتاب هایی را پیرامون این جنبش معرفی می نماید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «نگاهی از دورن به انقلاب مسلحانه جنگل»، کتابی است که یکی از مبارزان جنبش جنگل بنام «محمد حسن صبوری دیلمی» است که در سال ۱۳۵۸ در چاپخانه مظاهری تهران منتشر شده است.

 

این اثر، یکی از نخستین نوشته های رزمندگان جنگلی می باشد که با روشی روایی به شیوه اختصار به حوادث جنبش جنگل پرداخته است. نگاهی از درون به انقلاب مسلحانه که آن را بر اساس خاطرات خود نگاشته است. تدوین و چاپ این مجموعه به توصیه او پس از مرگش توسط فرزندانش انجام گرفته است.

 

اهمیت این اثر به جهت بررسی تحلیلی و همه جانبه انقلاب جنگل است. صبوری دیلمی در سال ۱۳۱۸ قمری در دیلمان به دنیا آمد هنگامی که مدرسه افسری (سوزافیسیه) در گوراب زرمیخ تاسیس شد، داوطلبانه به همراه چند تن از دوستان خود به آن پیوست و به یادگیری امور نظامی زیر نظر افسران آلمانی و عثمانی پرداخت.

 

او در طی این مدت با عقاید وطن پرستانه میرزا کوچک آشنا شد و در زمره یکی از وفادارترین یاران او درآمد. کتاب او دربردارنده اطلاعات مفیدی از اوضاع اجتماعی و سیاسی گیلان، نقش کنسول روسیه، حکام و مالکان گیلان، مقارن ظهور نهضت جنگل است. اما مطالب آن پیرامون افسران جنگل و دسته بندی ها، مناصب اداری، شخصیت های غیر نظامی و نظامی جنگل از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

با وجود آن که نویسنده کتاب، از پیوستن به جنگل پس از پایان اسارت در ۱۶اردیبهشت ۱۲۹۹ سخن می گوید، اما خاطرات وی تا ورود میرزا به رشت و تشکیل جمهوری شورایی سوسیالیستی ایران به رشته تحریر درآمده است. در این کتاب، با آنکه مولف در بخش های آغازین، به چگونگی تاسیس جنبش در فومنات و تولم می پردازد، اما تکیه اش بر حوادث جنبش در مناطق شرقی گیلان می باشد.

 

علاوه بر این نکته، صبوری گزارشی مفصل از راهپیمایی میرزا به تنکابن و بخش های کوهستانی آن در کتاب خود ارائه می دهد. نویسنده در پایان با اشاره به ادامه روند مبارزات مسلحانه و ضد استعماری مجاهدان جنگلی، علت ناتمام ماندن خاطراتشرا بیان می دارد.

 

باتوجه به اوضاع نامناسب اجتماعی در دوران پهلوی و توقف انجام فعالیت های او در آن زمان و از طرفی مشکلات ضعف جسمانی به سبب بیماری و کهولت سن، توفیق ادامه کار را مانع می شد، نتوانسته است مباحث کتاب خود را تکمیل نماید. با این حال نهایت دقت و تلاش خود را در حفظ باقی مانده این اثر روایی انجام داده است.

کد خبر 1117666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha